Har noll erfarenhet av hårt vatten. Det kan vara fler funktioner än jag vet om. (ev. skulle effekten kunna vara nervikta fjäll=lättare att skölja ur kalktvålen)Är inte funktionen främst att se till att man får bort allt schampo ur håret även om man har hårt vatten? Eftersom tvål gärna binder mot kalk. Fjällen trodde jag hade mer med vattentemperaturen att göra, kallt är bra. Det är väl därför man tvättar ylle på låga temperaturer?
Kanske värmen påverkar fjällen också, det minns jag inte säkert. Men pH är i alla fall den klart största faktorn för det.
Det är därför man har såpa (som är basisk) när man tovar, för att allt ska haka i varandra effektivt när man gnuggar, istället för att glida runt. Och viktigt att skölja surt efteråt för att balansera bort effekten av all såpan, annars fortsätter tovningen senare av rörelser när plagget används.
Tvättemperaturen vill jag minnas har främst att göra med innehåll av animaliskt protein. Framför allt är det snabb förändring av temperaturen som ger krympning och formförändringar, det är möjligt att tvätta varmare ifall man ökar vattentemperaturen mycket sakta medan plagget ligger i. Det går att pressa veck i ylletyg som i princip sitter i till nästa gång materialet värms.