Schäfern har förlorar förstaplatsen

Berin

Trådstartare
Givetvis ska det stå förlorat i rubriken!

SKK har kommit ut med årets statistik och nu är Labben vår populäraste ras! Schäfern har petats ner till andraplats. Här finns statistiken: http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1143&Sprak=sv
Det finns ett excel-ark att öppna för att se alla registrerade raser. Hur gick det för din ras? Har den minskat eller ökat i populäritet?

Lite intressant är att flera bruksraser backar: Schäfer, Rottweiler, Boxer, alla Belgiska vallhundar. Reflektioner från er på det?

Lite tråkigt tycker jag att det är när den Engelska bulldoggen ökar med nästan 20%. Har uppfödarna gett sig sjutton på att förändra rasen snabbt eller vill folk ha missbildade hundar?

Senast ändrad:
Sv: Schäfern har förlorar förstaplatsen

Att Labradoren gick om Schäfern kändes inte helt otippat. Det är väl såklart olika beroende på var man bor, men här träffar jag relativt sällan på schäfrar, och när jag gör det är det snarare regel än undantag att de är oreggade.

Angående bruksraserna, jag tycker att det känns lovande att de minskar i popularitet. Det kanske betyder att det är färre "icke-bruksmänniskor" så att säga som väljer de raserna?

Att Siberian Husky ökat med hela 14,2% ser jag dock som lite oroväckande. Det är ju en inte helt enkel ras, och man kan fråga sig hur många som verkligen är lämpliga ägare till dem. :confused:

Lite tråkigt tycker jag att det är när den Engelska bulldoggen ökar med nästan 20%. Har uppfödarna gett sig sjutton på att förändra rasen snabbt eller vill folk ha missbildade hundar?

Vad man får tänka på när det gäller de där siffrorna är att det reggas väldigt få engelska bulldoggar varje år. Det gör att det inte krävs speciellt mycket fler valpar för att de ska öka med 20%. Kanske är det bara så att det fötts en kull mer än vanligt? Kanske föddes det ovanligt få kullar förrförra året men normalmånga förra året?

Ridgebacken har minskat med 14,1%, från 439 till 377.
Vet inte vad jag tycker. Visst är det tråkigt om den förlorar i populäritet men samtidigt är det verkligen inte en hund för vem som helst - många tycker ju att de är lite knepiga.
Enda jag tänker på annars är att det finns en himla massa uppfödare och att det ändå tas många kullar - undrar hur lätt det kan bli att få valparna sålda..

Engelska bulldoggen har ju minskat med 7,6%

Menade du fransk bulldogg? För den har ökat med 19,9%

. Hur gick det för din ras? Har den minskat eller ökat i populäritet?

Tja, svart riesenschnauzer hade 1 mindre nyreg förra året, så -0,08% Men P&S riesen ökade med 666,7% så (från 3 till 20 nyreg) ;)

Så riesen har ju ökat i popularitet, men de har 'tappat färgen' ;P

Skämt åsido, den ligger rätt still, det blir ju sådär stort utslag av få förändrade reg av P&S då de än i grunden är så få.

På lång sikt har nog riesen tappat.

*KL*

Lite allmänna funderingar kring statistiken:
Det verkar som om det fötts färre arbetande hundar och fler sällskapshundar än året innan. Nu går det ju inte att utläsa speciellt mycket om man bara har två år att jämföra med varandra, men kanske börjar folk bli lite bättre på att köpa en ras som passar dem och inte köpa brukshund bara för att hunden är fin?

En hel del salukis föddes, men inte direkt ovanligt många ändå. Det brukar vara lite "vartannat år få valpar, vartannat år mer valpar". Det var bara ett år (2008) som det var galet mycket valpar, men då satt hur många uppfödare som helst med valpar kvar länge. Förhoppningsvis blir det inga fler sådana år på länge, samtidigt verkar det vara många planerade kullar för det här året...

Tittar man på raser som minskat mest i popularitet så har Boxer gått från 606 registreringar till 447 registreringar. Är inte det rätt mycket?
Fast samtidigt, kollar man på raser som ökat mest så är det många raser som har 100 eller fler registeraringar 2010 jämfört med 2009. 100 hundar skillnad blir ju ändå en hel del kullar.. Hoppas att man avlar smart även om man avlar mycket...

Lite allmänna funderingar kring statistiken:
Det verkar som om det fötts färre arbetande hundar och fler sällskapshundar än året innan. Nu går det ju inte att utläsa speciellt mycket om man bara har två år att jämföra med varandra, men kanske börjar folk bli lite bättre på att köpa en ras som passar dem och inte köpa brukshund bara för att hunden är fin?

Lite så tolkar jag det också.

Sådana här statistiker är alltid lite missvissande för min ras eftersom Dävrgschnauzern inte är en homogengrupp utan alla färgvarianter blir som en egen ras. Skulle man alltså räkna ihop alla så skulle de hamna högre upp på popularitetslistor än vad de gör idag. Tycker själv att rasens popularitet ökant markant sedan vi köpte Spike 1998. Då var det ungefär ingen som inte själv hade koppling till rasen som visste vad det var för ras.

P/s har ökat med 5% sedan 2009, tycker däremtot att det är lite tråkigt att de vita Dvärgschnauzrarna minskat men än betyder det ju inte att det är en trend.

Positivt förvånad över att DSG:n hamnat så högt upp på listan över populära raser.

Min egen ras ESS har däremot sjunkit i popularitet, trist... Eller bra? Jag vet inte.

kikade runt på "mina" raser, och ser totalt ca 260 griffon/brabancon-valpar registrerade... roligt, men ~160 av valparna är brabanconer (dvs korthår), så jag funderar på hur det kommer att gå med den sträva varianten, som ju är min favorit.

annars tycker jag det är lika... förvånande är väl inte rätt ord, men.... vi tar förvånande :) att chihuahuorna är, och i flera år har varit, fler än schäfer eller labrador eller golden (kort- och långhår ihopslagna alltså). visst, paris hilton-trenden och allt det där, men jag upplever verkligen inte chihuahua som en ras för vem som helst.... å andra sidan är det väl lite av "liten hund så det gör inget att den drar i kopplet osv" :) annan reflexion är: kullstorleken ligger väl på 2-3 valpar på chihuahua, så vitt jag har för mig, och ca 2400 registrerade valpar, inse hur många kullar (och uppfödare!) det är! om man ovanpå det sedan lägger alla andra valpar av olika raser som fötts så känns det som att var och varannan människa i hela sverige borde vara uppfödare, men om man tittar sig omkring så är det inte majoriteten av de som bor i min närhet iaf, som föder upp (jag har en eller möjligen två inom närmsta kilometern). var bor alla uppfödare? :D

Har själv DSG och är inte förvånad över att den klättrat, jag märker att de blir allt vanligare. MEN jag vet inte om jag är överdrivet förtjust i det om jag ska vara ärlig. Visst är det såklart roligt att fler får upp ögonen för en så härlig ras men samtidigt är det som jag precis läste om i en annan tråd, snabbt ökande popularitet ger ofta att folk avlar på lite vad som helst och det med risk att mentalitet och ev. även hälsa försämras...

Ganska kraftig nedgång av mellanpudel. -14%.. Känns lite tråkigt faktiskt, då jag tycker det är en härlig ras. (Inte opartisk :angel:)

Det är ju ett sätt att se på saken (det bättre sättet att se på det).
Jag ser det mer som att det är bättre att folk skaffar en DSG än att de skaffar en BC eller någon annan helt
galet extrem ras som verkligen inte ens är i närheten av att passa vem som helst, med modifikation.

Noterar att om man lägger ihop china långhår+korthår var de vanligast ras i år. Och att de ökade rätt bra i procent (11,6 respektive 9,4) även i år. Trodde faktiskt att det stagnerat, tror på en minskning nästa år, är många uppfödare som sitter med valpar nu och priserna går ner. Dessutom är det ett överflöd av korsningar på Blocket (som dock går för nästan lika mkt som de reggade.. av nån outgrundlig anledning).

Att huskeyn gått upp så mkt tycker jag är oroväckande. Men det är å andra sidan ingen jättestor ras så kanske var ett sånt år där det blev många kullar..

"Min" ras räknar jag då som de vita och vit herde har ökat med 18,8%, vilket inte var helt oväntat då det är en ras på framgång och som dessutom blev godkänd brukssras förra året.

Har även en husky som ökningen av har nämnts tidigare i tråden. Kan bara hålla med om att det är ganska oroväckande då de verkligen kräver en hel del av dess ägare. Vi har händerna fulla med vår lilla tjej och då får hon arbeta en hel del både med kropp och knopp + att hon har tre andra flockmeddlemmar (förutom mig och husse:D) att terrorisera:devil:;)

Så finns det även en american akita i flocken och de har faktiskt minskat med -39,2%:eek:
Jag var rädd att det skulle bli ökning där efter filmen Hatchicko (hur de nu stavas??), visserligen handlade den om akita (inu) men de är ju ändå väldigt lika...

"Min" ras räknar jag då som de vita och vit herde har ökat med 18,8%, vilket inte var helt oväntat då det är en ras på framgång och som dessutom blev godkänd brukssras förra året.

Har även en husky som ökningen av har nämnts tidigare i tråden. Kan bara hålla med om att det är ganska oroväckande då de verkligen kräver en hel del av dess ägare. Vi har händerna fulla med vår lilla tjej och då får hon arbeta en hel del både med kropp och knopp + att hon har tre andra flockmeddlemmar (förutom mig och husse:D) att terrorisera:devil:;)

Så finns det även en american akita i flocken och de har faktiskt minskat med -39,2%:eek:
Jag var rädd att det skulle bli ökning där efter filmen Hatchicko (hur de nu stavas??), visserligen handlade den om akita (inu) men de är ju ändå väldigt lika...

Att herdarna ökade i antal är nog förväntat men personligen trodde jag att de skulle öka mer. Men det kanske blir en ökning i år också.

annars tycker jag det är lika... förvånande är väl inte rätt ord, men.... vi tar förvånande :) att chihuahuorna är, och i flera år har varit, fler än schäfer eller labrador eller golden (kort- och långhår ihopslagna alltså). visst, paris hilton-trenden och allt det där, men jag upplever verkligen inte chihuahua som en ras för vem som helst.... å andra sidan är det väl lite av "liten hund så det gör inget att den drar i kopplet osv" :) annan reflexion är: kullstorleken ligger väl på 2-3 valpar på chihuahua, så vitt jag har för mig, och ca 2400 registrerade valpar, inse hur många kullar (och uppfödare!) det är! om man ovanpå det sedan lägger alla andra valpar av olika raser som fötts så känns det som att var och varannan människa i hela sverige borde vara uppfödare, men om man tittar sig omkring så är det inte majoriteten av de som bor i min närhet iaf, som föder upp (jag har en eller möjligen två inom närmsta kilometern). var bor alla uppfödare? :D
De flesta som har chihuahua har fler än en. Speciellt uppfödarna som ligger någonstans mellan 10-20 st hundar hemma. Det köpa väldigt mycket hund mellan kennlarna ska sägas.

Jag har en tik som jag avlar på. Har två stycken tikvalpar på snart 3 veckor hemma nu. Förra kullen på 3 st valpar köpte hanhundsägaren en tik eftersom det är så roliga linjer, en såldes till en familj i Norge som redan hade en chihuauha och en såldes till en tjej som då var 27 år gammal som hade en tysk jaktterrier, men ville ha en till lite mindre hund som inte krävde så mycket.

Myten om Paris Hilton har jag aldrig märkt av i alla fall. Jag har aldrig blivit nerringd av 14-åriga tjejer. De flesta som köpte chihuahua under storhetstiden för 6-8 år sedan var par mellan 25-35 år med stabila inkomster utan barn, gärna med egna företag. Jag sålde i alla fall 20-30 st valpar under de åren till huvudsakligen sådana personer.

Nu är det uppfödarna som köper av varandra. Vi har fått enormt många fler uppfödare också på gott och ont. Det är jättebra att vi får in lite nytt blod bland de gamla tanterna som annars fött upp i 40 år och som alla känner alla och där intrigerna och ryktesspridningen varit enorm. Men chihuahua är ingen ras man börjar med som nybörjaruppfödare, de är lite för komplicerade för det. Tyvärr har jag under senare tid hört flera skräckhistorier med "uppfödare" som inte ens vet hur man "kör igång" en valp när den kommer ut, inte haft vett att ta bort fostersäcken, inte fattat att en tik inte kan gå med värkar i typ 10 timmar utan att ringa veterinären etc så valpar och tikar har dött. Chihuahua är ingen självvalpande ras, det är bara att acceptera det. Den förändringen som behövs är på väg med den nya rasstandarden, men det kommer ju givetvis att ta tid.

Sen är det så med alla djur, oavsett ras eller art, som människa ska man inte föda upp ifall man inte vet vad man ska göra ifall någonting går fel.

Liknande trådar

G
Hundavel & Ras Någon mer än jag som spanat in SKK´s nya projekt "Avel för mentalt sunda hundar"...
Svar
18
· Visningar
1 448
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka