Schäfern har förlorar förstaplatsen

Sv: Schäfern har förlorar förstaplatsen

"Min" ras afghanhunden har minskat från 101 till 69 st. Vet att vi legat ännu högre tidigare, så det är en ras som minskar i antal. Det är ju också en ras som inte vem som helst köper, som tur är, så jag tror bara det är bra att det ligger lågt ett tag. Alla blir inte av med valparna så därför kan jag tänka mig att vissa avvaktar. (Min gissning.)

Det jag tycker är värst isf är att folk använder samma hanar, så flertalet av de som föds är halvsyskon. Det kan jag känna blir lite dumt i en så liten ras. Jag är visserligen inte jätteinsatt i aveln, men jag ser ju att vissa använder samma hane om och om igen, alt. att en hane har många parningar hos olika kennlar.

"Min" ras afghanhunden har minskat från 101 till 69 st. Vet att vi legat ännu högre tidigare, så det är en ras som minskar i antal. Det är ju också en ras som inte vem som helst köper, som tur är, så jag tror bara det är bra att det ligger lågt ett tag. Alla blir inte av med valparna så därför kan jag tänka mig att vissa avvaktar. (Min gissning.)

Det jag tycker är värst isf är att folk använder samma hanar, så flertalet av de som föds är halvsyskon. Det kan jag känna blir lite dumt i en så liten ras. Jag är visserligen inte jätteinsatt i aveln, men jag ser ju att vissa använder samma hane om och om igen, alt. att en hane har många parningar hos olika kennlar.

Ja min ras har också minskat år 2010 (57 st) jämfört med 2009 (61 st) -4 -6,6%. Jag har Lapsk Vallhund. och jag håller med att variationen av hanar är mycket viktigt för en bred avelsbas eller hur man ska säga det. Speciellt i små raser.

Sådana här statistiker är alltid lite missvissande för min ras eftersom Dävrgschnauzern inte är en homogengrupp utan alla färgvarianter blir som en egen ras. Skulle man alltså räkna ihop alla så skulle de hamna högre upp på popularitetslistor än vad de gör idag. Tycker själv att rasens popularitet ökant markant sedan vi köpte Spike 1998. Då var det ungefär ingen som inte själv hade koppling till rasen som visste vad det var för ras.

P/s har ökat med 5% sedan 2009, tycker däremtot att det är lite tråkigt att de vita Dvärgschnauzrarna minskat men än betyder det ju inte att det är en trend.

Dvärgschnauzer skulle ligga på 5:e plats om färgerna registrerades som en ras. Så visst har de öka otroligt mycket de senaste året. Just nu finns över 300 uppfödare, på tok för mycket menmen...

Jag tycker det är positivt att de vita backat tillbaka till mer normala förhållanden igen, förra året var en otrolig ökning som rasen inte var redo för än. Det finns för få tillräckligt bra individer för att de ska kunna födas så många valpar som det gjorde 2009.

"Min" ras Flatcoated retriever har ökat från 843 till 935. 10,9 %

Liknande trådar

G
Hundavel & Ras Någon mer än jag som spanat in SKK´s nya projekt "Avel för mentalt sunda hundar"...
Svar
18
· Visningar
1 448
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka