Schettis som rymmer

A

Ammy

Hej

Har en schettis vallack som jag haft i snart två år, men börjat nyligen rymma. Har stark ström och låga vita nylon trådar. Han går med mitt halvblod och hennes hingstföl. Har en egen teori om att han inte orkar med förlet som busar mycket med honom.Men han har satt detta i system nu och vet inte hur jag ska göra. Önskar inget annat än att de ska kunna gå i samma hage. Försökt ha dem i olika hagar men då skriker de åt varandra och så tar han sig ut endå.
Är det någon som har ett gott råd eller känner igen sig?

Sv: Schettis som rymmer

shettis heter det inte schettis:D:angel: men de lät ju lite krångligt!:crazy: har han lång päls? föl brukar ju gå igenom eltrådana eftersom de har så lång päls så de känner knappt strömmen...

Många vita band leder ström dåligt (har högt ohmtal). Prova tunn metalltråd( sådan som går av) eller röd tråd.Sätt flera trådar så han inte bara kan lyfta upp och krypa under.

när min ena shettis va unghäst fick hon sådana ideer. jag gjorde en mindre (rund, ca 20 m/diameter) hage i hagen med många täta trådar. eget elaggregat med 4 jordar som jag vattnade fick hon med :D 4 dagar fick hon stå där och efter det har hon aldrig smitit igen :D det är nu 5 år sedan.

Hej

Har en schettis vallack som jag haft i snart två år, men börjat nyligen rymma. Har stark ström och låga vita nylon trådar. Han går med mitt halvblod och hennes hingstföl. Har en egen teori om att han inte orkar med förlet som busar mycket med honom.Men han har satt detta i system nu och vet inte hur jag ska göra. Önskar inget annat än att de ska kunna gå i samma hage. Försökt ha dem i olika hagar men då skriker de åt varandra och så tar han sig ut endå.
Är det någon som har ett gott råd eller känner igen sig?

alla våra små har alltid rymt, flera trådar med ngr cm mellan rum o så långt ner mot marken du kan så funkar de för oss iaf...

Min kompis hade också en shettis som rymde från hagen jämt och ständigt och hade verkligen noll respekt för eltråden, eftersom hästen helt enkelt hade så tjock päls att den inte kände elen. Hon tog på hästen en grimma invirad i ståltråd, gjorde antenner av ståltråden på grimman åt alla håll, blötte ner hela hästen genomblöt och sen släppte den i hagen. Efter en elstöt försökte den aldrig mer smita!
Visst är det taskigt, men samtidigt vågar man ju inte ens tänka på om hästen smiter och till exempel springer ut på vägen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej jag har en shettis på 8år som rymmer hela tiden. Har låg tråd och stark el, vet inte vad jag ska göra. Eftersom jag bara har två...
Svar
19
· Visningar
3 303
Senast: Sar24BB66
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 200
Senast: Shenzi
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar