Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg du klippet med EU-toppkandidaten? Journalisten förmår knappt att hantera hennes otroliga dumhet. De här människorna går ju inte ens att se som dåliga politiker. De kvalar inte ens in på den skalan.
Varje gång ett sånt där stolpskott träder fram tänker jag att nu måste Jimmie gnissla tänder
Min spontana tanke är ungefär "Vilka är skådespelarna som gör den här sketchen och från vilket program är det hämtat?". Lågbegåvning verkar vara det viktigaste kriteriet för att få bli representant för SD.
Nja, det verkar snarast gynna bilden av att "etablissemanget" mobbar ut SD-förespråkare. Så det kanske är medvetet att välja stolpskott framför mer vältaliga representanter som faktiskt hade haft något att säga, på gott och ont.
Hur kan det inte vara en fråga om jämställdhet?
Ja, men i så fall är det ju bara att kapitulera. Säg att ca 7% av befolkningen känner sig befryndade med och företrädda av personer som har den här frånvaron av begåvningsprofil. Ja, då står det dem ju fritt att rösta på SD.Nja, det verkar snarast gynna bilden av att "etablissemanget" mobbar ut SD-förespråkare. Så det kanske är medvetet att välja stolpskott framför mer vältaliga representanter som faktiskt hade haft något att säga, på gott och ont.
Ja, men i så fall är det ju bara att kapitulera. Säg att ca 7% av befolkningen känner sig befryndade med och företrädda av personer som har den här frånvaron av begåvningsprofil. Ja, då står det dem ju fritt att rösta på SD.
Jag tycker att man kan se problemet ur många aspekter, tex som ett slags klassproblem. Det är ju inte så att SD är utmobbat av "etablissemanget", tvärtom ingår riksdagspartier i högsta grad i just etablissemanget. Men när företrädarna är så okunniga att man faktiskt inte kan föra en politisk diskussion på normal nivå med dem, så visar det ju på ett intressant sätt inte bara SD:s många brister, utan också en oförmåga hos en något mer beläst och välformulerad medelklass. Det är inte mobbing, det är snarare klass- eller kulturskillnader som är oerhört svåra att överbrygga.
Och fortfarande är det inte så himla många som röstar på SD. Det är inte så att den här dumheten/bristen på bildning attraherar större delen av befolkningen.
Så om jag har fel. bevisa det då med källhänvisning.. annars är det ju bara ditt vanliga gnäll....och som vanligt kommer kommentarerna framslängda från bänkarna längst bort...Lbb undervisar i Statsvetenskap. Mycket får man vara med om på buke. Bäst vi återgår till ämnet så att han inte fått kapat en tråd till.
Om kalle tjänar 22 000 på sitt jobb och Rickard 35 000 så handlar det inte om brist på jämställdhet utan olika jobb.
Kvinnor väljer ofta de sk kvinnoyrkena, som är betydligt sämre betalda än typiska mansjobb, men hur ofta tjänar en manlig usk mer än en kvinnlig?
Alltså handlar det inte om jämlikhet utan om olika styrkepositioner i löneförhandlingar.
ta exempelvis läraryrket, för betydligt högre i lön o anseende, nu kanske pga av kvinnodominans ett för sin utbildning sett underbetalt yrke...
Jo SD vinner röster på en outtalad uppfattning om att utomstående inte berikar ett land.
Du får ursäkta mig, men det du beskriver är ju en klassisk jämställdhetsfråga. Vad är det som gör att kvinnodominerade yrken är sämre betalda än mansdominerade yrken? Jo, just att de är kvinnodominerade och det arbete en kvinna gör har traditionellt inte värderats särskilt högt och således ger de kvinnodominerade yrkena låg status och lön. Och om inte det räknas som en jämställdhetsfråga så vet jag inte vad som gör det...
Gällande läraryrket vill jag nog påstå att det är mer komplext än så, bland annat det faktum att "alla" gått igenom skolsystemet och "vet" hur skolan borde skötas gör att statusen blir lägre (och i förlängningen också lönen). Men visst kan säkert könsaspekten också spela roll.
Jag anser att problemet är en felaktig integration.
...
Att jag räknas in i SD när jag uttryckligen skriver att jag inte håller med utan endast lyfter fram mina tankar om SD och invandringen sätter för mig stopp för en saklig diskussion.
Nej, det är lite intressant. De gör ingen grej av folklighet (det gör ju kd mer, i så fall). Jag tror att SD tror att de är normalbegåvade och normalkunniga, i nivå med andra politiker.Jag kommer att tänka på Ny Demokrati när jag läser det där. De gjorde ju en poäng av att de kunde "prata med bönder på bönders vis", ffa gjorde ju Bert det, han sa sig kunna "prata med vanligt folk".
Men så gör inte SD. De försöker föreställa riktiga, pålästa politiker på stabil kunskapsgrund - men det går inget vidare
Ja det vore en jämställdhetsfråga om de män som jobbar i samma yrke och med samma positioner som kvinnorna finge bättre betalt...får de det?
Tidigare har det ju varit så att antingen har kvinnor som arbetat heltid gjort det för att de var ensamstående och inte hade en familj att försörja eller så arbetade maken också, vilket möjliggjorde för arbetsgivarna att pressa ner lönerna. Så skyll på ett svagt fack eller starka arbetsgivare , det är mer adekvat.
Ja det vore en jämställdhetsfråga om de män som jobbar i samma yrke och med samma positioner som kvinnorna finge bättre betalt...får de det?
Tidigare har det ju varit så att antingen har kvinnor som arbetat heltid gjort det för att de var ensamstående och inte hade en familj att försörja eller så arbetade maken också, vilket möjliggjorde för arbetsgivarna att pressa ner lönerna. Så skyll på ett svagt fack eller starka arbetsgivare , det är mer adekvat.