Om SD skulle få sitt önskade register med den dömdes samt föräldrarnas födelseland registrerat, vad ska vi använda informationen till?
Jag har inte uttalat något stöd för Ekeroths motion.
Jag tror att SD hade vunnit mycket på om både han och Björn Söder hade lämnat partiet.
Jag antar att Ekeroth vill använda sig av uppgifterna på samma sätt som bla. Danmark, Norge och en del övriga EU-länder- vilka tillämpar sådan statistik- för att lättare förstå samhällsutvecklingen och ev. kunna se kulturella mönster.
Om en sådan koppling går att skönja kan man lägga resurser på att förebygga där de gör mest nytta.
Här i Sverige har vi -till skillnad emot våra grannländer- en på gränsen till neurotisk inställning till att registrera och föra statistik när det kommer till asyl- och invandrarfrågor.
I Danmark för man tex statistik över arbetslösheten på ett helt annat sätt än oss.
De har uppenbarligen inte den beröringsskräck som vi har över att tex se hur situationen för Somalier i åldern 18-25 år ser ut.
Om denna grupp är extra utsatt och har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden kan man titta närmare på vad behovet och stödet bör ligga för att jämna ut skillnaderna.
Jag tycker att det är lite märkligt att det blir en sådan uppiskad stämning över det här.
Vi lever i ett land där våra personnummer är nyckeln till allt.
Vi kan kolla om en person har betalt sina räkningar i tid. Om inte, hur många anmärkningar har hen? Hur stor är skulden?
Vi kan kontrollera någons inkomst.
Vart dom bor.
Hur deras familjerelationer ser ut.
När skiljde dom sig.
Vilken bil dom äger osv osv.
Jag som är mamma till ett funktionshindrat barn kan inte räkna hur många gånger jag har fått redogöra för barnets bakomliggande gener.
Vilka sjukdomar som finns i släktleden. (Inte sällan helt till synes icke relevanta sjukdomar av psykisk karaktär)
Hur många syskon jag resp pappan har. Hur deras familjesituation ser ut.
Hur är könsfördelningen?
Vad vi -och övriga släkten- arbetar med.
Om drogmissbruk förekommer eller har förekommit tre generationer tillbaka.
Är barnets farbror mer riskbenägen än barnets moster osv.
Jag ställer alltid upp på de här undersökningarna.
Kan forskningen förbättra situationen för kommande funktionshindrade barn välkomnar jag det.
Även om det jag måste redovisa i vissa fall kan kännas både olustigt och integritetskränkande.
Men att föra statistik -som är individskyddad- över etnicitet är förenat med Hitler och den gula stjärnmärkningen.