SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har påståtts i många och år och det finns även studier som styrker påståendet - precis som det finns studier som visar att det kan vara ett förenklat sätt att förklara kriminalitet med.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/4049773.svd

http://www.lakartidningen.se/Klinik...pling-till-kriminalitet/#.VGD19rxnltI.twitter

http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/

Jaha, och hur stöder dina länkar idén om ett register över nationalitet? Den sista länken är egentligen ett argument mot den tanken - eftersom den just konstaterar stora variationer inom grupper från samma nation.

Nu listar jag några skäl till varför ditt resonemang är absurt.
1. Vi har en lagstiftning i Sverige om att inte särbehandla efter etnicitet eller religion. Ett register som endast syftar till att åskådliggöra ett samband mellan etnicitet och brott är i sig diskriminerande. Det kommer i alla händelser att användas politiskt för att motivera en ökad polarisering mellan etniska grupper, när vi behöver gå i motsatt riktning. Att just Ekroth har lagt den här motionen är alltså ingenting förvånande. Han vill använda registret som underlag för att fortsätta hetsa mot delar av befolkningen.
2. Alla som är det minsta insatta vet att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Problemet är att det är irrelevant kunskap - det är socioekonomisk status samt klass som är avgörande faktorer. Givetvis är invandrare överrepresenterade bland människor med låg socioekonomisk status.
3. Registret har ingen polisiär funktion. Nätverk mellan brottslingar går långt utöver nationalitet.

har belastningsregistret sökningsfunktion på nationalitet? Dessutom uppdateras och raderas uppgifter inom belastningsregistret fortlöpande.

1. Särbehandling eller ej, den informationen sorteras redan i olika sammanhang och återigen, det är fakta som en grupp vill undanhålla för en annan grupp. Det är för mig illa.
Om fakta i sig är opinionsbildande så anser jag det personligen bättre. Lögner och undanhållande av fakta straffar sig alltid. Alltid.

2. Se #239

3. Det har jag inte påstått heller.

Jaha, och hur stöder dina länkar idén om ett register över nationalitet? Den sista länken är egentligen ett argument mot den tanken - eftersom den just konstaterar stora variationer inom grupper från samma nation.

Att ha samma sorts registerhållning inom kriminalvården som i andra myndigheter förklarar jag med att landets invånare har rätt till fakta, ej lögner, skönmålningar eller undanhållande information.

När det gäller länkarna så var det en respons på det idag rätt utslitna påståendet om att alla problem förklaras med social status och fattigdom.

Här är en länk till motionen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ment/Reformering-av-lag-om-behandli_H2021106/

Här är motivationen för den som inte orkar länka sig vidare.

Motivering
I Sverige är nästan en tredjedel av landets intagna i fängelse utländska medborgare (i oktober 2013 var det32%, upp från 28 procent per den 1 oktober 2010), vilket är en väldigt hög andel, inte minst med tanke på att utländska medborgare utgör cirka sju procent av Sveriges befolkning. Det är med andra ord en överrepresentation på mer än fyra gånger. Det är alltså om man räknar endast på dem som ännu inte är svenska medborgare. Skulle även utlänningar som erhållit svenskt medborgarskap räknas in skulle en majoritet av de intagna utgöras av utlänningar och invandrare. Till det kommer personer som har en eller båda föräldrarna födda utomlands.

Du undvek vissa intressanta dela av motiveringen:

Dessvärre är det så att personer som invandrat till Sverige är grovt överrepresenterade när det gäller kriminalitet (BRÅ 1996 och 2005), där vissa regioner särskilt utmärker sig. I en rapport från 2010 anger Kriminalvården att det är en minoritet i svenska fängelser som är födda i Sverige med svenskt medborgarskap. Vidare är vissa invandrargrupper starkt överrepresenterade när det gäller utnyttjandet av Sveriges välfärdssystem, vilket framgår av en rad utredningar från riksdagens utredningstjänst. Hur det ser ut i detalj vet vi inte då svenska myndigheter skiljer sig åt i hur man för statistik på detta område.
[..]
Utöver detta ska förutom det redan anförda om första generationens invandrare, statistik även föras på dem som är andra generationens invandrare, det vill säga de som kanske aldrig haft annat än svenskt medborgarskap, men som har en eller två föräldrar födda utomlands. Här ska då föräldrarnas ursprungsnationalitet anges. Anledningen till detta är återigen för att få tillgång till relevanta parametrar för att förstå samhällsutvecklingen eftersom kultur och värderingar inte försvinner bara för att någon erhållit ett medborgarskap. Brottsförebyggande rådet använder redan denna definition i vissa fall för att beskriva statistiken, vilket de exempelvis gjorde i rapporten ”Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet” från 2005.

För Ekeroth beror brottslingarnas kriminalitet på att de eller deras föräldrar är födda i ett annat land. Födelselandet hos föräldrarna är en viktigare parameter än om en person har utbildning, goda socioekonomiska förutsättningar, språk, umgänge och framtidstro. För Ekeroth är brottsregistret bara första registret som ska delas upp i ett vi och dom, för att senare kunna vidta åtgärder mot kollektivet "dom". Strategiskt är det naturligtvis rätt av honom att sikta in sig på de kriminella först, eftersom folk i allmänhet inte ha så mycket sympatier med dem. Därför är det viktigt att se vilket sluttande plan han vill att vi ska ge oss in på. Kanske ska vi låta alla utlandsfödda bära en gul stjärna också, så att man kan undvika att stå framför dem i rulltrappan? Det är ju bara för vårt - ja, vi renrasiga, svenskfödda då - eget bästa...

1. Särbehandling eller ej, den informationen sorteras redan i olika sammanhang och återigen, det är fakta som en grupp vill undanhålla för en annan grupp. Det är för mig illa.
Om fakta i sig är opinionsbildande så anser jag det personligen bättre. Lögner och undanhållande av fakta straffar sig alltid. Alltid.

Om SD skulle få sitt önskade register med den dömdes samt föräldrarnas födelseland registrerat, vad ska vi använda informationen till?

Att ha samma sorts registerhållning inom kriminalvården som i andra myndigheter förklarar jag med att landets invånare har rätt till fakta, ej lögner, skönmålningar eller undanhållande information.

Vilken registerhållning har alla andra myndigheter?

Ett av samhällets viktigaste funktioner är att skydda befolkningen från sig själv, dvs att slå vakt om människors rätt till integritet och privatliv. En person som inte ens vågar ange sin utbildning eller andra relevanta fakta i den här tråden borde ha större förståelse för det argumentet än att hävda att allt som kan beläggas ska offentliggöras. I annat fall kan vi väl börja med sjukjournalerna och låta arbetsgivare gå igenom dem innan man kallar till anställningsintervjuer, tex. Psykisk ohälsa kostar samhället långt mycket mer än de fåtaliga flyktingar som kommer hit.

När det gäller länkarna så var det en respons på det idag rätt utslitna påståendet om att alla problem förklaras med social status och fattigdom.

Nu var det ju ingen som hade påstått det heller, så du hade kunnat bespara dig den mödan. Men det är ju avsevärt mer betdyelsefullt - om man nu ska registrera något över huvud taget - att ägna mer energi åt faktorer som är påverkbara, vilket social status är. Skolresultat är exempelvis mycket starkt avhängiga föräldrarnas sociala status. Givetvis har genetik en viss betydelse också, det förstår väl de allra flesta utan att det behöver poängteras, men eftersom den faktorn inte kan påverkas eller förändras och dess betydelse är mycket oklar i sammanhanget finns det ingen anledning att studera den närmare, sett ur ett samhällsperspektiv.

"Jag är uppvuxen i Kortedala. Förutom mossan och fassan var vi flera syskon som fick knô ihop oss i en enrummare. Utedass på gården.
Fassan var arbetslös -innan han fick jobb på SKF- och mossan tvättade ibland kläder åt de fina keringarna i Örgryte.
Ja, det var änna tufft men inte fan använde vi skröpliga människors huvuden som fotbollar för det!"

Sagt av en pensionerad man i Svt's debattprogram efter att några unga män misshandlat en sjukpensionerad man med hund i Kortedala.

"Den brutala misshandeln inträffade på Kortedala torg i Göteborg, en vanlig söndagseftermiddag den 18 mars.

Vittnen har beskrivit hur ett ungdomsgäng attackerade 61-årige Carl-Eric Cedvander.

"Som en fotbollsspark"
Hur de sparkade och slog honom. Och hur en av killarna, när Cedvander låg försvarslös på rygg i den torrlagda fontänen på Kortedala torg, tog sats och sparkade honom en sista gång i huvudet.

– Det var som att han tog en väldans sats, som om man sparkar en boll. Efter det rosslade mannen bara, säger ett vittne i förhör.

Gänget flydde sedan platsen.

Kvar i fontänen låg den svårt skadade Carl-Eric Cedvander."

/Aftonbladet 18 september 2012

Kan ovanstående grymma misshandel förklaras enbart med social status som markör?

Kan ovanstående grymma misshandel förklaras enbart med social status som markör?

Jag lyssnar - ge mig gärna de relevanta markörerna!
Visste du förresten att pedofili är vanligare bland svenskar än bland invandrare (enligt poliskällor), och att det mycket troligt kan ha en genetisk faktor? Är inte det något som vi i så fall borde börja registrera? Dvs, dina barn kan ha gener som i sin tur ger dig barnbarn med denna avart inom sexualiteten. Hur tänker du kring det?

Anser du själv att det beror på i vilket land gärningspersonerna eller om de är födda i Sverige, var deras föräldrar är födda?

Men vänta lite!
Ingenstans nämns etniciteten på ungdomarna!
Därför förutsätter jag ingenting angående det.
Det jag ifrågasätter är om social status är förklaringen.

Nej, men hemligheten för många som uttrycker åsikten är att överrepresentationen är så liten som den är. Den ÄR signifikant men som vissa SD-väljare uttrycker sig "80-90% av brotten begås av invandrare eller utlänningar", är liksom bara. Suck. 80% av brotten begås tyvärr av alla oss som bott här i generationer, dock utgör vi 85% av befolkningen, vilket ger en underrepresentation. Just 80% är en tillyxning av de siffror jag läst för något år sedan.

De riktigt avgörande överrepresentationerna finns i social klass och fattigdom.

BRÅ räknar bara utländsk bakgrund i en generation. 1985-1989 så begicks 31% av alla brott av personer med utländsk bakgrund. Tolv år senare (1997-2001) var den siffran 45%. Justerat för andelen invandrare, åldersstruktur, m.m (ej ny undersökning av BRÅ) så var siffran 55% år 2011. Vidare så står socioekonomiska faktorer står för ca 30% av invandrares överrepresentation, resten är oförklarat.

Men vänta lite!
Ingenstans nämns etniciteten på ungdomarna!
Därför förutsätter jag ingenting angående det.
Det jag ifrågasätter är om social status är förklaringen.

Om du postar ett exempel på brottslighet och det INTE har något att göra med den diskussion som pågår i tråden om just brottslighet kopplat till etnicitet eller födelseland, är det bäst att påpeka det när du postar. Annars tolkar man lätt ditt inlägg i den kontext det presenteras i.

Mitt svar på din fråga är att sociala förutsättningar kan vara en förklaringsfaktor i fallet. Dock går det ju aldrig att uttala sig i ett enskilt fall, om man inte vet något om fallet i fråga. Men sociala förutsättningar är ofta en av flera förklaringsfaktor så därför är det inte orimligt att tro att det kan vara så även i detta fall.

Vad tror du själv är förklaringsfaktorer i exemplet?

Nu listar jag några skäl till varför ditt resonemang är absurt.
1. Vi har en lagstiftning i Sverige om att inte särbehandla efter etnicitet eller religion. Ett register som endast syftar till att åskådliggöra ett samband mellan etnicitet och brott är i sig diskriminerande. Det kommer i alla händelser att användas politiskt för att motivera en ökad polarisering mellan etniska grupper, när vi behöver gå i motsatt riktning. Att just Ekroth har lagt den här motionen är alltså ingenting förvånande. Han vill använda registret som underlag för att fortsätta hetsa mot delar av befolkningen.
2. Alla som är det minsta insatta vet att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Problemet är att det är irrelevant kunskap - det är socioekonomisk status samt klass som är avgörande faktorer. Givetvis är invandrare överrepresenterade bland människor med låg socioekonomisk status.
3. Registret har ingen polisiär funktion. Nätverk mellan brottslingar går långt utöver nationalitet.

har belastningsregistret sökningsfunktion på nationalitet? Dessutom uppdateras och raderas uppgifter inom belastningsregistret fortlöpande.
Delvis ja, de som har den första siffran 9 är ju reggade. sedan får du gå på namnen.

Självklart går närverken långt utöver nationaliteten och nationsgränserna.
Men när det gäller data o register av dömda brottslingar så ser jag ingen som helst anledning till att begränsa den data som sparas.
Dessutom skulle ju dessa register inte hanteras offentligt utan efter samma premisser som ex belastningsregistret, fast bara tillgång för polis o säk

Att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken beror på som du säger låg socioekonomisk status, men även det att mycket av narkotikahandeln sker på franska, spanska o arabiska varför brottslingar med dessa språkkunskaper blir överrepresenterade bland narkotikadomar, de hårdare vill säga.

Jag lyssnar - ge mig gärna de relevanta markörerna!
Visste du förresten att pedofili är vanligare bland svenskar än bland invandrare (enligt poliskällor), och att det mycket troligt kan ha en genetisk faktor? Är inte det något som vi i så fall borde börja registrera? Dvs, dina barn kan ha gener som i sin tur ger dig barnbarn med denna avart inom sexualiteten. Hur tänker du kring det?

Jag vill gärna ha mer på fötterna än ett enligt poliskällor inom ett citationstecken för att kunna ta reda på fler fakta och därigenom kunna uttala mig om svenskars överrepresentation.

Pedofili är ett avskyvärt brott, oavsett vem som begår det!
Pedofili i kombination med våldsbrott och t o m mord är väl det som sätter djupast sår i själen.
Anders Eklund och Engla är ett sådant exempel.

Jag vet alltså inte hur statistiken, eller genetiken för den delen, ser ut om man ställer olika etniciteter mot varandra.
Är det så att svenskar är överrepresenterad -att antalet anmälda fall inte kan bortförklaras med mörkertal- så skulle man kunna använda de etniciteter där pedofili inte existerar för att få fram orsaker och därmed stävja/förhindra men framförallt få fram svar på varför svenskarna är i majoritet ang pedofili.

Det som gör mig lite skeptisk är att barnäktenskap förekommer, och t o m är lagligt, i länder som vi har "invandrare" ifrån.

http://mobil.dn.se/ledare/huvudledare/radda-flickorna-fran-sexslaveri/

"Nyheten om att den irakiska regeringen vill tillåta flickor att giftas bort från 9 års ålder möttes förvånande nog av tystnad. Den resulterade knappast i några krav på sanktioner mot Irak, eller på att svenska ministrar ska markera mot regimen i Bagdad.

Barnäktenskap är vanligt förekommande i Sydasien, på många håll i Afrika och i delar av Mellanöstern. Miljontals barn tvingas ingå äktenskap långt före 15 års ålder. Fattigdom och patriarkala traditioner är två av orsakerna till sedvänjan att gifta bort knappt könsmogna flickor, ibland med jämnåriga, ofta till betydligt äldre män.

"Ett av samhällets viktigaste funktioner är att skydda befolkningen från sig själv, dvs att slå vakt om människors rätt till integritet och privatliv"

hahahah
Detta var det roligaste jag last
Pa Buke
Som fullkomligt hatade den debatten nar folk kom ihag den.

Om du postar ett exempel på brottslighet och det INTE har något att göra med den diskussion som pågår i tråden om just brottslighet kopplat till etnicitet eller födelseland, är det bäst att påpeka det när du postar. Annars tolkar man lätt ditt inlägg i den kontext det presenteras i.

Mitt svar på din fråga är att sociala förutsättningar kan vara en förklaringsfaktor i fallet. Dock går det ju aldrig att uttala sig i ett enskilt fall, om man inte vet något om fallet i fråga. Men sociala förutsättningar är ofta en av flera förklaringsfaktor så därför är det inte orimligt att tro att det kan vara så även i detta fall.

Vad tror du själv är förklaringsfaktorer i exemplet?

Jag tyckte bara att det var intressant att du föresatte att killarna hade invandrarbakgrund.
Din förklaring till det är Ekeroths motion om att registrera interneras etniska bakgrund.
Nu var det väl alla interner han ville kartlägga?
Således även polacker, norrmän och tyskar.

I vilket fall, min personliga uppfattning är att den sociala statusen spelar självklart in.
Men om kriminalitet enbart beror på social status skulle inga ungdomar ifrån "överklassområden" begå brott.
Misshandel och drogrelaterade brott förekommer även i Örgryte och på Östermalm.

Därmed faller det argumentet.

Om jag hade haft svar på vilka övriga markörer som spelar in hade jag inte ställt en fråga!
Då hade jag gett er svaret.

Jag tyckte bara att det var intressant att du föresatte att killarna hade invandrarbakgrund.
Din förklaring till det är Ekeroths motion om att registrera interneras etniska bakgrund.
Nu var det väl alla interner han ville kartlägga?

I vilket fall, min personliga uppfattning är att den sociala statusen spelar självklart in.
Men om kriminalitet enbart beror på social status skulle inga ungdomar ifrån "överklassområden" begå brott.
Misshandel och drogrelaterade brott förekommer även i Örgryte och på Östermalm.

Därmed faller det argumentet.

Om jag hade haft svar på vilka övriga markörer som spelar in hade jag inte ställt en fråga!
Då hade jag gett er svaret.

1. Kortedalamisshandeln är väl ett av de mest välanvända "exemplen" på att invandrare begår brott som "svenskar naturligtvis inte skulle utföra"...
2. Du postade inlägget mitt bland en massa inlägg om huruvida det är relevant att registrera brottslingar och deras föräldrars födelseland, utan att påpeka att du inte menar att ditt exempel har något med den diskussionen att göra.

Vad menar du med "social status"?
Jag känner inte igen den termen, men kan du visa något exempel där någon påstått att det skulle vara den enda förklaringsfaktorn? Alla seriösa debattörer jag mött har påpekat att det är många faktorer som påverkar, vissa mer signifikanta än andra.

Det finns utmärkta forskningsrapporter i ämnet, som jag tyvärr inte kan citera ur minnet. Men jag nämnde i mitt tidigare inlägg några faktorer som jag ser som viktiga: utbildning, socioekonomiska förutsättningar, språk, umgänge och framtidstro.

Polacker, norrmän och tyskar är väl också invandrare? Frågan kvarstår, när vi vet att x% av alla dömda brottslingar är födda i ett visst land och y% av brottslingarnas föräldrar är födda i ett visst land, vad ska vi göra då? Förbjuda alla från ett land att komma till Sverige, för att ett antal av de som tidigare kommit till Sverige från det landet har fött barn som sedan begått brott?

Jag vill gärna ha mer på fötterna än ett enligt poliskällor inom ett citationstecken för att kunna ta reda på fler fakta och därigenom kunna uttala mig om svenskars överrepresentation.

Pedofili är ett avskyvärt brott, oavsett vem som begår det!
Pedofili i kombination med våldsbrott och t o m mord är väl det som sätter djupast sår i själen.
Anders Eklund och Engla är ett sådant exempel.

Jag vet alltså inte hur statistiken, eller genetiken för den delen, ser ut om man ställer olika etniciteter mot varandra.

Jag ville påvisa hur oändligt komplext och besvärligt det blir när vi tar in gener eller för den delen kulturella aspekter i brottsförebyggande syfte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 403
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar