Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag köpte hem Maria Nilas Cleansing Powder men den gör mig alldeles vit i hårbotten. Vad gör jag för fel? Den verkar toppen annars!
Håller med härJag tycker Bed Head s stora flaskor är bra, har testat olika serier!
Har helt gått över till aleppotvål och surskölj (äppelcidervinäger+vatten). Håret blir så mjukt och lättskött, och alla problem hårbotten är borta
Oj, nej ingen koll. Jag bara köpte en aleppotvål och blandar äcv+vatten i lite varierande mängd. Typ 1 del äcv och tre-fyra delar vatten.Nu har jag kollat lite och det var ju en hel vetenskap. Massa olika priser, procent och annat. Helt bortkollrad.
Har du koll på vad man ska ha om man har fet, ibland kliande hårbotten men torrt hår?
Oj, nej ingen koll. Jag bara köpte en aleppotvål och blandar äcv+vatten i lite varierande mängd. Typ 1 del äcv och tre-fyra delar vatten.
Ja jag tror det är enklast.Får kanske testa mig fram då.
Ja jag tror det är enklast.
Jag tror många krånglar till det mer än vad som behövs faktiskt.
Jag gör detsamma som @sthu och tar den aleppotvål jag hittar (vanligen på ngt museum eller en butik för grejs) och äppelcidervinäger från mataffären.Får kanske testa mig fram då.
Hm nu ser jag att de säljer surskölj också. För ganska mycket pengar. Om min farmor skulle berättat om de olika varianterna av örter de har där så skulle hon säga att nässlor är för att göra håret mörkare (och hon skulle plockat nässlorna bakom knuten) medan citron/kamomill och sedan inte skölja ur utan gå ut i solen gör håret ljusare (och hon skulle använt en citron ). Hon och hennes syster körde den ena på nässlor och den andra på citron.Tittade lite på sidan kemikalieklok.nu, och där fanns det på tok för mycket att välja emellan
Hm nu ser jag att de säljer surskölj också. För ganska mycket pengar. Om min farmor skulle berättat om de olika varianterna av örter de har där så skulle hon säga att nässlor är för att göra håret mörkare (och hon skulle plockat nässlorna bakom knuten) medan citron/kamomill och sedan inte skölja ur utan gå ut i solen gör håret ljusare (och hon skulle använt en citron ). Hon och hennes syster körde den ena på nässlor och den andra på citron.
Jag häller i äppelcidervinäger då och då när jag tvättat. Kanske varannan eller var tredje gång (rent teoretiskt sett ska man ju ha det varje gång man tvättar med ngt basiskt, men har inte tyckt det behövs). Det gör håret lent och glansigt och lättborstat, rejält mycket effektivare än balsam för mig (men så har jag inte provat jättemånga balsam, eftersom de kliar, ja jag vet att man inte ska ha dem i hårbotten men .)Nässlor har vi till förbannelse hemma, så det vore kul att kunna fixa själv. Hur gör du med vinägern i håret och hur ofta? Jag har midjelångt hår med massor av tunna hårstrån, behöver ha nått som gör att det inte trasslar.