Schäfer + whippet = ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare cafu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 443
C

cafu

Hur kan man tänka sig att en sådan kombination blir exteriört och mentalt?
Finns det en marknad för en sådan korsning?
Vad för köpare kan tänkas vilja ha en valp ur kullen?

Ja, jag är skeptisk men saknar djupare kunskap för att kunna argumentera utifrån fakta varför en sådan parning vore mindre lämplig - hjälp mig!

Sv: Schäfer + whippet = ?

Hjälp!var det första jag tänkte iaf..
Hur kan man motivera den som lämplig då?

För mig är det lika osannolikt som en korsning mellan wavva och rottis :crazy:

Låt hundarna behålla sina framavlade egenskaper :idea:

Aldrig i livet, låter inte klokt. Två superfina raser var för sig, men INGEN blandning. Finns det någon vettig människa som skulle vilja ha en sån blandning?

Jag har sett flera lurchers med schäfer i sig (det är inte helt ovanligt), framförallt greyhound/schäfer. De har kunnat se ut lite hur som helst. Som raggiga lite kraftigare greyhounds med upprättstående öron, eller som väldigt tunna schäfrar.

Dock har de jag har träffat varit hyfsat vettiga mentalt. Men det kan ju ha varit ren skär tur. Jag kan dock tänka mig att om man ska föredra något i lurchersammanhang så skulle jag nog föredra en med schäfer i sig än det än mer vanligt förekommande vinthund/BC.

Gammal tråd... MEN till alla er tvivlare kan jag berätta att jag sedan länge har just en sådan blandning, en Whifer kanske man kan kalla den. Det är en tik och hon är tecknad som en schäfer så hon ser ut som och har ofta blivit misstagen för en schäfervalp. Nu är jag inte 100% säker på att hon är 50% whippet eftersom jag räddade henne från en hundgård i Frankrike och dom på hundgården liksom jag själv trodde det var en 6månaders schäfervalp fast hon i själva verket var en nästan ettårig blandras på schäfer och någon mindre hund. Med tanke på hennes kroppsform och jakt instinkter och efter att ha träffat några whippets så är jag dock ganska så säker på att det är den andra halvan...

Hur som helst är det den mest underbara, intelligenta och snällaste hund jag någonsin haft och då är tidigare hundar cocker spaniel, golden och labbar. Det är verkligen en lyckad blandning, hon är otroligt söt med stora lite hängande öron som har whippetens hela rörelseregister. Kroppsligt är hon mitt emellan schäfer och whippet och vägde ca: 25kg som fullvuxen. I sina glans dagar var hon ett energiknippe som studsade fram över ängarna likt en gasell och flög in i buskar med bakfällda öron och framben i jakt på småfåglar. Det är också den enda hund jag nånsin sett klättra i träd för att hämta en pinne, frisbee eller boll, 3 meter i full fart uppför en fura eller envetet kravlande uppför grenarna på en gran. Hon var på den tiden också tillräckligt listig för att backa om hon gick kopplad och hamnade på fel sida om en stolpe eller liknande, dessutom utförde hon sina behov på befallning och allt detta med minimal träning. Om jag hade varit intresserad av dressyr hade det nog det också gått utmärkt. Andra goda egenskaper min hund uppvisar är att hon fungerar utmärkt med barn, katter, andra hundar och valpar fast hon aldrig haft egna. Hon uppvisar även tydliga vaktinstinkter.
Det enda negativa som jag noterat är hennes envishet som hon har i samma omfattning som någon av hennes bästa sidor. Nu kan ju envishet vara en god egenskap ibland men är ofta rätt jobbig i en sällskapshund men det uppvägs helt klart av alla positiva sidor.

En annan sak är att den där dagen på hundgården i Frankrike inträffade för över 17 år sedan (ja det står 17 år) och hon är fortfarande i livet!!! Hon är alltså snart 18 år gammal, fast det är svårt att exakt veta när det inträffar.

Whifer

show.aspx

Bilder på min Whifer när hon var 12-13år gammal

PINNE!

Blir det mat nu?

Vad var det?

"Det är faktiskt mina skålar..."

Hej då.

Till och med min rätt korkade rottis kan skita på kommando (från lekhusse) och trassla ut sig från fel sida av ett träd.

Men hon låter som en kul prick! Jag gillar motivationen som krävs för att klättra i träd. Åldern är definitivt imponerande. Vilka härlig parabolöron!

Kanske mina tidigare hundar som varit ovanligt korkade... :D

Med tanke på öronen hade jag nästan gissat på att det var podenco ibicenco (ibizahund) i henne :).

Verkligen imponerande ålder! Det är härligt med gamla hundar.

Vad fin hon var. :love:

Angelwings- som förmodligen har universums trögaste hund vad gäller att lära sig saker *mutter*

Att just din hund, oavsett blandning, är helt underbar har inget med rasblandningen i sig att göra.

Att just din hund, oavsett blandning, är helt underbar har inget med rasblandningen i sig att göra.

Nja, det kan det ha om det blev en jackpot mellan föräldrarindividerna.

Men jag antar att´du menar att alla whippet/schäferblandisar inte nödvändigtvis blir lika bra som Locusts hund, bara för att de är av just den blandningen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 143
Senast: viltmilla
·
Övr. Hund Hej! För några år sedan så läste jag en undersökning i en tidning som visade att många hunduppfödare helst inte säljer till invandrare...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.