Satte i halsen när jag såg Bents namn tillsammans med "TAP" på youtube...

Sv: Satte i halsen när jag såg Bents namn tillsammans med "TAP" på youtube...

Missade helt din sons kommentar där (missade posten vill säga).

Jag tycker din son verkar mycket klok.

Obs att denna häst har blivit TAPad förr och att det inte går så här lugnt de första gångerna. De flesta hästar försöker slå sig fri i början, innan de inser att de inte kommer loss och ger upp.
http://www.youtube.com/watch?v=EIgLmHonQLs&feature=fvsr
"Tapping my little Arab bitless with a Bent Branderup caveson."

Herregud.. Stackars oskyldiga djur som inte kan säga emot. Jag är ganska tillbakadragen, men i såna här fall skulle jag inte tveka att gå fram och stoppa det hela.

Hoppas någon stoppar detta plågeri snarast.

Jag kunde som många andra, inte se hela.

M-oaa

Va in på hans hemsida för att se vad han är för nån och hur han resonerar...han verkar bara ha hand om galopphästar, mest unga som ska förberedas för tävling.
Vilken anläggning han har!!
Det där med "tapping" ser det ut som han tar till när han träffar på hästar som är farliga att hantera...om det sen är rätt att tvinga en häst till underkastelse genom att dra dem ner till liggande position kan man ju fundera över.

Hittade en film som visar en mjukare sida....vill man inte titta på hela så är den sekvens jag tänkte på från 2.44 och framåt. (En liten fux)

http://www.youtube.com/watch?v=j06-DzWT3qM

Detta är ingen galopphäst. Jag fick detta svar på min kommentar:

".......a little background on this filly, she sent her owner to the hospital twice as a yearling and she was a 14 yr old girl who was just loving on her when she struck out at her. So as a two old I was asked if I could help with the horse and she went good at the start , then one day she exploded with me and busted up my hand pretty good, so I had enough and the Tap did wonders for her.."

Min tolking: detta är alltså en helt vanlig men kanske lite dominant unghäst som har hamnat som åring hos en tjej som ville bara gosa och inte klarade av att sätta hästen på plats. Skadorna har kommit som ett brev på posten. Sen har hästen hamnat hos honom och upprepat sina fasoner och skadat även honom, och istället för att använda sig av lugn och konsekvens har han bestämt sig för att tvinga henne till underkastelse genom att gång på gång fälla ner henne på marken.

USCH :crazy:

Detta är ingen galopphäst. Jag fick detta svar på min kommentar:

".......a little background on this filly, she sent her owner to the hospital twice as a yearling and she was a 14 yr old girl who was just loving on her when she struck out at her. So as a two old I was asked if I could help with the horse and she went good at the start , then one day she exploded with me and busted up my hand pretty good, so I had enough and the Tap did wonders for her.."

Min tolking: detta är alltså en helt vanlig men kanske lite dominant unghäst som har hamnat som åring hos en tjej som ville bara gosa och inte klarade av att sätta hästen på plats. Skadorna har kommit som ett brev på posten. Sen har hästen hamnat hos honom och upprepat sina fasoner och skadat även honom, och istället för att använda sig av lugn och konsekvens har han bestämt sig för att tvinga henne till underkastelse genom att gång på gång fälla ner henne på marken.

Ok, jag vet inte vad det är för häst så det är säkert som du säger.
Att lägga ner dem kanske känns som en genväg, vad vet jag. Jag tycker dock att man förnedrar hästen ordentligt genom att göra så.

Nej tyvärr är det inte så att han bara använder det på "problemhästar", jag har sett flera av hans filmer (bla sedan tidigare) och han använder TAP på alla hästar han rider in, som standard.
Sedan tycker jag personligen inte att det är en ursäkt att använda våld mot en häst att den är en "besvärlig" häst...

Ok, jag uppfattade det inte som att han använde det på alla hästar som standard när jag läste på hans sida.
Och han menade att det endast skulle användas en gång, det skulle räcka. Utom i xtrema fall.
Det är absolut inte ok att använda våld, det är helt fel väg att gå och det är under en hästs värdighet att bli behandlad på detta sätt.
Men i videon jag länkade till fanns det ngt som iaf såg behagligare ut, när han rider hästen utan träns.
Vad jag menar är att alla kanske gör saker med sina hästar som inte är bra och i sin hemmablindhet märker man inte det pga att man är fast i gamla hjulspår...men att man oxå kan göra saker som e bra -med en bättre hantering.
T ex den som tar hand om sin häst efter bästa förmåga och sen är fast i beteendet att använda rejält tvång för att få in den i sin transport. Hur många reagerar då av de som är runt omkring?
Man ska reagera överallt där man ser våld mot hästar.

Jo fast det är ju han som är "skaparen" av TAP så det är ju itne så att han är hemmablind direkt. Någonstanns måste han medvetet ha börjat med övervåld.

Vad i h-e:confused::confused::mad:

Tyvärr slutar folk aldrig att förvåna mig med deras satans metoder mot dessa vackra, tillitsfulla djur..

Har aldrig sett detta för, och jag vill aldrig se det igen!

/en arg, känslig pga bebis i mage och "otroligt besviken på oss människor" Juzzzen

Det kanske är så att det går stegvis utför.
En del väljer att ta den kortaste vägen oavsett vad det innebär att de gör.

Ja detta såg helt galet ut, vidrig komination med musiken också. "Love and understanding", hah! :mad:
Men som Bent skrev i någon av sina böcker så kan ett användbart hjälpmedel som kommer i fel händer missbrukas. Stackars stackars häst! :cry:

Ok, jag vet inte vad det är för häst så det är säkert som du säger.
Att lägga ner dem kanske känns som en genväg, vad vet jag. Jag tycker dock att man förnedrar hästen ordentligt genom att göra så.

Jag håller med.

Usch!!! mådde illa av att se denna stackars häst som inte kunde komma undan nån stans..! Klarade inte att kolla hela videon ens..!

*kl

Gud vad jag hoppades att hästen skulla ramla på henne och knäcka båda benen på henne. ( :o )

Jag var faktiskt tvungen att stänga av ljudet när jag såg på den. Så sjuk människa.

Har läst tråden nu, men jag vågar inte öppna filmerna....

KL

Om ni klickar på tjejens användarnamn kommer ni in i hennes fil via you tube. där går det att skicka meddelande till henne och jag uppmanar alla att göra det, ang. hur otroligt okunnig hon är och vad hon tror hon pysslar med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka