Sätta igång äldre häst

M

Mouse

Har en äldre häst här i stallet nu som ska börja igångsättas igen. Han är totalt omusklad, överlinjen dålig och har underhals. Han har stått i ett års tid i relativt stora hagar tillsammans med andra hästar. Han är i normal hull, inte överviktig och inte underviktig heller, men skulle vilja få på honom ett par kilo till så han har något att sätta muskler av. Han går på bete hela dagarna med massor av gräs + att han också får hö till nätterna samt lite, lite kraftfoder och havre (ca 3 dl av vardera) Kraftfodret och havren kommer vi att öka, eftersom han ska börja jobba nu. Hur mycket tycker ni att jag ska öka? Han har lite svårt att gå upp i vikt, och har behållit sig så här slimmad trots att han har gått på bete nu i snart 2 månader. Kompisarna som går i samma hage är tjocka jämfört med vad han är. Inget fel på hans tänder så det har inget med saken att göra. Det går inte att mata i honom mer hö än vad vi redan gör, för då lämnar han bara. Höet är av bra kvalite, inga dåliga värden.
Hur tycker ni att vi ska börja med honom? Ska vi sätta igång honom med eller utan ryttare? Har tillgång till en ryttare som väger 40kg, kan man sätta upp henne eller är det för tungt då han är omusklad?
Tips på övningar och hur vi ska gå tillväga på absolut bästa sätt tas emot med tacksamhet! Vill inte överanstränga honom eller att han på något sätt ska ta skada av träningen, eftersom han ändå börjar bli gammal (21år)
Han ska inte bli någon tipptopp häst som ska tränas osv. dagligen. Han kommer att användas till lättare ridning bara, 4-5dagar/veckan, med inslag av trav och galopp, men vi vill ju ändå att han ska klara av arbetet bra.

Någon tränare har jag absolut inte tillgång till, finns inga sådana här där vi bor, och inte heller någon tömkörning tack, för det går inte.

Sv: Sätta igång äldre häst

Vi håller på att sätta igång min 27-åriga dam, som går på lösdrift som bara blivit sporadiskt riden på ett och ett halvt år och inte riden alls sen i februari.

Henne är vi ute och promenerar vid hand i skritt 2-3 ggr/v, omväxlande med lättare inspänning och omväxlande utan inspänning. Vi är inne på fjärde veckan nu och vi kommer snart lägga in böjda spår, i form av en stunds longering, även det i skritt och ett och annat travsteg på promenaderna vid hand.

Jag får se i mitten/slutet av juli om jag tar med mig en 12-årig nybörjartjej, som kan få skritta hästen då och då som variation. Men räknar inte ha ridit igång hästen mer, förrän någon gång i mitten/slutet av augusti.

Så jag rekommenderar långsam igångsättning från marken i första hand. För då ser man hur hästen reagerar på träningen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!