Schäfer som förstahund?

R

radiate86

Vet inte hur många gånger jag ställt frågan och fått olika svar, men ställer den igen.

Fungerar schäfern som förstahund? Jag är främst ute efter en sällskapshund, är rasen då helt fel alternativ? "Motivera" gärna ditt svar :)

Tack

Sv: Schäfer som förstahund?

Schäfern kan säkert fungera som förstahund om man är ambitiös och får mkt hjälp med sin hund.
Däremot är det absolut ingen ras för dig som vill ha en sällskapshund. Schäfern ska få arbeta och vara aktiv i både kropp och knopp.

Titta hellre på raserna i gruppen sällskapshundar, eller kanske någon vinthund?

Jag har en schäfer och det är min första hund.
Visserligen fick jag henne när hon var fyra år, men det har varit en HEL del att kämpa med. Hon var inte direkt tränad och så har hon taskiga höfter så en grundfysik är ett måste eller kraschar hon.
Kan verkligen rekomendera rasen om du har lite högre ambitioner, lust, ork och TÅLAMOD. Det är en fantastisk ras och nu efter ett år med henne vid min sida är det sällan jag går ut utan henne.
Vet inte riktigt hur det skulle vara att ha en schäfer som första hund redan då hunden är valp, men kan föreställa mig att det är som med vilekn annan hundras som helst, tålamod. :)

Nja... schäfern är ju en brukshund, och därmed rätt så krävande. De behöver aktiveras för att må riktigt bra, så att vara "bara sällskapshund" räcker nog inte. Titta som sagt hellre på hundar avlade för att vara sällskap, en sådan skulle nog passa bättre. Som förstahund tror jag däremot att de flesta raser kan fungera, bara man är villig att lära sig, och har kunniga människor omkring sig som man kan be om hjälp.

Schäfern är väl en utmärkt förstahund. Men du måste som redan påpekats inse att schäfern är en brukshund. Den mår inte bra av att bara ligga på soffan utan kräver ganska mycket motion och en del arbete för att må bra. Det skulle också kunna hända att just du råkar få tag på en lite tuffare individ och då är det bra om du har någon i närheten som kan ge råd och hjälp.

Jag känner mig lite dum som tänker att "inte orkar väl jag springa på brukshundklubben tre dagar i veckan". Men det är precis så jag tänker. Jag har släktingar som har schäfrar och jag vet att de jobbar mycket med dem. Jag vill ha en hund och vet att jag "orkar/klarar av det, men är det konstigt att man inte vill "träna aktivt" (t ex brukhundsklubben)?

Nu snackar jag inte om den dagliga motionen för den klarar jag utan tvekan av!

Labbe är ju mitt andra alternativ. Men å andra sidan vill jag ju knappast ångra mitt rasval, det vore ju inte bra.

Tack för svaren!

Det finns ju så mycket mer än att "springa på bruksa" som man kan göra med en schäfer... Men aktivering kräver ju alla hundar, mer eller mindre.. Det är ju också så att det finns uppfödare som riktar in sin avel på olika saker o då borde du nog inte välja en hund från en väldigt "arbetande kennel"...

Det finns ju så mycket mer än att "springa på bruksa" som man kan göra med en schäfer... Men aktivering kräver ju alla hundar, mer eller mindre.. Det är ju också så att det finns uppfödare som riktar in sin avel på olika saker o då borde du nog inte välja en hund från en väldigt "arbetande kennel"...

Jo, där sa du ju en sak :)

Om det är någon här som kan rekommendera en kennel med schäfrar (gärna i Stockholmstrakten) får ni gärna tipsa mig.

Åh, då kanske jag kan få passa på att fråga en sak?
Min pojkvän (blivande sambo) vill bli hundförare inom sitt yrke och därför köpa en schäfer. Själv har jag ingen erfarenhet alls av hundar (men han har det). Kan det fungera eller är det en stor risk att hunden blir "för svår" för mig? Det är ju viktigt att även jag kan klara av hunden och att vi fungerar ihop.
Är schäfrar tuffa hundar?

/ niphredil som sett skräckprogram på TV om ouppfostrade hanhundar som typ betäckt husses flickvän för att de inte hade nån respekt för henne

Såvitt jag vet brukar schäfrar vara ganska förarveka, men det finns ju tuffa individer inom alla raser. Det borde inte bli några större problem så länge ni är konsekventa med hunden från första början, och gör klart för den att den ska ha respekt för både dig och sambon. Tikar brukar också vara mildare i humöret och lättare att ha att göra med, så det kanske kan vara något att fundera på.

Senast ändrad av en moderator:

min sambo har alltid haft schäfer alltid stora hanar som varit rätt tuffa. den han hade när vi träaffades var inget undantag..

men de har funkat kanon. jag är juh en i familjen ibörjan testade han mig lite tex försöka sno saker från matbordet när husse var i andra rummet... jo han testae nog att göra allt han itne fick när inte husse såg. men efter ett tag insåg han att jag oxå var lika envis som husse. men de är bara att inte acceptera att han gör ngng emot dig.. men antar att ni skaffar valp å då är du juh med från början. då lär sig valpen att du och husse är högre i rang.

nu har vi införskaffat oss en till schäferhane.. p han är 8 mån å redan större än den första .. å den första är rejält för hög ....

jag som aldrig haft hund å aldrig skulle ha... å då INTE nån schäfer... :rofl:

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: Springer
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 478
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar