Schampo/balsam - vad har ni i håret?

Jag inser när jag tänker efter nu att jag nog späder mer än jag sa, en del på 5-10 delar vatten? Mäter inte längre utan går på känn. Kan nog variera lite vilken blandning folk trivs bäst med?

För tydlighetens skull ska jag också tillägga till det jag skrev tidigare om att jag ersatt användningen av balsam. Det är alltså ÄCV (i allt inkl. hårbotten) plus arganolja i toppar/längder (efter lätt handukstorkning) som jag använder då. @MissFideli
Jag har Argan eller Rosehipseed oil :) i topparna.
 
Är inte funktionen främst att se till att man får bort allt schampo ur håret även om man har hårt vatten? Eftersom tvål gärna binder mot kalk. Fjällen trodde jag hade mer med vattentemperaturen att göra, kallt är bra. Det är väl därför man tvättar ylle på låga temperaturer?
Nej schampot försvinner snällt ur håret med hårt vatten, trodde det var mjukt som var problemet ur den synvinkeln i så fall. Däremot blir håret gnissligt och trassligt och det verkar fastna kalk i det (som i vattenkokaren) så det blir nästan klibbigt efter ett tag.

Schampot är ju basiskt, hår och hud vill vara surt, så surskölj återställer den balansen. (men i mitt fall även avkalkar håret typ :D tror jag)

Sköljer med kallt vatten på slutet också oavsett, men äppelcidervinäger har större effekt. Det är det som gör håret halkigt och slätt så det inte fastnar i händerna när man tar i det blött och trasslar sig i allting. Och också gör att det inte blir en luddig aura runt en när man har nytvättat hår :D (men man kan ändå lägga småhåren med yttepytte arganolja eller rosenfröolja på handflatorna. Efter att man haft oljan i topparna tex.)
 
Idag ska jag hämta ut min beställda aleppotvål. Ska bli väldigt intressant att testa!!
Läser att den kan vara lite svår att skölja ur, känner man när den är borta? Bör man även med den, tvätta 2 ggr?
Har inte haft problem att skölja ur den. Men den kan vara lite knivig att få i :)
Håret gnisslar lite när den är ur.
 
Då avvaktar jag lite. Det är mest i längderna, blir så med schampo med ibland när jag lägger mig med blött hår.
Ska definitivt skölja håret efter sursköljen nästa gång, det luktar fortfarande lite för mycket vinäger för min smak. Men kallt vatten i hårbotten känns inte lockande.
Du kan ju börja skölja i varmt, sedan dra ned till ljummet bara. Långsamt. (själv gillar jag ju kallt vatten i hårbotten, men jag skulle ändå aldrig dra ned till kallt om det inte var mycket långsamt, och aldrig mer än jag känner är behagligt den dagen.) Finns ju många temperaturer mellan varmt och kallt...
 
Nu har jag testat aleppotvål och surskölj. Gud vad konstigt håret kändes efter tvålen, jättesträvt!! Mycket bättre efter sursköljen.
Men jag skulle behöva lägga mig snart, bör jag blåsa håret torrt eller kan jag lägga mig med blöt fläta?
Det blir bara så som håret alltid väl var förr :D innan schampon med balsam, silikoner och sådant i kom. Schampokakor från Lush är nästan exakt så som när jag var liten i hårtvätt, Aleppotvålen är lite mildare.

Jag blåser aldrig håret torrt, men jag tror inte det spelar någon roll för vad du tvättade i. (Mitt hår blir sprött, frissigt, knastrigt och bleknar en ton av hårtork oavsett vad för schampo o balsam jag använt.)
 
Hur länge låter du det verka innan du sköljer ur? :)
Olika, kan vända upp och ned på bunken med det i och skölja ur direkt, eller njuta av duschandet ett tag till.

Jag är inte så pysslig när det gäller att "ta hand om min hud och hår" att jag gillar att göra saker omständligt bara för att, utan föredrar alltid att njuta av en god bok framför att vänta på ett medel :rofl:

(däremot är jag nyfiken på hur det blir bäst och läser gärna mycket om det innan jag provar något. Till min stora glädje har minimal tid och energi och pengar på det hela visat sig vara absolut bäst för mitt hår och hud. :p (mer fin hudkräm=finnar, mer tvål=torr fjällning och röda fläckar. Mer balsam=allting kliar och blir mjäll, mer tvätt=fetare kliigare och mjäll, dyrare schampo=mer kli och typ sår och pengar på apotekets seborremedel.)

Sedan som sagt, jag behöver inte ha det i varje gång jag tvättar håret.
 
Senast ändrad:
Det blir bara så som håret alltid väl var förr :D innan schampon med balsam, silikoner och sådant i kom. Schampokakor från Lush är nästan exakt så som när jag var liten i hårtvätt, Aleppotvålen är lite mildare.

Jag blåser aldrig håret torrt, men jag tror inte det spelar någon roll för vad du tvättade i. (Mitt hår blir sprött, frissigt, knastrigt och bleknar en ton av hårtork oavsett vad för schampo o balsam jag använt.)

Jag blåser ytterst sällan, var en blandning av otålig nyfikenhet och fundering som gjorde blåsningen denna gång 🙂
 
Mitt råd är något ovanligt, gissar jag men Lidls finska "Tjärschampo" har räddat mitt hår och hårbotten. Köper på mig lager när de har finsk vecka.

Som ovan skrivits; sur-skölj. Jag har iofs balsam i först (valfritt milt märke), sköljer ur och sen droppar jag äppelcidervinäger i hårbotten. Ofta droppar jag i äppelcidervinäger i torrt hår dessutom (mellan tvättar) och låter det vara kvar. Det luktar inte när det torkat!
Allt kli och skorpor är borta och frissigheten med!
Det kanske allra viktigaste är att inte tvätta håret för ofta - max tre gånger/vecka. Måste man "tvätta" håret oftare skulle jag rekommendera att bara skölja ur det med äppelcidervinäger.
 
Mitt råd är något ovanligt, gissar jag men Lidls finska "Tjärschampo" har räddat mitt hår och hårbotten. Köper på mig lager när de har finsk vecka.

Som ovan skrivits; sur-skölj. Jag har iofs balsam i först (valfritt milt märke), sköljer ur och sen droppar jag äppelcidervinäger i hårbotten. Ofta droppar jag i äppelcidervinäger i torrt hår dessutom (mellan tvättar) och låter det vara kvar. Det luktar inte när det torkat!
Allt kli och skorpor är borta och frissigheten med!
Det kanske allra viktigaste är att inte tvätta håret för ofta - max tre gånger/vecka. Måste man "tvätta" håret oftare skulle jag rekommendera att bara skölja ur det med äppelcidervinäger.
Tjärschampo hävdar en finsk ingift släkting är jättebra också.
 
Tvättade håret i förrgår eftermiddag och redan nu börjar det bli fett i hårbotten. Vad gjorde jag för fel? Är det en övergångsperiod? Eller helt enkelt fel metod för mig?
 
Tvättade håret i förrgår eftermiddag och redan nu börjar det bli fett i hårbotten. Vad gjorde jag för fel? Är det en övergångsperiod? Eller helt enkelt fel metod för mig?
Det beror väl på hur det brukar vara, om du hade behövt clearingschampo, hur ofta du brukar tvätta håret osv.

Men mitt omedelbara tips om du faktiskt vill dra ut på tillfällena mellan tvättar är att duscha håret utan att använda schampo i det en gång eller två innan du schamponerar det igen i alla fall.

Sedan finns det väl inget schampo som omedelbart håller håret icke fett plötsligt i en vecka. Det handlar ju om att dra isär tillfällena man tvättar håret tills hårbotten vant sig. Har den en vana att ha en viss fettmängd så fortsätter den väl med det tills den vant sig av med det.

Att komma till det att man tvättar håret väldigt sällan har tagit många år för mig tex.

Men jag kan komma med ett tips till :D en svinhårsborste eller en horn eller benkam flyttar fettet från hårbotten ned till topparna på håret. Då ser det inte fett ut. Men även det tar ju en del borstning och så gäller det att inte ha så mycket fettproduktion att det bara blir blöta slingor av allt.
 
Tvättade håret i förrgår eftermiddag och redan nu börjar det bli fett i hårbotten. Vad gjorde jag för fel? Är det en övergångsperiod? Eller helt enkelt fel metod för mig?
Så fort brukar mitt hår bli fett i hårbotten med! Men blev det fett snabbare för dig när du använde denna metod?
 
Det beror väl på hur det brukar vara, om du hade behövt clearingschampo, hur ofta du brukar tvätta håret osv.

Men mitt omedelbara tips om du faktiskt vill dra ut på tillfällena mellan tvättar är att duscha håret utan att använda schampo i det en gång eller två innan du schamponerar det igen i alla fall.

Sedan finns det väl inget schampo som omedelbart håller håret icke fett plötsligt i en vecka. Det handlar ju om att dra isär tillfällena man tvättar håret tills hårbotten vant sig. Har den en vana att ha en viss fettmängd så fortsätter den väl med det tills den vant sig av med det.

Att komma till det att man tvättar håret väldigt sällan har tagit många år för mig tex.

Men jag kan komma med ett tips till :D en svinhårsborste eller en horn eller benkam flyttar fettet från hårbotten ned till topparna på håret. Då ser det inte fett ut. Men även det tar ju en del borstning och så gäller det att inte ha så mycket fettproduktion att det bara blir blöta slingor av allt.

Mitt hår blir väldigt statiskt av den borsten.
Jag har använt Lactacyd i hårbotten sen nått år, tror jag. Det håller sig "fettfritt" åtminstone närmare 48 h med Lactacyd. Så jag skulle väl inte säga att det är nått som måste vänjas in, nu. Med Lactacyd blev det faktiskt skillnad rätt omgående.
 
Det är ju inte säkert att just aleppotvål är det som är optimalt för dig heller? 🤔
Jag använder en av schampotvålarna på dalarnas eko (den för fett hår), och efter ett par tvättar är det faktiskt luftigare och mer välmående än med det tidigare dyra schampot. Trots att mitt hår slingas regelbundet. 🙂
 
Det är ju inte säkert att just aleppotvål är det som är optimalt för dig heller? 🤔
Jag använder en av schampotvålarna på dalarnas eko (den för fett hår), och efter ett par tvättar är det faktiskt luftigare och mer välmående än med det tidigare dyra schampot. Trots att mitt hår slingas regelbundet. 🙂

Nej, men det var väl lite det jag ville veta. Om jag redan nu ska inse att det är fel, fortsätta ett tag till, eller ändra på nått.
 
Jag använder de gröna flaskorna från redken, de för lockigt hår. Tycker det funkar superbra. Någon gång, kanske varannan vecka, förtvättar jag med något head&shulders eftersom jag annars blir torr i hårbotten och ändå behöver tvätta ur produkterna ordentligt som blivit kvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp