Sätta igång häst

Nu gör jag inte riktigt som alla andra. Jag skrittar inte en hel massa, att skritta är ungefär det samma som vila för mig. Ganska ofta är hästar som vilat så länge lite pigga och för bådas säkerhets skull kan det vara värt att låta hästen trava av sig hellre än att sitta och skritta och försöka hålla den på mattan. En häst som inte har en skadehistorik, som har gått ute med hästkompisar i stor hage under hela vilan är månne otränad-men den är inte så omt¨ålig att den inte klarar av att börja gå lätta pass om 25-30 minuter ganska omgående i alla gångarter.

Naturligtvis måste arbetet anpassas efter vad hästen klarar. Dvs är det ju superbasic vad en gör med hästen, enkla övergångar, enbart lättridning, galoppen i lätt sits osv. Sen smyger en igång mer och mer och låter det ta 5 månader innan hästen är i full gång där den var innan vilan.

Min ena vilade två månader pga fång i höstas. Innan vilan var hon i superform, jobbade byten, arbetspirutter, samling i traven mm. Hennes igångsättning var att börja skritta två minuter första dagen (för hand) och sen öka en minut om dagen i en månad. Efter 1.5 vecka började jag skritta uppsuttet. Det var långsam upptrappning-men på en månad var vi ändå uppe i en halvtimme. Sen började jag trava på samma sätt, och när hon kunde trava fem minuter började jag galoppera två minuter osv. På två månader var hon igång så pass att hon gjorde normala men väldigt lätta pass i alla gångarter på en knapp halvtimme. Efter drygt 2.5 månad startade hon sin första tävling efter fången trots att hon fortfarande bara var på halvfart (rutinerad och mycket lättsam tävlingshäst). Trots att den initiala igångsättningen gick ganska fort var det inte förrän efter ca fyra månader som hon började bli korrekt lösgjord och som styrkan började komma på riktigt. Så det tar verkligen tid att komma tillbaka till gammal form, men en måste ju rida för att komma dit också ;).

Snälla, kan någon som har erfarenhet av att sätta igång hästar hjälpa mig. Min 7åriga ponny har haft lång vila, från början av december tills nu. Jag ska då börja sätta igång honom igen men vet inte hur jag ska gå till väga för att inte skada honom. Han har gått på bete i stor hage med andra hästar under dessa 4 1/2 månaderna. Försökte hitta en annan tråd men hittade ingen som haft vila så länge på bete. Jättetacksam för något schema eller så.

Om hästen inte varit skadad utan bara tappat formen, så skulle jag rida igång som vanligt. Lugnt i början, försiktig med böjda spår (undvik massor av voltarbete och serpentiner) utan rid rakt fram, och sen är det bara att köra igång. Skritta ut några dagar, sen lägga in lite trav, sen lite galopp vartefter. Du märker ju vad hästen orkar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama