R
Raderad medlem 68338
Jag förstår vad du menar, men håller inte alls med. Jag tycker att det är SD som är ovilliga att diskutera invandringspolitik, eftersom de redan bestämt enda möjliga lösningen - att minska volymen med 90%. All annan debatt handlar om att svartmåla och stigmatisera utrikes födda, för att bereda väg för den enda möjliga lösningen. För mig är det så långt från debatt och diskussion man kan komma.
Ja jag påstår inte att deras åsikter är vettiga, bara att de tar ställning i frågan de flesta inte vågar vidröra.
För mig är det självklart att invandrings och integrationspolitiken inte fungerar. Det känns inte ansvarsfullt att ta in folk till Sverige och sedan sätta dem i ett ghetto och skita i dem. Vilket tyvärr rent krasst är vad som händer nu. Det ökar ju bara segregationen. Socialt utanförskap och kriminalitet gör knappast att folk blir mer vänligt inställda. Plus då att det rent krasst blir skattebetalarna som genom bidrag försörjer alla vilket säkert provocerar många. Det måste ju till nån vettig plan liksom annars kammar ju SD hem röster på att föreslå att man skickar hem folk/alt inte tar in fler.
Samma med tiggeri-frågan. Hela stan är översvämmad av tiggare (främst romer från Rumänien). De sitter i varje gathörn, skriker efter folk, tigger aktivt vid bord på restauranger etc. Igår vägrade en man gå förrän jag hade druckit upp min dricka och gav honom tomburken. När jag inte gjorde det nog snabbt började han skrika och pekade på burken upprepade gånger.
Helt ärligt tror jag att många sympatiserar med SD i just denna fråga. Dock är det ju frågan om en quick fix, det är ju knappast så att problemet försvinner om tiggarna försvinner. Det skiter ju SD i såklart men du fattar...
Vad gäller de rumänska tiggarna måste ju lösningen ske via att press sätts på Rumänien att de tar tag i sina problem, och om EU går in med bidrag måste det kontrolleras att dessa verkligen används till rätt sak.
SD har ju inga långsiktiga lösningar på något men de raggar röster på att erbjuda "lätta lösningar" på dessa problem.