"SD går till attack mot FI"

Jag tror att SD tror att de är normalbegåvade och normalkunniga, i nivå med andra politiker.

Jamen precis! När de sitter i riksdagen och kollar på kollegor som Reinfeldt, Andersson, Borg och Lööf så betraktar de dem förmodligen som likar. Lite som med deras eget partiprogram, som är så sanslöst dåligt uttänkt och formulerat. Det liksom låtsas vara ett riktigt partiprogram, och de själva liksom låtsas vara riktiga politiker.

Jag skulle tycka det var intressant att få höra vad du anser vara fel med integration. Kan du itne vara snäll och utveckla det så kanske vi kan komma något steg vidare i diskussionen?

De problem som jag ser är att många invandrare hamnar utanför samhället. De lär sig inte språket, vilket är a och o för att komma in i samhället och i många fall så får de ingen inblick i hur Sverige är uppbyggt (kultur, värderingar och lagar bl. a.). Detta leder till ett utanförskap som i sin tur skapar problem som arbetslöshet och diverse bilbränder (för att nämna tydliga exempel).

Ett annat problem är att vissa invandrare fortsätter att leva efter sin religion eller kultur på ett sätt som inte är förenligt med svenska lagar. Det har växt fram religiösa "domstolar" i förorterna dit vissa invandrargrupper vänder sig istället för det svenska rättsväsendet. Dessa grupper bibehåller i många fall en väldigt kvinnoförnedrande och förtryckande "kultur".

Det sistnämnda är än så länge ett mindre problem och liknar i mångt och mycket det som förekommer vad gäller mc-gäng och liknande. Men det stora problemet är att jag upplever att invandrare inte kommer in i samhället. Det innebär inte att de ska dela den svenska kulturen. Utan det handlar om att de ska vara delaktiga i samhället och forma det. De ska leva efter de lagar som finns och vara delaktiga i att utforma dessa. För att det ska vara möjligt måste man kunna språket och kommunicera. Arbetslösheten bland invandrare är ju onekligen väldigt hög och måste bero på något? Om så att arbetsgivarna är väldigt inskränkta. Men då måste vi ju göra något för att öka möjligheterna för att invandrare ska få arbete.

Jag anser att det brister, eftersom det så som jag ser det, blir sämre och mer segregation i samhället. Och jag upplever inte att något parti pratar om detta. Naturligtvis har partierna integrationen som en del av sin politik, men med SD i farten så anser jag att de måste vara tydligare med vart de står i frågan. Det är svårt, och det blir lätt rasiststämpel, men man måste våga prata om det.

Till viss del beror det ju på att folk är idioter tyvärr.
Men sen tror jag att SD tjänar på att vara det enda partiet som öppet debatterar invandringspolitik odyl.
Sen tror jag personligen att många stockholmare egentligen är för ett förbud mot tiggeri. Även om inte alla av dem öppet erkänner det.
Däremot är väl steget från att sympatisera i den frågan hyfsat stort till att ändå rösta på SD.

Jag tror väl knappast att folk sitter och väljer mellan FI och SD, och det tror väl ingen annan heller. Men det kan väl inte vara så konstigt att ett parti som ligger vänster om vänsterpartiet inte är ett parti för den breda massan?

Den ena vill stänga Sveriges gränser, den andra vill avskaffa alla landsgränser.
Den ena kastar självsäkert ur sig sanningar som är felräknade. Den andra är övertygad om hur samhället ska fungera, och säger sig inte ha en aning om ifall det går att genomföra.

Tokhöger eller tokvänster. Pest eller kolera.

Eller exempel på när folk tycker en fråga är så viktig att vad partiet tycker om resten av verkligheten är oväsentligt.

Jag har stor respekt för Gudrun Schyman som person och politiker, otroligt duktig är hon. Men hennes åsikter är fortfarande uppåt väggarna.

Sen är det ju mest sånna här idioter som representerar partiet och det är ja... roande mer än oroande. Eller jag vet inte

De problem som jag ser är att många invandrare hamnar utanför samhället. De lär sig inte språket, vilket är a och o för att komma in i samhället och i många fall så får de ingen inblick i hur Sverige är uppbyggt (kultur, värderingar och lagar bl. a.). Detta leder till ett utanförskap som i sin tur skapar problem som arbetslöshet och diverse bilbränder (för att nämna tydliga exempel).

Ett annat problem är att vissa invandrare fortsätter att leva efter sin religion eller kultur på ett sätt som inte är förenligt med svenska lagar. Det har växt fram religiösa "domstolar" i förorterna dit vissa invandrargrupper vänder sig istället för det svenska rättsväsendet. Dessa grupper bibehåller i många fall en väldigt kvinnoförnedrande och förtryckande "kultur".

Det sistnämnda är än så länge ett mindre problem och liknar i mångt och mycket det som förekommer vad gäller mc-gäng och liknande. Men det stora problemet är att jag upplever att invandrare inte kommer in i samhället. Det innebär inte att de ska dela den svenska kulturen. Utan det handlar om att de ska vara delaktiga i samhället och forma det. De ska leva efter de lagar som finns och vara delaktiga i att utforma dessa. För att det ska vara möjligt måste man kunna språket och kommunicera. Arbetslösheten bland invandrare är ju onekligen väldigt hög och måste bero på något? Om så att arbetsgivarna är väldigt inskränkta. Men då måste vi ju göra något för att öka möjligheterna för att invandrare ska få arbete.

Jag anser att det brister, eftersom det så som jag ser det, blir sämre och mer segregation i samhället. Och jag upplever inte att något parti pratar om detta. Naturligtvis har partierna integrationen som en del av sin politik, men med SD i farten så anser jag att de måste vara tydligare med vart de står i frågan. Det är svårt, och det blir lätt rasiststämpel, men man måste våga prata om det.

Alla partier pratar väl om detta, men under olika etiketter? De borgerliga tänker sig att boten är egennyttan och valfriheten, om det lönar sig att arbeta kommer fler vilja göra det, socialdemokrater och vänster vill minska klyftor och utanförskap, och så vidare. Det går jättebra att prata om hur vi ska minska arbetslöshet och utanförskap, utan att man behöver landa i rasism eller slutsatsen att lösningen är att minska invandringen.

Jamen precis! När de sitter i riksdagen och kollar på kollegor som Reinfeldt, Andersson, Borg och Lööf så betraktar de dem förmodligen som likar. Lite som med deras eget partiprogram, som är så sanslöst dåligt uttänkt och formulerat. Det liksom låtsas vara ett riktigt partiprogram, och de själva liksom låtsas vara riktiga politiker.
Och då är det ju den lilla detaljen att barn verkar veta att deras låtsaslekar är på låtsas (även om en treårings många frågor om var trollet är, fick mig lite tveksam på den punkten häromdagen), medan SD-folket inte vet om att de låtsas.

De kan uppenbarligen inte alls betrakta sig själva utifrån, i sina politikerroller, och se hur markant de skiljer sig från snart sagt 100% av övriga politiker, oavsett partifärg.

Håller helt med dig i bedömningen av partiprogrammet. Det ser ut som om en grupp högstadieungar har fått i uppgift att fabulera ihop ett partiprogram på en halvtimme, utan att få kolla i andra partiprogram först för att bilda sig en uppfattning om hur sådana brukar vara beskaffade.

En kort svar @martensson
De sk bilbränderna gjordes av barn födda i sverige som lärt sig att de tillhör den lägtsa, oönskade socialklassen. Deras föräldrar får inte jobb pga sitt ursprung, trots att föräldrarna också är födda i sverige. De ser sina storasyskon bli stoppade och genomsökta av poliser trots att de bara satt och väntade på tåget, gång på gång. De får höra av läraren "dig blire inget av blatteunge". Osv osv.

Där har du ett problem med integrationen, rasismen. Hur får vi bort den?
Vi bortskämda vita svenskar borde väl ha mer hyfs än att bete oss så?

Personligen tycker jag att alla borde betrakta det som att SD levererar mardrömmar med ett konfliktfyllt samhälle där man skapar konflikter mellan grupper och inte några önskedrömmar. Deras idealsamhälle vore en mardröm utan dess like. Då ansluter jag nog hellre Sverige till Ryssland för gott.

Nu ser jag inte logiken. Hellre anslutas till Ryssland? Ett samhälle där ledarna hetsar mot HBTQ och dessutom gör allt för att underblåsa nationalistiska stämningar. Jag tycker det låter ganska mycket SD. Putin gör allt det som Åkesson drömmer om.

Vart vill du komma med detta egentligen? Att det bara är bra att strunta i att ha ett samhälle som går framåt i utvecklingen? Med ditt resonemang skulle vi väl fortfarande vara kvar på grottmansstadiet där kvinnor behandlas som boskap.

Lite OT får jag försvara grottmännen. Den i många fall rådande historiesynen där kvinnor alltid varit underställda män och inte haft något eget "värde" är ett resultat av 200 års arbete med att förringa och dölja kvinnors roll i historien till förmån för männens. Och jag ser dagligen exempel på hur den bilden används för att tala om för moderna kvinnor att de ska minsann vara nöjda för det var ju värre förr (jag menar inte att du gör det här).

----

Mycket av det du beskriver är resultat av tidigare något yrvakna åtgärder.

Numera är det bättre. ALLA invandrare får 60 timmar samhällsinformation. Dessutom beskriver du ett förortsproblem. Det ser inte ut sådär om du lyfter blicken från det som så många ser som norm - Storstockholm. Det är dessutom ett socialt problem, inte ett invandrarproblem. Det har funnits kriminella förortsgäng och vilsna ungdomar förr med. Fast då var de helsvenska. Det är inte ursprunget som skapar bekymren, det är den sociala situationen.

Ute i landet fungerar det inte riktigt så. Jag är dessutom helt övertygad om att du har helfel. Segregationen blir inte större. Den minskar. Det blir inte sämre i samhället. Det blir långsamt bättre.

Jag vågar prata om det och jag gör det frekvent med mina partikamrater och med andra människor.
Jag möter ju de här människorna i mitt dagliga arbete. Jag har världens bästa jobb. Aldrig förr har jag dagligen träffat så många fantastiska människor som nu under de senaste åren när jag jobbat med invandrare. Det finns självklart stolpskott.Det finns det i alla grupper.

Alla partier pratar väl om detta, men under olika etiketter? De borgerliga tänker sig att boten är egennyttan och valfriheten, om det lönar sig att arbeta kommer fler vilja göra det, socialdemokrater och vänster vill minska klyftor och utanförskap, och så vidare. Det går jättebra att prata om hur vi ska minska arbetslöshet och utanförskap, utan att man behöver landa i rasism eller slutsatsen att lösningen är att minska invandringen.
Inte minst med tanke på att @martensson själv pekar på att det även finns grupper som inte domineras av invandrare, som också har problem med att integreras i samhället, tex mc-relaterade kriminella.

Dessutom finns det ju många invandrare som lever i höjden av skötsamhet. En klar majoritet, faktiskt.

Det hela har alltså, enligt martenssons egen logik, inte med invandrare att göra, utan med andra sociala faktorer.

Nu ser jag inte logiken. Hellre anslutas till Ryssland? Ett samhälle där ledarna hetsar mot HBTQ och dessutom gör allt för att underblåsa nationalistiska stämningar. Jag tycker det låter ganska mycket SD. Putin gör allt det som Åkesson drömmer om.

Logiken brister. Förutom att Putin och järngänget åtminstone inte verkar vara underbegåvade. Men jag förstår poängen; pest eller kolera. Det var lite min poäng också - inte för att jag drömmer om Putin som landsfader.

Men sen tror jag att SD tjänar på att vara det enda partiet som öppet debatterar invandringspolitik odyl.

Fast det är ju det SD inte gör. De vill absolut inte diskutera lösningar på segregationen och integrationen som är en del av problembilden. De är livrädda för att det konstruktiva arbete som bedrivs på området ska lyckas.

Man kan väl inte definiera "öppet debattera" när man redan bestämt och skrivit in i sten att den enda möjliga lösningen är en minskning av invandringen med 90%, helst totalstopp från vissa länder? Det är väl så långt från "öppet debattera" man kan komma?

Det jag menar är att andra partier inte är direkt villiga att diskutera invandringspolitik och detta vinner SD på tror jag. Tyvärr!
Om det tex bildas ghetton med 99% invandrare, där invandrare (iaf invsndrarMÄN) hamnar på sidan om i kriminalitet, där man knappt kan gå ut utan att praktiskt taget "antastas" av tiggare från Rumänien tror jag tyvärr att SD kan kamma hem en och annan röst.
Så menade jag.

Det jag menar är att andra partier inte är direkt villiga att diskutera invandringspolitik och detta vinner SD på tror jag. Tyvärr!

Jag förstår vad du menar, men håller inte alls med. Jag tycker att det är SD som är ovilliga att diskutera invandringspolitik, eftersom de redan bestämt enda möjliga lösningen - att minska volymen med 90%. All annan debatt handlar om att svartmåla och stigmatisera utrikes födda, för att bereda väg för den enda möjliga lösningen. För mig är det så långt från debatt och diskussion man kan komma.

Sedan kan man se på resultatet. Trots obefintlig intelligensnivå hos många representanter, intervjuer som passar direkt in i Partaj (andra politiker måste de imitera och skriva manus för) ett rasistiskt budskap och partiprogram och en taskig människosyn - kammar de hem röster.

Jämställdheten gäller mer än bara lika lön för lika arbete (även om det också är viktigt). Den gäller de bakomliggande strukturer som gör att någon förfördelas i något sammanhang. I det här fallet är kvinnor förfördelade då de yrken som de oftare har ger sämre betalt än yrken som män oftare har. Att skylla endast på svaga fack eller starka arbetsgivare är som att sätta ett plåster på ett skrubbsår, men inte åtgärda benbrottet.

Och, apropå ditt första exempel med ensamstående kvinnor. Varför har inte ensamstående män fått lägre lön i så fall? Vad är det som gör att det är ok att pressa ner lönerna för kvinnoyrken, men inte för mäns dito?
Förmodligen därför att ensamstående män varit i en bättre förhandlingsposition. Historiskt sett så satt en kvinna i en betydligt sämre sits än en man då hon sökte jobb, varför arbetsgivaren kunde pressa lönen eftersom han visste att kvinnan ofta var tvungen att ta det som erbjöds...

Men i de anställningar jag har haft så har kvinnorna erhållit samma lön som männen om och när man uppnått samma kompetens som de fullbetalda männen, samma villkor gällde naturligtvis de nyanställda männen.

På en av arbetsplatserna ingick vissa moment som krävde fysisk styrka, men det löstes enkelt. Dessa moment ersattes extra då de utfördes (tunga lyft på hög höjd)

Det finns naturligtvis arbetsplatser där män o kvinnor gör samma job och männen får bättre betalt..men då är det ofta på tjänstemannasidan och där är ju problematiken med individuella löner....

Jag tycker definitivt att det är en jämställdhetsfråga att ett typiskt kvinnligt har lägre lön än ett manligt. dvs att det typiskt kvinnliga värderas lägre än det manliga. det är väl en uppenbarligen jämställdhetsfråga. eller tänker du att jämställdhet bara är på individnivå?

Majoriteten av "kvinnojobben" (de arbeten som innehas av en majoritet kvinnor) är statliga eller kommunala/landsting det är alltså en politisk fråga att värdera dessa jobb. För min egen del har jag alltid levt efter principen, att om jag anser att mitt arbete inte värderas så som jag gör det så har jag sökt mig någon annanstans. Det verkar som om majoriteten av de kvinnor som arbetar i de lågt betalda "kvinnojobben" inte lever enligt den principen utan stannar. Vilket naturligtvis ger arbetsgivaren trumf på hand = lägre lönebild. På de "mansjobb" som finns har situationen varit en annan, man har bytt jobb när det inte passat = högre lönebild.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 331
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama