"SD går till attack mot FI"

Såg du klippet med EU-toppkandidaten? Journalisten förmår knappt att hantera hennes otroliga dumhet. De här människorna går ju inte ens att se som dåliga politiker. De kvalar inte ens in på den skalan.

Jag tycker hon verkade mediatränad, av samma person som drillat JÅ. Eller så är det hans egen patenterade metod för mediahantering: när du inte vill/kan svara på frågan, upprepa det du har lust att säga istället in absurdum. När partiprogrammet har så många logiska luckor som SDs, så är det ju en teknik man kan få rätt stor övning i. Nu var det ju kanske lite olyckligt att upprepa "Det är bara ett räkneexempel" om något som inte innehöll en enda siffra, eller så var det kanske tvärtom väldigt illustrativt för hur SD går tillväga när de kommer fram till förslag som ska påverka samhällsekonomin. Om man inte tar med några siffror när man gör beräkningarna, så går säkert alla deras förslag ihop. :idea:

Varje gång ett sånt där stolpskott träder fram tänker jag att nu måste Jimmie gnissla tänder :rofl:

Nja, det verkar snarast gynna bilden av att "etablissemanget" mobbar ut SD-förespråkare. Så det kanske är medvetet att välja stolpskott framför mer vältaliga representanter som faktiskt hade haft något att säga, på gott och ont.

Min spontana tanke är ungefär "Vilka är skådespelarna som gör den här sketchen och från vilket program är det hämtat?". Lågbegåvning verkar vara det viktigaste kriteriet för att få bli representant för SD.

Faktum är att en del av det där klippet med kommunalpolitikern är med här:

http://www.svtplay.se/video/2020142/avsnitt-4-skolan

Så SD-politikerna funkar ju uppenbart rätt bra i humorprogram.

Nja, det verkar snarast gynna bilden av att "etablissemanget" mobbar ut SD-förespråkare. Så det kanske är medvetet att välja stolpskott framför mer vältaliga representanter som faktiskt hade haft något att säga, på gott och ont.

Det tror nog inte jag. Även om de gynnas så borde det gå Åkessons ära förnär att han är den ende som kan yttra sig utan att twitter exploderar och resten av Sverige garvar.

Hur kan det inte vara en fråga om jämställdhet?

Om kalle tjänar 22 000 på sitt jobb och Rickard 35 000 så handlar det inte om brist på jämställdhet utan olika jobb.
Kvinnor väljer ofta de sk kvinnoyrkena, som är betydligt sämre betalda än typiska mansjobb, men hur ofta tjänar en manlig usk mer än en kvinnlig?
Alltså handlar det inte om jämlikhet utan om olika styrkepositioner i löneförhandlingar.

ta exempelvis läraryrket, för betydligt högre i lön o anseende, nu kanske pga av kvinnodominans ett för sin utbildning sett underbetalt yrke...

Ja, men i så fall är det ju bara att kapitulera. Säg att ca 7% av befolkningen känner sig befryndade med och företrädda av personer som har den här frånvaron av begåvningsprofil. Ja, då står det dem ju fritt att rösta på SD.

Jag tycker att man kan se problemet ur många aspekter, tex som ett slags klassproblem. Det är ju inte så att SD är utmobbat av "etablissemanget", tvärtom ingår riksdagspartier i högsta grad i just etablissemanget. Men när företrädarna är så okunniga att man faktiskt inte kan föra en politisk diskussion på normal nivå med dem, så visar det ju på ett intressant sätt inte bara SD:s många brister, utan också en oförmåga hos en något mer beläst och välformulerad medelklass. Det är inte mobbing, det är snarare klass- eller kulturskillnader som är oerhört svåra att överbrygga.

Och fortfarande är det inte så himla många som röstar på SD. Det är inte så att den här dumheten/bristen på bildning attraherar större delen av befolkningen.

Alltså, vi talar som Sverige Demokraterna eller hur? Ibland hör jag den förkortningen i samband med Socialdemokraterna också och då blir det rörigt.

Jag tror att SD vinner röster på att de levererar sköna önskedrömmar till folk. De flesta av deras väljare är också under 35, vad hände med att den gamla generationen var de som var trångsynta? Jo SD vinner röster på en outtalad uppfattning om att utomstående inte berikar ett land. Allt skall skärpas, "onyttiga" folk skall kastas utanför systemet och de som "jobbar hårt" skall tjäna mer pengar. Men den samhällsbilden blir inte så. För vem som helst kan bli onyttig genom sjukdom eller skada. Och de här "hårt jobbande" som skall tjäna mer, vilka är det? Jo det är de som tjänar högt över medel till att börja med. Och man smyget inte ens med det, hela samhällsbilden bygger på denna tanke, att massorna måste vara fattiga och jobba sig till döds för att vissa, "eliten" skall vara rika.
Politikerna som förespråkar denna samhällsbild tillhör såklart skalan som skulle bli rikare i ett sådant samhälle.

Jag är ingen vänsterfanatiker, men jag tror att ett sådant samhälle är inget samhäller jag vill leva i. De som tjänar mest pengar är inte alltid de som är bäst lämpade att föra oss in i framtiden - Det är min åsikt.

Ja, men i så fall är det ju bara att kapitulera. Säg att ca 7% av befolkningen känner sig befryndade med och företrädda av personer som har den här frånvaron av begåvningsprofil. Ja, då står det dem ju fritt att rösta på SD.

Jag tycker att man kan se problemet ur många aspekter, tex som ett slags klassproblem. Det är ju inte så att SD är utmobbat av "etablissemanget", tvärtom ingår riksdagspartier i högsta grad i just etablissemanget. Men när företrädarna är så okunniga att man faktiskt inte kan föra en politisk diskussion på normal nivå med dem, så visar det ju på ett intressant sätt inte bara SD:s många brister, utan också en oförmåga hos en något mer beläst och välformulerad medelklass. Det är inte mobbing, det är snarare klass- eller kulturskillnader som är oerhört svåra att överbrygga.

Och fortfarande är det inte så himla många som röstar på SD. Det är inte så att den här dumheten/bristen på bildning attraherar större delen av befolkningen.

Jag kommer att tänka på Ny Demokrati när jag läser det där. De gjorde ju en poäng av att de kunde "prata med bönder på bönders vis", ffa gjorde ju Bert det, han sa sig kunna "prata med vanligt folk".

Men så gör inte SD. De försöker föreställa riktiga, pålästa politiker på stabil kunskapsgrund - men det går inget vidare :rofl:

Lbb undervisar i Statsvetenskap. Mycket får man vara med om på buke. Bäst vi återgår till ämnet så att han inte fått kapat en tråd till.
Så om jag har fel. bevisa det då med källhänvisning.. annars är det ju bara ditt vanliga gnäll....och som vanligt kommer kommentarerna framslängda från bänkarna längst bort...
Men det är ju inte ovanligt.

Om kalle tjänar 22 000 på sitt jobb och Rickard 35 000 så handlar det inte om brist på jämställdhet utan olika jobb.
Kvinnor väljer ofta de sk kvinnoyrkena, som är betydligt sämre betalda än typiska mansjobb, men hur ofta tjänar en manlig usk mer än en kvinnlig?
Alltså handlar det inte om jämlikhet utan om olika styrkepositioner i löneförhandlingar.

ta exempelvis läraryrket, för betydligt högre i lön o anseende, nu kanske pga av kvinnodominans ett för sin utbildning sett underbetalt yrke...

Du får ursäkta mig, men det du beskriver är ju en klassisk jämställdhetsfråga. Vad är det som gör att kvinnodominerade yrken är sämre betalda än mansdominerade yrken? Jo, just att de är kvinnodominerade och det arbete en kvinna gör har traditionellt inte värderats särskilt högt och således ger de kvinnodominerade yrkena låg status och lön. Och om inte det räknas som en jämställdhetsfråga så vet jag inte vad som gör det...

Gällande läraryrket vill jag nog påstå att det är mer komplext än så, bland annat det faktum att "alla" gått igenom skolsystemet och "vet" hur skolan borde skötas gör att statusen blir lägre (och i förlängningen också lönen). Men visst kan säkert könsaspekten också spela roll.

Jo SD vinner röster på en outtalad uppfattning om att utomstående inte berikar ett land.

Outtalad? Har du hört Jimmie Åkesson i någon enda debatt? Det går liksom inte mer än 2 meningar mellan "det är invandrarnas fel."

Så jag tycker inte SD alls är speciellt otydliga. Möjligtvis kan man tycka att de bara är enade kring frågan att hata och att stigmatisera invandrare och att det sedan spretar värre än värst när det gäller företrädarna som uttalar sig. Men partiet, de är uttalat ultrakonservativa och vill ha mer religiöst inflytande i samhället. Tar man bort just frågan om invandrarna (iofs måste man göra det fullständigt i just den frågan) är de ganska lika KD.

Personligen tycker jag att alla borde betrakta det som att SD levererar mardrömmar med ett konfliktfyllt samhälle där man skapar konflikter mellan grupper och inte några önskedrömmar. Deras idealsamhälle vore en mardröm utan dess like. Då ansluter jag nog hellre Sverige till Ryssland för gott.

Du får ursäkta mig, men det du beskriver är ju en klassisk jämställdhetsfråga. Vad är det som gör att kvinnodominerade yrken är sämre betalda än mansdominerade yrken? Jo, just att de är kvinnodominerade och det arbete en kvinna gör har traditionellt inte värderats särskilt högt och således ger de kvinnodominerade yrkena låg status och lön. Och om inte det räknas som en jämställdhetsfråga så vet jag inte vad som gör det...

Gällande läraryrket vill jag nog påstå att det är mer komplext än så, bland annat det faktum att "alla" gått igenom skolsystemet och "vet" hur skolan borde skötas gör att statusen blir lägre (och i förlängningen också lönen). Men visst kan säkert könsaspekten också spela roll.

Ja det vore en jämställdhetsfråga om de män som jobbar i samma yrke och med samma positioner som kvinnorna finge bättre betalt...får de det?

Tidigare har det ju varit så att antingen har kvinnor som arbetat heltid gjort det för att de var ensamstående och inte hade en familj att försörja eller så arbetade maken också, vilket möjliggjorde för arbetsgivarna att pressa ner lönerna. Så skyll på ett svagt fack eller starka arbetsgivare , det är mer adekvat.

Jag anser att problemet är en felaktig integration.
...
Att jag räknas in i SD när jag uttryckligen skriver att jag inte håller med utan endast lyfter fram mina tankar om SD och invandringen sätter för mig stopp för en saklig diskussion.

Jag skulle tycka det var intressant att få höra vad du anser vara fel med integration. Kan du itne vara snäll och utveckla det så kanske vi kan komma något steg vidare i diskussionen?

Har sett klippet med räkneexempelkvinnan tre gånger. Kan inte sluta titta och förfäras.

Läste att detta är toppkandidaten för EU, stämmer det verkligen?! Hur är resten av deras kandidater undrar jag ju då.

Så är det ju över lag, SD har jättesvårt att fylla sina platser. Det är därför det ser ut som det gör. Kom sen ihåg att det är Alistan, nu kommer Bgänget och ska fylla de platser för kandidater som fått avgå.

Nej, SD gör ju ingen grej av folklighet.
Jag kommer att tänka på Ny Demokrati när jag läser det där. De gjorde ju en poäng av att de kunde "prata med bönder på bönders vis", ffa gjorde ju Bert det, han sa sig kunna "prata med vanligt folk".

Men så gör inte SD. De försöker föreställa riktiga, pålästa politiker på stabil kunskapsgrund - men det går inget vidare :rofl:
Nej, det är lite intressant. De gör ingen grej av folklighet (det gör ju kd mer, i så fall). Jag tror att SD tror att de är normalbegåvade och normalkunniga, i nivå med andra politiker.

Ja det vore en jämställdhetsfråga om de män som jobbar i samma yrke och med samma positioner som kvinnorna finge bättre betalt...får de det?

Tidigare har det ju varit så att antingen har kvinnor som arbetat heltid gjort det för att de var ensamstående och inte hade en familj att försörja eller så arbetade maken också, vilket möjliggjorde för arbetsgivarna att pressa ner lönerna. Så skyll på ett svagt fack eller starka arbetsgivare , det är mer adekvat.

Jämställdheten gäller mer än bara lika lön för lika arbete (även om det också är viktigt). Den gäller de bakomliggande strukturer som gör att någon förfördelas i något sammanhang. I det här fallet är kvinnor förfördelade då de yrken som de oftare har ger sämre betalt än yrken som män oftare har. Att skylla endast på svaga fack eller starka arbetsgivare är som att sätta ett plåster på ett skrubbsår, men inte åtgärda benbrottet.

Och, apropå ditt första exempel med ensamstående kvinnor. Varför har inte ensamstående män fått lägre lön i så fall? Vad är det som gör att det är ok att pressa ner lönerna för kvinnoyrken, men inte för mäns dito?

Jag tycker definitivt att det är en jämställdhetsfråga att ett typiskt kvinnligt har lägre lön än ett manligt. dvs att det typiskt kvinnliga värderas lägre än det manliga. det är väl en uppenbarligen jämställdhetsfråga. eller tänker du att jämställdhet bara är på individnivå?

Fast i många fall styr efterfrågan, lönsamhet och marknad lönen för ett visst yrke. Så individen har möjlighet att söka ett yrke med så bra betalt som man vill ha. Så fort vissa "kvinno"-yrken börjar uppvärderas av marknaden och det faktiskt finns möjlighet att utveckla både verksamhet, företagande, entreprenörskap och anställningsvillkor inom dessa kvinnodominerade branscher - kommer spöket och ropar "inga vinster!".

Sedan verkar företagen i ett patriarkalt samhälle och i en patriarkal struktur som är en delförklaring av vad marknaden prioriterar. Och sedan finns det riktiga otyget; att kvinnor med samma arbetsinsats inom samma yrke faktiskt får lägre betalt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 331
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama