"SD går till attack mot FI"

jag diskuterade med en SDpolitiker som sa att det viktigaste i hennes liv var 1. familjen 2. nationen.

För mig kommer nationen på prio typ 85020235356. Tom skalbaggar är typ viktigare för mig.

Nationen har en rätt viktig plats i de flestas liv.
det viktigaste är livsutrymme, ca en kubikmeter per människa.. man dör omedelbart om detta fråntas en
Sedan kommer tillgång på luft, vatten och mat, här inträder döden efter ca 5 minuter till ett par veckor,, förutsatt att man får gå på toaletten.
Nationen förser oss med "lebensraum" och utan det så kan vi inte leva. Antingen din egen nation eller något annat folks..så nog är nationen viktigare för dig än en skalbagge ,,, om du tänker efter.

Men, tänker efter är det ju alltför få som gör. . före så att säga..

Sd gnäller på problemen den misslyckade integrationspolitiken för med sig, att de sedan av div., och vad kostar den för? jo för att integrationen fungerar. För annars finns det ju bara fördelar med att unga människor kommer till ett land, mottagarlandet tjänar ju på det, under förutsättning att man direkt kan få in dessa människor i produktionen (de integreras sas.)

det viktigaste är livsutrymme, ca en kubikmeter per människa.. man dör omedelbart om detta fråntas en
Sedan kommer tillgång på luft, vatten och mat, här inträder döden efter ca 5 minuter till ett par veckor,, förutsatt att man får gå på toaletten.
Nationen förser oss med "lebensraum" och utan det så kan vi inte leva. Antingen din egen nation eller något annat folks..så nog är nationen viktigare för dig än en skalbagge ,,, om du tänker efter.

Men, tänker efter är det ju alltför få som gör. . före så att säga..

Vad menar du med "lebensraum"?
Och vad menar du med att vi inte kan leva utan det?
På vilket sätt är detta "lebensraum" villkorat till nationer?
Vad är en nation?
Jag förstår inte vad du menar.

Du menar att om Sverige inte existerade som land, utan istället tillhörde exempelvis Norge, skulle vi inte ha tillgång på luft, vatten eller mat? Eller vad menar du med nation och livsutrymme?

Och "lebensraum", alltså nu får du väl ändå ge dig - varför dra in och romantisera nazistisk terminologi i en diskussion om nationalism? Du ber ju i princip om att bli uppfattad som nazist. Eller åtminstone förespråkare av kolonialism i Ratzels anda.

Senast ändrad av en moderator:
Du menar att om Sverige inte existerade som land, utan istället tillhörde exempelvis Norge, skulle vi inte ha tillgång på luft, vatten eller mat? Eller vad menar du med nation och livsutrymme?
Eller för den delen om Sverige inte tillhörde något land alls, alltså hur skulle en värld utan nationer göra det omöjligt att få en kubikmeters utrymme, luft, vatten eller mat?

Vad menar du med "lebensraum"?
Och vad menar du med att vi inte kan leva utan det?
På vilket sätt är detta "lebensraum" villkorat till nationer?
Vad är en nation?
Jag förstår inte vad du menar.

Lebensraum betyder utrymme att leva på, förutan vilket ingen överlever. antingen man lever i den egna nationen eller i någon annans, på nåder.
vad en nation är? En samling människor som gemensamt exploaterar en bit land o vatten.

Och "lebensraum", alltså nu får du väl ändå ge dig - varför dra in och romantisera nazistisk terminologi i en diskussion om nationalism? Du ber ju i princip om att bli uppfattad som nazist. Eller åtminstone förespråkare av kolonialism i Ratzels anda.
Lebensraum var valt med avsikt.
Men frånsett det provokativa i ordvalet så ändrar det inte det faktumet att vi måste ha dels ett levnadsutrymme och dels ett "hinterland" där vi kan köpa de varor och tjänster vi behöver och sälja de varor och tjänster vi säljer. Och jag tror faktiskt att vi även på svenska använder ordet hinterland.....

Eller för den delen om Sverige inte tillhörde något land alls, alltså hur skulle en värld utan nationer göra det omöjligt att få en kubikmeters utrymme, luft, vatten eller mat?

Om Sveriges land o vattenyta inte skulle tillhöra ngn nation skulle det betyda att människor upphört att existera på jorden. Ty så länge vi existerat som art har vi skapat och försvarat revir/stater/nationer.

Dom är lika dåliga allihop. Sverige har ju en bokföring och ett resultat som är offentligt eller är det hemligstämplat? Varför inte visa upp i siffror från den bokföringen vad alla poster koster som berör invandring och alla intäkter som berör invandring. Då ser man väl om det är + eller - Men ingen törs verkar det som samtidigt som jag inte förstår varför inte SD gör det utdraget ur Sveriges resutlaträkning
Det finns gott om material. Du behöver inte anklaga någon för att inte visa upp siffror. Det görs hela tiden. Ditt problem blir att de flesta utredningar visar att vi tjänar på invandringen. Men då kanske de itne duger i dina ögon?

Börja prenumerera på Dagens Samhälle tex. Så du blir lite bättre påläst.

Nu blir det kanske lite utanför SD:s dåliga reklamfilmer, men...

Det finns en anledning till att SD har vuxit sig så stora att de förväntas bli tredje största partiet efter valet. Att förneka det hjälper inte så mycket, snarare tvärtom. Jag själv röstar inte på SD då jag inte vill stödja de rasistiska åsikter som förekommer överallt i partiet, men jag har nära och kära som gör det och jag förstår dem.

Invandringen har fört med sig flera problem pga. dålig integration. Dessa märks i större utsträckning på vissa ställen i Sverige och inom vissa områden. Många av dessa problem och utvecklingen som de pekar på skrämmer mig. Och helt ärligt, jag vet inte vilket parti jag ska rösta på som är villiga att lyfta frågorna och hitta lösningar som fungerar.

För att lyfta några problem med invandringen (eller integrationen. Jag skyller inte på något sätt på individerna, utan systemet.) så är det arbetslösheten och utanförskapet. Vi har för står invandring/flyktingkvot. De som kommer hit får inte jobb, lär sig inte språket, förstår inte vår kultur och integreras inte på något sätt i samhället. Detta märks i förorterna till Gbg, Sthlm och Malmö där det finns personer som bott i Sverige i över 20 år, men knappt kan ett ord svenska. Det finns sub-kulturer med ett eget rättssystem som dömer efter förkastliga religiösa regler! Att detta tillåts växa fram och ÖKA tyder på att något är väldigt fel.

Utöver ovanstående så skräms jag av att invandringen för med sig att religionen i samhället ökar. Religionsfrihet i all ära, jag bryr mig verkligen inte om det är kristendom, islam eller någon annan religion. Men, jag vill ha ett sekulariserad samhälle som bygger på DEMOKRATISKA värderingar och allas lika värde. Att religionens roll i samhället ökar innebär att många andra saker få stå back. Ett exempel på detta är när en man får diskrimineringsersättning för att vägra skaka hand med en kvinna. I min åsikt så är det två värden som står emot varandra i det fallet - kvinnors lika värde och religionen. Att religionen "vinner" är för mig skrämmande. Det har skett mycket hemskt i historien som skyllts på religionen och jag har alltid varit stolt och glad över att Sverige har varit sekulariserat och värnat om allas lika värde, men nu ser jag en tendens till att detta börja vända då religionsfriheten får ett så stort tolkningsutrymme.

De två exemplen ovanför tror jag är en stor anledning till att många röstar på SD. Det är det enda partiet som uttryckligen säger att det finns ett problem och har en lösning som "folk" kan ta till sig. Att öppna upp invandringen, som vissa partier vill, känns spontant inte som en bra lösning på ovanstående t. ex.

Så, vilket parti ska jag rösta på om jag vill ha ett parti som lyfter frågorna som jag tagit upp och har en lösning som vill begränsa religionen i samhället, samt öka integrationen? Den nuvarande, eller den vi haft, de senaste 50 åren verkar ju inte fungera...

Tillägg: Att många invandrare röstar på SD är för att SD till största del är islamofobiska. Många invandrare i Sverige är här för att de har flytt från religiösa förföljelser pga. av att de har varit kristna i ett muslimskt land. Självklart vill de inte att islam ska öka och få inflytelse i Sverige.

Om Sveriges land o vattenyta inte skulle tillhöra ngn nation skulle det betyda att människor upphört att existera på jorden. Ty så länge vi existerat som art har vi skapat och försvarat revir/stater/nationer.

Och det är du bombsäker på? Jag (arkeolog) var det inte, så jag ägnade mig åt "ring en forskare" och kontaktade en person som jag känner som arbetat mycket med människans tidiga historia. Hans svar blev att revir i den bemärkelsen inte existerar hos jägare och samlare (den moderna människan är ca 250000 år gammal och jordbruket 10-12000 år). Ja, revir förekommer men gränser uppfattas inte på det sätt vi vanligen tänker oss. Det är fullständigt möjligt att två gruppers revir överlappar varandra. Likaså är krig i sådana samhällen rituella, inte territoriella. Ägandet av land och det tänkande som leder till krig om land är i högsta grad förknippat med jordbrukets införande. 12000 år är inte speciellt hög andel av 250000 år.

Stat och nation är ur dessa tidsperspektiv mycket sena begrepp. Det finn inget beteendemässigt "mänskligt" i att fundera i begrepp som "nation". Det är inget tidiga människor skulle känna saknad efter.

Källan till ovanstående är som sagt ett telefonsamtal, men resonemanget samt en hel del annat om urmänniskorna finns exempelvis i:

Gräslund, B. 2001. De första stegen. Urmänniskan och hennes värld. Atlantis förlag.

Och du menar att vi får ett bättre samhälle om vi stigmatiserar utrikes födda, skapar konflikter som inte existerar i verkligheten och pekar på den svenska mänskliga essensen som den enda som ger rätt att bo och verka i Sverige?

SD är för övrigt ett ultrakonservativt parti med starka religiösa värderingar, om man tar bort rasismen. De vill definitivt inte begränsa religionens inflytande, utan i starka ordalag förstärka den. Begränsat till kristendom, dock.

Jag tycker att du är helt fel ute när du säger att inga andra partier tar frågorna på allvar. Det är ju precis vad de gör i motsats till SD! SD pekar som enda lösning på att inte lösa problemet, genom att isolera gränserna och skapa ett utanförskap. De vill absolut inte öka eller lyckas med integrationen. SD är livrädda för lyckad integration. Det är vad de drömmer mardrömmar om. De vill minska integrationen av utrikes födda med minst 90%.

Och du menar att vi får ett bättre samhälle om vi stigmatiserar utrikes födda, skapar konflikter som inte existerar i verkligheten och pekar på den svenska mänskliga essensen som den enda som ger rätt att bo och verka i Sverige?

SD är för övrigt ett ultrakonservativt parti med starka religiösa värderingar, om man tar bort rasismen. De vill definitivt inte begränsa religionens inflytande, utan i starka ordalag förstärka den. Begränsat till kristendom, dock.

Jag tycker att du är helt fel ute när du säger att inga andra partier tar frågorna på allvar. Det är ju precis vad de gör i motsats till SD! SD pekar som enda lösning på att inte lösa problemet, genom att isolera gränserna och skapa ett utanförskap. De vill absolut inte öka eller lyckas med integrationen. SD är livrädda för lyckad integration. Det är vad de drömmer mardrömmar om. De vill minska integrationen av utrikes födda med minst 90%.

Jag skrev inte att jag röstar på SD eller ens tycker att det är ett bra val. Jag svarade på vad de i min närhet som röstar på SD tycker och säger. Det kanske blev svårt att hänga med när jag blandade det med mina egna reflektioner. Jag anser dock inte att SD är ett svar på mina frågor och det som skrämmer mig. Som sagt, jag vill inte ha någon religion alls. Jag tror inte att man på ett bra sätt kan definiera svenskhet och jag tror definitivt inte på en nationalistisk stat i en globaliserad värld.

Men, för många är SD svaret på de problem jag lyfte fram just för att de vill förändra något. Den integrationspolitik som vi har haft fram tills nu (med mindre variationer) har skapat problemen vi ser idag. Det är inte något parti som pratar om det i den offentliga debatten och än mindre ger förslag på lösningar. Det enda partiet som gör det är SD och när då väljarna står där och tycker att nu har det gått för långt vad gäller invandringen och bara ser det negativa, ja, då är det bättre att rösta på ingen invandring och kristendom än att låta det fortsätta. Väljarna är inte nödvändigtvis rasistiska utan snarare trötta på den utveckling vi har i Sverige och vill se en lösning, och SD har en.

Vad man tycker om deras lösning kan man diskutera. Gärna sakligt. Att kalla SD rasistiska och håna dem kommer inte att omvända någon som röstar på SD. För dessa personer är invandringen ett större problem än att POLITIKER inom SD är rasistiska.

Och det är du bombsäker på? Jag (arkeolog) var det inte, så jag ägnade mig åt "ring en forskare" och kontaktade en person som jag känner som arbetat mycket med människans tidiga historia. Hans svar blev att revir i den bemärkelsen inte existerar hos jägare och samlare (den moderna människan är ca 250000 år gammal och jordbruket 10-12000 år). Ja, revir förekommer men gränser uppfattas inte på det sätt vi vanligen tänker oss. Det är fullständigt möjligt att två gruppers revir överlappar varandra. Likaså är krig i sådana samhällen rituella, inte territoriella. Ägandet av land och det tänkande som leder till krig om land är i högsta grad förknippat med jordbrukets införande. 12000 år är inte speciellt hög andel av 250000 år.

Stat och nation är ur dessa tidsperspektiv mycket sena begrepp. Det finn inget beteendemässigt "mänskligt" i att fundera i begrepp som "nation". Det är inget tidiga människor skulle känna saknad efter.

Källan till ovanstående är som sagt ett telefonsamtal, men resonemanget samt en hel del annat om urmänniskorna finns exempelvis i:

Gräslund, B. 2001. De första stegen. Urmänniskan och hennes värld. Atlantis förlag.

Skulle nog tro att vid en bristsituation (som uppkommer i återkommande perioder) så skulle nog en grupp jägare/samlare inte acceptera att en annan främmande grupp tar sig in och förser sig på den första gruppens redan knappa resurser. Vargar gör det, apor gör det och de forntida människorna gjorde det. Om kampen utspelade sig rituellt eller faktiskt är egentligen egalt, syftet är det primära, att se till den egna gruppens intresse...

Fast det är klart, då kannibalism förekom så kan man väl hävda att stridigheterna inte var stridigheter utan vanligt näringsök.....

@landsbygdsbo Jag vet både vad lebensraum och nation betyder. Pratar flytande tyska och har skrivit min magisteruppsats i historia om identitetsbildning i nationella rum. Var intresserad av att höra ditt resonemang.
Din definition av nation är ju rätt intressant; en samling människor som exploaterar en bit land och vatten.
Med den definition kan man ju se hela mänskligheten som en nation, som brukar jorden. :D

Men angående ditt påstående att nationer är en självklarhet: Nej, nationer är inget givet.
Det har @Myrten redan förklarat bra.

Väljarna är inte nödvändigtvis rasistiska utan snarare trötta på den utveckling vi har i Sverige och vill se en lösning, och SD har en.
.

Fast det är ju det som är grejen. De har ingen lösning, alls. De är livrädda för lösningar. När andra partier lägger konstruktiva förslag för att lösa problemen i samhället.

SD verkar i ganska många debatter vara väldigt trötta på utvecklingen i Sverige. Mitt förslag är att de gör slag i saken och flyttar! Så kan vi andra skapa ett modernt samhälle tillsammans, där den mänskliga essensen utgörs av själva faktumet att man är en människa och inte har med specifika födelseorter och religioner att göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 331
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama