De problem som jag ser är att många invandrare hamnar utanför samhället. De lär sig inte språket, vilket är a och o för att komma in i samhället och i många fall så får de ingen inblick i hur Sverige är uppbyggt (kultur, värderingar och lagar bl. a.). Detta leder till ett utanförskap som i sin tur skapar problem som arbetslöshet och diverse bilbränder (för att nämna tydliga exempel).
Ett annat problem är att vissa invandrare fortsätter att leva efter sin religion eller kultur på ett sätt som inte är förenligt med svenska lagar. Det har växt fram religiösa "domstolar" i förorterna dit vissa invandrargrupper vänder sig istället för det svenska rättsväsendet. Dessa grupper bibehåller i många fall en väldigt kvinnoförnedrande och förtryckande "kultur".
Det sistnämnda är än så länge ett mindre problem och liknar i mångt och mycket det som förekommer vad gäller mc-gäng och liknande. Men det stora problemet är att jag upplever att invandrare inte kommer in i samhället. Det innebär inte att de ska dela den svenska kulturen. Utan det handlar om att de ska vara delaktiga i samhället och forma det. De ska leva efter de lagar som finns och vara delaktiga i att utforma dessa. För att det ska vara möjligt måste man kunna språket och kommunicera. Arbetslösheten bland invandrare är ju onekligen väldigt hög och måste bero på något? Om så att arbetsgivarna är väldigt inskränkta. Men då måste vi ju göra något för att öka möjligheterna för att invandrare ska få arbete.
Jag anser att det brister, eftersom det så som jag ser det, blir sämre och mer segregation i samhället. Och jag upplever inte att något parti pratar om detta. Naturligtvis har partierna integrationen som en del av sin politik, men med SD i farten så anser jag att de måste vara tydligare med vart de står i frågan. Det är svårt, och det blir lätt rasiststämpel, men man måste våga prata om det.