Jag häller i äppelcidervinäger då och då när jag tvättat. Kanske varannan eller var tredje gång (rent teoretiskt sett ska man ju ha det varje gång man tvättar med ngt basiskt, men har inte tyckt det behövs). Det gör håret lent och glansigt och lättborstat, rejält mycket effektivare än balsam för mig (men så har jag inte provat jättemånga balsam, eftersom de kliar, ja jag vet att man inte ska ha dem i hårbotten men .)
Så tar en skvätt ur en flaska jag köpt på ICA, just nu Kung markatta, men jag tar vilken som helst. En skvätt är väl kanske en matsked eller två. Häller skvätten i en bunke och när jag tvättat håret häller jag i det i hela. Och blundar intensivt för det svider något förfärligt i ögonen. Sedan duschar jag ansiktet för säkerhets skull . Och hänger i duschen ett litet tag, varefter jag sköljer ur det.
Nässlor har jag bara provat en gång, vi har inte nässlor hemma suck och tänker inte plantera . Gjorde te helt enkelt, som med teblad och lät svalna och hällde i.
(Antar om man ska vara ärlig när man svarar hur ofta, är hur ofta man tvättar håret... och det är ju inte jätteofta. Kanske varannan vecka, eller ibland mer sällan beror på årstid. Det har glidit isär, gångerna, det blir liksom inte smutsigt och så glömmer man. Blött blir det flera gånger i veckan däremot.)
Jag tvättar var 3/4:e dag nu, men har inga problem med att göra det mer sällan om det skulle hjälpa. Sköljer jag det nu, blir det ännu fetare så det gör jag inte. För tillfället. Så du doppar hela håret i bunken? Ända till hårbotten? Dvs inte bara i längderna?