Sätta dit bensnören på regnkappa?

MiniLi

Trådstartare
Jag har en lång regnjacka med sprund men som saknar bensnören. Skulle vilja kunna ha den när jag rider utan att den flaxar omkring. Hur svårt är det för någon som är ohändig att få dit bensnören?

Jag har en symaskin men det känns ju inte som att jag bara kan sy fast något, vill ju inte sy genom yttertyget?

Finns det något enkelt trick? 😁
 
Det finns böjda nålar (kroknål), som används bla inom läderhantverk. De är mer eller mindre formade som ett C. Kan du få tag i en sån av nättare modell - du behöver nog en som är ganska nätt och inte så stor "böj" - så kan du sy fast bensnören utan att sy igenom yttertyget. Kolla med en sybehörsaffär :)
 
Det finns böjda nålar (kroknål), som används bla inom läderhantverk. De är mer eller mindre formade som ett C. Kan du få tag i en sån av nättare modell - du behöver nog en som är ganska nätt och inte så stor "böj" - så kan du sy fast bensnören utan att sy igenom yttertyget. Kolla med en sybehörsaffär :)
Syr man för hand då?
Jag tycker det är så svårt. Känns inte som att det ska hålla om jag inte gör tusen stygn typ :laugh:
 
Syr man för hand då?
Jag tycker det är så svårt. Känns inte som att det ska hålla om jag inte gör tusen stygn typ :laugh:

Ja, precis. Jag skulle sy med dubbla trådar, alltså trä tråden igenom nålsögat och göra en knut i änden på trådarna så att de sitter ihop, så att det blir två trådar i varje stygn du syr.
 
Ja, precis. Jag skulle sy med dubbla trådar, alltså trä tråden igenom nålsögat och göra en knut i änden på trådarna så att de sitter ihop, så att det blir två trådar i varje stygn du syr.
Ja det "brukar" jag göra. De typ två gångerna någonsin jag sytt något för hand :laugh:

Men är det inte svårt att sy dit tryckknapp med sån böjd nål? Eller finns det någon enklare variant för att öppna och stänga bensnöret?

Jag är alltså totalt ohändig när det gäller sånt här. Undviker att sy om jag kan. Lim lät väldigt smidigt om det skulle kunna funka..
 
Det finns böjda nålar (kroknål), som används bla inom läderhantverk. De är mer eller mindre formade som ett C. Kan du få tag i en sån av nättare modell - du behöver nog en som är ganska nätt och inte så stor "böj" - så kan du sy fast bensnören utan att sy igenom yttertyget. Kolla med en sybehörsaffär :)
Det går iofs med vanlig nål också att inte sy igenom hela tyget.

kn: sedan lär det ju inte vara så blodigt med de små hålen heller. Om man bli lite fuktig där på knäet. Men skulle gissa att det går att sy i fleecefodret utan att sy i yttertyget och att det håller bättre än att limma.
 
Ja det "brukar" jag göra. De typ två gångerna någonsin jag sytt något för hand :laugh:

Men är det inte svårt att sy dit tryckknapp med sån böjd nål? Eller finns det någon enklare variant för att öppna och stänga bensnöret?

Jag är alltså totalt ohändig när det gäller sånt här. Undviker att sy om jag kan. Lim lät väldigt smidigt om det skulle kunna funka..

Hm, jo, vill du sätta tryckknappen i jackan så kan det bli meckigt - tryckknapp för textil är väl små? Jag tänkte mer på att sy fast resåren. (Jag har hyfsat dålig koll på sådana - jag är sadelmakare och tryckknapparna som jag är van vid nitas fast. Liknande de tryckknappar som sitter på tex Uhips kläder. Kroknål har jag mestadels använt för att tex sy ihop sadel/bossa baktill och sy fast benstöd - lite grövre modell :D:angel: .)

Du kan ju prova att limma först. Det finns kontaktlim för bla textil (har tyvärr inga namn i huvudet.. särskilt inte nåt som säljs i tex små tuber..). Kanske sy fast tryckknapp på en liten tygbit och limma fast?
 
Hm, jo, vill du sätta tryckknappen i jackan så kan det bli meckigt - tryckknapp för textil är väl små? Jag tänkte mer på att sy fast resåren. (Jag har hyfsat dålig koll på sådana - jag är sadelmakare och tryckknapparna som jag är van vid nitas fast. Liknande de tryckknappar som sitter på tex Uhips kläder. Kroknål har jag mestadels använt för att tex sy ihop sadel/bossa baktill och sy fast benstöd - lite grövre modell :D:angel: .)

Du kan ju prova att limma först. Det finns kontaktlim för bla textil (har tyvärr inga namn i huvudet.. särskilt inte nåt som säljs i tex små tuber..). Kanske sy fast tryckknapp på en liten tygbit och limma fast?
Blä hela grejen känns jättejobbig. Kanske dumpar jackan hos mamma och hoppas att hon löser det :angel:
 
Blä hela grejen känns jättejobbig. Kanske dumpar jackan hos mamma och hoppas att hon löser det :angel:
Man behöver ju kanske inte ha fancy stuff som tryckknappar osv.

Om man tänker typ fem handsydda stygn i resåren så sitter den. Sedan syr man fast valfri knapp ur samlingen i andra änden. Sedan är frågan knapphålet. Om man kan klippa ett avlångt ett, längs med, i resåren utan att den kreverar eller inte.

Är man galen så syr man bara fast en resår till i andra änden och knyter en rosett på dem båda :rofl:
 
Man behöver ju kanske inte ha fancy stuff som tryckknappar osv.

Om man tänker typ fem handsydda stygn i resåren så sitter den. Sedan syr man fast valfri knapp ur samlingen i andra änden. Sedan är frågan knapphålet. Om man kan klippa ett avlångt ett, längs med, i resåren utan att den kreverar eller inte.

Är man galen så syr man bara fast en resår till i andra änden och knyter en rosett på dem båda :rofl:
Jag kanske satsar på det där sista. Låter smidigt😬
 
Jag fick ditsydda såna benstroppar av en som är sykunnig, så en lång fodrad kappa blev ridkappa. Hade dock missat detaljen att tryckknappar i sprunden bak, inte var tänkta till att sitta på. De skavde på sadeln så jag använde jackan bara två ggr vid ridning. På tex Uhip är ju knapparna skyddade. Kan vara värt att tänka på...
 
Jag fick ditsydda såna benstroppar av en som är sykunnig, så en lång fodrad kappa blev ridkappa. Hade dock missat detaljen att tryckknappar i sprunden bak, inte var tänkta till att sitta på. De skavde på sadeln så jag använde jackan bara två ggr vid ridning. På tex Uhip är ju knapparna skyddade. Kan vara värt att tänka på...
Hm, bra. Ska kolla hur det ser ut med utformingen på denna. Tack!
 
Jag fick ditsydda såna benstroppar av en som är sykunnig, så en lång fodrad kappa blev ridkappa. Hade dock missat detaljen att tryckknappar i sprunden bak, inte var tänkta till att sitta på. De skavde på sadeln så jag använde jackan bara två ggr vid ridning. På tex Uhip är ju knapparna skyddade. Kan vara värt att tänka på...
Appropå det där med osmarta tryckknappar så uppräckte jag häromdagen att min regnkjol från Covalliero (som jag haft i flera år utan att använda) har 3 (!!) tryckknappar på varje bensnöre, dessutom mitt på bensnöret så att de ligger mot sadeln. Hur korkat??
Kommer inte våga använda den när jag rider i dressyrsadeln.. Nu tog jag hoppsadeln som inte har lika känsligt skinn..
 
Jag köpte sådan där resår med färdiga knapphål i och sedan en vanlig knapp som man trär igenom knapphålen på resårbanden. Vek ihop fodret lite där jag sydde fast knappen och resårbandet, sydde på maskin, fungerar utmärkt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 993
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp