Schäfer VS Ridgeback??

Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Ja, om du fortfarande är intresserad trots att du vet att de kan vara svåra i träningen så :)

Det är underbara hundar, men man måste ju vara medveten om att de är väldigt speciella och låååångt från bruksraserna mentalt.

Har ni träffat några RR?
Jag känner inte alls igen den bild du verkar ha av rasen. Finns inte många likheter mellan RR och vare sig rottis eller schäfer.
RR är envisa, självständiga, reserverade, svårmotiverade och ganska veka. De har väldigt lite will-to-please, tröttnar fort och lägger oftast inte ner så mycket energi på något som inte fyller någon direkt funktion.
<snip>

Precis sa uppfattar jag de RR jag traffat har. Pa pricken! Vansinnigt sota, trevliga ... men inte kul att trana med.:p

Jag har en Ratta som alskar att jobba och trana ... om jag bara kan forklara vad jag vill sa utfor hon det med gladje ... sa lange jag tranar med positiva metoder. Nar jag fick radet av de som "kan" att dra ner pa possitivt och oka 'tvanget' (Inga koppel ryck, bara bestamt) fick jag plotsligt en valdigt envis och svar hund. Hon gjorde det jag ville men sa motvilligt (och under morrande protest) att jag plotsligt forstod vad folk pratade om envis och trog rottweiler.

Senast ändrad:

]Har ni träffat några RR?
Jag känner inte alls igen den bild du verkar ha av rasen. Finns inte många likheter mellan RR och vare sig rottis eller schäfer.
RR är envisa, självständiga, reserverade, svårmotiverade och ganska veka. De har väldigt lite will-to-please, tröttnar fort och lägger oftast inte ner så mycket energi på något som inte fyller någon direkt funktion.

Tänkte precis fråga samma sak, och håller med dig i din beskrivning av rasen. Lägg till att de inte har mycket till mod heller, vilket krävs av en brukshund.

Jämför man sedan med rasen schäfer där idealet har ett högt temperament, en rejäl motor och vilja att arbeta, samt skall ha rejäl kamplust, ett gott mod (dådkraft) och kräver mycket tid och jobb så är skillnaden milsvidd.

Den enda rasen man kan jämföra med en schäfer är väl egentligen malinois, och de är inte helt lika heller. Rottisen kommer inte alls upp i den klassen som brukshund (generellt)som någon av dessa två, och ridgebacken har aldrig avlats fram för att nyttjas som brukshund. Det går knappt att jämföra alls.

Med det ni verkar vilja göra med hunden säger ju jag definitivt schäfer, och kanske då inte en hund från de allra mest temperamentsfulla linjerna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 006
Senast: Sedna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 357
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 683
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka