scalibor fästinghalsband,nån som använt??

A

Angela

hej,jag har en golden på snart 9år,som vi köpte ett fästing halsband till,som heter scalibor,han verkar klia sig av den,och vi undrar om någon har erfarenhet av just denna sort?
Mvh :bump:

Jag har det till min hund, och hon har inte haft en enda fästing sen hon fick det på sig. Hon kliade sig ngt de två-tre första dagarna, men nu bryr hon sig inte.

jag har (hade :mad:) till båda mina hundar men det ena har jag tappat och det andra råkade jag köra i tvättmaskinen. så det blir till att hosta upp ytterligare 500 spänn så fort lönen kommer. har inte haft några problem med klådor ellr liknande, men ett par fästingar vardera har de fått i alla fall (vistas mkt i fästingtäta områden). har din hund inte slutat klia sig efter ett par dagar ska du ta av halsbandet. det finns hundar som tappar all päls och får andra obehagliga biverkningar.

Måste säga att det funkar jättebra!
vi har det på våran cocker spaniel som springer i massa högt gräs i fästingrika områden. Utan halsband får han jättemycket fästingar - med halsbandet, inte en enda :bump:

Min hund har ett sånt. Tyvärr får hon en del fästingar iallafall men jag vågar inte ens tänka på hur mycket hon skulle haft annars! :eek: :eek: :eek:
Är nöjd med mitt halsband då jag inser hur mycket det hjälper men har total skräck för dessa otäcka små kryp så jag skulle helst se att hon inte fick några på sig alls. Ur den synpunkten är det nog dåligt.... :smirk:

Det är nästan så att jag inte törs ta i hunden ibland när jag börjat tänka på dessa :devil:-djur Är aldrig rädd för andra kryp (förutom spindlar) men dessa odjur får jag nästan panik av, dessutom verkar jag ha flyttat till deras Mecka. Där jag bodde innan fanns knappt några men här kryllar det av dem.

HUGA!! JAG HATAR DEM!!

Förresten, jag vet att jag läste på förpackningen när jag köpte det hur det var med katter men kan för mitt liv inte komma på vad det stod.

Ni som kanske har det i färskt minne eller tom har förpackningen kvar: Kan man ha det på katt också eller var det tvärtom att man INTE fick ha det till katt? :confused:
Att man ska behöva ha så dåligt minne..... kanske ska vara tacksam att jag kom ihåg att det överhuvudtaget stod nåt om katter på den där jäkla förpackningen.

Jag köpte Scalibor till båda hundarna och det fungerar jättebra på hanen, men tiken fick efter ca 1 vecka små röda utslag som kliade.
Så det ligger bara och skräpar.
(Det är ett litet, har klippt av en liten snutt så det är ca 45 cm, om någon är intresserad. :angel:)

Vad tror ni om att spara halsbanden till hösten igen? Jag har plockat av de eftersom att där vi är nu finns inga fästingar. Men till hösten kommer vi tillbaka till fästingland igen. Jag har lagt de i en plastpåse och hoppas att de klarar sig. Vad tror ni?

Ja han har haft halsbandet nu i en vecka,men han har kliat sig av och an även innan,han har haft lite öron problem och är HEMSKT smutsig,så han ska in på hund bad och trim här snart,och vi får se om det blir bättre,annars tål han helt enkelt ej halsbandet *suck*,,det är ju inte billigt precis.
Men till katt skulle man INTE ha,jag frågade speciellt eftersom jag tänkte att det som man klipper av kan sättas på vår katt,men det fick man inte,för dom har nåt spec ämne som krockar med scalibor..(det står på förpackningen)
Och man kan inte spara det heller,jag skulle vilja pausa ett tag med min eftersom han tydligen är irriterad av det,men det tar en vecka innan det verkar sin fulla rätt.,och det håller endast i 5 månader!Så efter det är det förbrukat vare sig man haft det på eller ej.
Mvh Camilla :D

Använder det till min vovva och det fungerar jättebra! Vi har inte sett till en enda fästing sen hon fick det på sig.
(Till Tippan: vad jag förstått så ska halsbanden vara på var i landet man än befinner sig, även om det inte är fästingtrakter just där - man vet aldrig vart de små äckliga krypen finns).

Jättenöjd!!!! Har det på båda mina hundar som hade massa fästingar innan vi hann få tag i halsbanden nu i vår men har inte haft en enda någon av dem sedan halsbanden kom på!!Vi tar av och på lite grann nu när de haft dem en längre tid. De ska ju inte ha dem på när de badar eller när de är i kontakt med jättesmå barn efter vad jag har läst så åker vi till sjön tar vi av dem.

Min hund hade på sig ett sånt i flera veckor utan problem. Sen började det klia och hon fick massor av röda utslag så vi fick ta bort det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden. Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: Lattematte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka