Sätta igång eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mabuse

Trådstartare
Ni som blivit igångsatta, hur har era förlossningar blivit?

Jag har hört en del skräckhistorier som avskräcker, samtidigt har jag det väldigt jobbigt med graviditeten pga komplikationer och skulle gärna slippa. Imorgon bitti ska jag till MVC, och de har sagt att om jag vill så sätter de igång mig då - så jag är lite i valet och kvalet, och skulle vilja ha lite input från dem som har mer erfarenhet. :bow:

Sv: Sätta igång eller inte?

Har inget svar på din fråga, utan ville bara önska dig lycka till oavsett vad du beslutar. Det måste lite jobbigt att själv fatta det beslutet, det hade iallafall jag tyckt. Det är liksom en annan sak om de säger att du ska sättas igång pga komplikationerna. När har du bf?

Jag blev igångsatt och fick en hemsk förlossning som slutade i akutsnitt.

Blev igångsatt eftersom jag gått över tiden så mycket (15 dagar) men trots att de gjorde allt möjligt för mig så öppnade jag mig inte. På 20 h öppnade jag mig bara 4 cm men hade värkar från helvetet ändå.

Jag tänker aldrig mer bli igångsatt för det var det jävligaste jag vart med om. Men jag hade å andra sidan en helt underbar graviditet och led inte nämnvärt av att vara gravid mer än att det var långtråkigt i slutet.

Hoppas det blir annorlunda för dig om du beslutar dig för att föda imorrn ;)

jag blev igångsatt pga av långvarig vattenavgång i v 38 med första barnet, 3 dagar efter vattnet gått så hade fortfarande inte värkarna någon vidare styrka utan var mest bara piniga. jag har inget att jämföra med ännu men jag tycker inte var så farligt som jag hade föreställt mig, när droppet väl verkade och hjälpte till så visst gjorde det mkt ondare men det gick oxå snabbare med öppningskede o allt de där vilket jag är glad för, hade inte stått ut med de där pinvärkarna så länge till då. jag fick sy 2 stygn och var uppe i duschen efter 1h. jag skulle inte tveka att få hjälp av dropp osv igen men slipper jag så är det bara ett +...:) lycka till hur du än väljer att göra...:)

Har allt från igångsättning där man typ tripplat dosen och inget hänt så det blivit kejsarsnitt till min kompis som fick barn förra veckan, hennes dotter föddes 3 timmar efter hon blev igångsatt. Hann inte ens med smärtlindring!

Har inget svar på din fråga, utan ville bara önska dig lycka till oavsett vad du beslutar. Det måste lite jobbigt att själv fatta det beslutet, det hade iallafall jag tyckt. Det är liksom en annan sak om de säger att du ska sättas igång pga komplikationerna. När har du bf?

Komplikationerna gör mitt liv till en pina, men de är inte farliga. Därför är beslutet till stor del mitt, om jag står ut så väntar vi, om jag inte står ut så sätter de igång mig.

Bf har redan varit, jag går på övertid nu.

Jag fick igångsättning i v 38+0 för min foglossning. Jag läste allt jag kom över och hörde både + och -, men valde till slut att få ut henne. Nu kom hon av sig själv 2 timmar innan utsatt tid så jag vet inte hur det hade blivit.

Min kompis fick igångsättning, det var kort och smidigt och jättebra. Så det är väldigt olika. Man vet ju inte hur det hade sett ut om det fått startat själv heller...

Kanske BM kan se om din kropp 'påbörjat' processen? Då brukar det gå lättare. Om man är helt omogen tar det mer tid.

Lycka till hur du än gör, vad spännande :)

Jag blev igångsatt p.g.a lång övertid och att vattnet hade försvunnit. Hade inte gått utan togs upp av kroppen och det bildades inget nytt.
Fick tre doser medicin fördelat på 1½ dygn. Först 4 timmar efter tredje började jag öppna mig och allt innan dess v otrolig plåga i pinvärkar. Utan smärtlinding, den fick jag först när jag va öppen ungefär 5 cm.
Kommer aldrig mer låta mig bli igångsatt om det inte finns några risker för barnet. Hellre några extra dagar på övertid,

Jag tror det beror på hur man har det. Hade jag inte mina komplikationer skulle jag inte ens överväga tanken, och vården skulle nog knappast erbjuda mig möjligheten heller. Det var min BM som föreslog igångsättning, hon sa att hon aldrig brukar rekommendera det, men jag är i så dåligt skick och mår så jävligt att hon tyckte det var befogat i mitt fall.

Kanske BM kan se om din kropp 'påbörjat' processen? Då brukar det gå lättare. Om man är helt omogen tar det mer tid.

Lycka till hur du än gör, vad spännande :)

En gynekolog har undersökt, och det är påbörjat men en bit kvar. Det skulle gå att sätta igång, men varje dag extra som jag står ut är bra.

Spännande känns det tyvärr minst av allt, det är rätt tungt just nu, när det känns som att valet står mellan att leva i helvetet eller få förlossningen från helvetet. Känns fullkomligt orimligt att ta hand om en bebis, det är det minsta jag vill så som jag mår just nu. Så jag är ju lite orolig för att jag inte ska kunna knyta an till barnet heller, så som jag mår, tål knappt att se spädbarn längre.

Spännande känns det tyvärr minst av allt, det är rätt tungt just nu, när det känns som att valet står mellan att leva i helvetet eller få förlossningen från helvetet. Känns fullkomligt orimligt att ta hand om en bebis, det är det minsta jag vill så som jag mår just nu. Så jag är ju lite orolig för att jag inte ska kunna knyta an till barnet heller, så som jag mår, tål knappt att se spädbarn längre.

Det är ju inte alls säkert att din förlossning blir jobbig bara för att du blir igångsatt. För en del går den ju jättesmidigt, speciellt då om du redan har påbörjat öppnandet.

När barnet väl är ute så finns det professionell hjälp att få om du mår psykiskt dåligt. Men känn dig inte som en hemsk och dålig mamma om du inte älskar bebisen mer än livet från början, för många tar det ett tag att knyta an och känna den där himlastormande kärleken alla pratar om.

Lycka till!

Nej, jag är inte så romantiskt lagd av mig, så nån himlastormande kärlek väntar jag mig inte. Jag tänkte mer i termer om jag kommer orka ha barnet i min närhet öht - men förhoppningsvis löser det sig när bebisen väl är ute. :)

Mardrömmen vore väl annars att uthärda och fortsätta plågas i ett par veckor, men i slutändan ändå behöva bli igångsatt av medicinska skäl och få en hemsk förlossning ändå.

En hemsk förlossning kan du ju få även om det startar av sig själv. Lika så anknytningen till barnet. Det är ju tyvärr inte något man kan veta innan det är klart.
Någon såndär "tokkärlek" till barnet har nog ingen direkt när de kommer ut. Utan den utvecklas ju mer när man lär känna barnet utanför magen (ig som jag mf. upplevt det)

Blir du igångsatt nu kanske du orkar med en jobbig förlossning med psykiskt och fysiskt än om du väntar och blir ännu sämre?

Ja, så kanske det blir. Eller också blir det en hemsk förlossning som jag hade sluppit om jag stått ut ett par dagar till. Eller så står jag ut i onödan och blir ändå igångsatt i slutändan. Eller så blir jag igångsatt och det går jättebra.

Väldigt svårt att bestämma när det är så många okända parametrar, tycker jag!

Vad gäller anknytningen till barnet så påverkas den såklart av om mamman ifråga är ett psykiskt vrak eller inte. Det är svårare att knyta an till människor om man mår dåligt, eftersom man då inte brukar ha ork till så mycket mer än att bara finnas.

Dina krämpor är de graviditetsrelaterade? Många upplever att ex foglossningar mm försvinner bara bebis är UTE ur kroppen (inte alla förstås) och att andra åkommor blir klart mindre kännbara - tacka sjutton för det bebis,vatten mm är ju säkert 10 kg samt att man får allt syre själv så bara det gör säkert att kroppen säger TACK! Jag hade lite korsryggs-smärtor på slutet och de försvann bara bebis kom ut.

Jag kände ingen himlastormande förälskelse på en gång i bebis när han kom ut (tyckte om honom men inte sådär att hela världen blev till rosa moln) för mig krävs tid nu är han det käraste jag har men det får växa fram och jag förväntar mig inte att det ska vara så heller (är inte så i vanliga fall heller blir inte kär i någon jag inte känner exempelvis).

Ta det lugnt och stanna på BB så länge du behöver där får man bra med HJÄLP och ta emot den också - ex fick Isak sova hos nattpersonalen första natten så jag fick sova ikapp (de kom med honom för att äta och tog han sen igen). GULD värt att få vila. Prata med dem om hur du mår de finns där och de flesta är jättegulliga - tveka inte att byta personal att prata med om det inte stämmer.

Later som att valja mellan pest och kolera, stackars dig :crazy:

Jag blev ju sjalv inte igangsatt men har flera kompisar som blivit det och det ar blandade upplevelser dar med som for sa manga andra. For en del har det gatt fort och latt och for andra har det varit segdraget och gjort ont (men ondare an "vanligt" - vem vet?). Verkar vara valdigt individuellt.

Vad sager magkanslan? Personligen hade jag nog satt en datum - typ onsdag - och tankt att om inget startat av sig sjalvt da sa blir det igangsattning. Sa far du ett mal att rakna ner mot, kan gora livet mer uthardligt kanske? Val dar kanske du bestammer dig for att orka en eller ett par dagar till, eller sa blir det igangsattning den dagen.

Lycka till, hur det an blir!

Jag hade helst undvikit igångsättning eftersom jag tror att förlossningen blir mer i fas när kroppen själv satt igång.
Å andra sidan ser jag ingen anledning att "härda ut" när man har det så tufft som du har det. Ju sjukare du blir desto tuffare blir det sedan för kroppen att hämta igen sig, kombinerat med vaknätter och en amning som kanske tar tid på sig att fungera (det där ju otroligt individuellt) eller barn som har ont i amgen är "vrakrisken" överhängande.

Jag hade nog också satt en dag, jag tror jag kan fixa det i ex.vis 2 dagar framåt, har det inte börjat då så kör vi!

Massor av lycka till hur än du väljer!

Dina krämpor är de graviditetsrelaterade?

Japp, jag var kärnfrisk innan jag blev gravid. Det är altså inte fråga om lite ont i ryggen och foglossningar (det har jag också, men det kan jag stå ut med), utan komplikationer som gör att jag trots stark medicinering har att välja på att sitta eller ligga, knappt kan ha kläder på mig och absolut inte gå ut om solen skiner.

Later som att valja mellan pest och kolera, stackars dig :crazy:

Jag blev ju sjalv inte igangsatt men har flera kompisar som blivit det och det ar blandade upplevelser dar med som for sa manga andra. For en del har det gatt fort och latt och for andra har det varit segdraget och gjort ont (men ondare an "vanligt" - vem vet?). Verkar vara valdigt individuellt.

Vad sager magkanslan? Personligen hade jag nog satt en datum - typ onsdag - och tankt att om inget startat av sig sjalvt da sa blir det igangsattning. Sa far du ett mal att rakna ner mot, kan gora livet mer uthardligt kanske? Val dar kanske du bestammer dig for att orka en eller ett par dagar till, eller sa blir det igangsattning den dagen.

Lycka till, hur det an blir!

Det är ju lite så jag har gjort - var där i torsdags för kontroll, och då bestämde vi att jag kommer tillbaka på måndag för ny kontroll, om jag vill sätter de igång mig då, eller så väntar vi ytterligare några dagar. Det finns naturligtvis också möjligheten att förlossningen sätter igång av sig själv inom kort, men eftersom jag inte har några förvärkar eller några andra tecken på att det är på gång är jag lite skeptisk till det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 779
Senast: lizan
·
Gravid - 1år Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren. Jag hade helst velat vänta...
2
Svar
20
· Visningar
7 184
Senast: BusBarro
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 365
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII