Schabrak för 17,5 sadel?

Debija

Trådstartare
Hej!

Jag har funderat på en sak, jag har en sadel som är 17,5, har några schabrak och alla är i Full, men vissa av dom är kortare i längden än andra vilket gör att kanten hamnar under bossorna, vilket naturligtvis skapar ett tryck. Hur hittar ni schabrak till era sadlar? Tittat på tex Hööks efter x-full för att se om de är längre, men finns inte ett enda.

Vad har du provat för schabrak då? Jag har 17,5 tums sadel och har inte haft några problem. Jag har använt schabrak från Eskadron, Schoeckemöhle, Equiline, Kingsland och ES. Har nog haft något från Hööks med till hoppsadeln men kan inte minnas att det var något problem med det heller.

Det är inte alla som är för korta, några av dom. Får börja ta med ett måttband till butiken kanske ;) har inte så många märkes-schabrak men dom jag har är faktiskt lagom långa. Till saken hör att min häst är ganska svankig vilket gör att det går åt mera på längden än på en häst med rak rygg.

Hööks är iaf jättekorta! Även Eskadrons tunna är korta i ryggen, går precis. Global, Animo, Equiline, Childeric, RG Italy är betydligt större.

Det är inte alla som är för korta, några av dom. Får börja ta med ett måttband till butiken kanske ;) har inte så många märkes-schabrak men dom jag har är faktiskt lagom långa. Till saken hör att min häst är ganska svankig vilket gör att det går åt mera på längden än på en häst med rak rygg.
Jag kan inga specifika märken som är långa, men som du skriver så är det nog bäst att mäta :up: Det kan ju skilja även inom samma märke har jag märkt, jag mäter faktiskt alltid ;):)

Det beror på hur lång sadeln är i anläggningsytan också. Varierar rätt mycket faktiskt. Bara så du tänker på det om du ska leta schabrak till en annan sadel som har samma tum i sitsen, det behöver inte betyda att du får samma problem som med nuvarande :)

Tack för alla bra tips!!:)

Har ett från Equiline och det ligger faktiskt väldigt bra!
Upplever att Hööks schabrak går precis.

Men är det inte lite märkligt att det knappt finns schabrak i x-full? På min häst som har så lång rygg hade det varit snyggare tror jag:)

Senast ändrad:
Hej!

Jag har funderat på en sak, jag har en sadel som är 17,5, har några schabrak och alla är i Full, men vissa av dom är kortare i längden än andra vilket gör att kanten hamnar under bossorna, vilket naturligtvis skapar ett tryck. Hur hittar ni schabrak till era sadlar? Tittat på tex Hööks efter x-full för att se om de är längre, men finns inte ett enda.

I den här tråden skrev jag mått på längd på olika märken på schabrak.
Där kan du hitta några långa.

http://www.bukefalos.com/threads/matt-pa-dressyrschabrak-lamicell.1427420/#post-17859474

Damn att jag inte kommer ihåg var jag köpt dessa schabrak... Dom är sjukt stora i alla fall och låg riktigt bra och finns i alla olika färger... Sadeln på bilden är en 17,5 och det är 5cm framför och ca 10 cm bakom till godo på schabraket. Kanske någon känner igen det? Jag ska googla lite och se om jag hittar... Köpt på Stockholm-mässan horse show men buiken har internetbutik också (hade då, detta är från 2010-2011)

110424027.jpg

110424026.jpg

Hade ett i gult också

fix2.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Squie
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18