S

Sotis

Nyfiken på hur ni andra på forumet sköter era katters sår. Menar nu mindre skador som inte behövs behandlas av vette.

Vilka preparat använder ni? Desinfektionsmedel? Sårsalva? Klipper ni bort päls? Lägger bandage? Använder tratt?

Brukar kissen låta er sköta sår utan större protester, eller får ni blåhålla?

Sv: Sårvård

Klipper eller rakar. Spolar rikligt med avsvalnat kokat vatten, sprayar på Klorhexidinspray. Krage om katten kommer åt såret. Låter det lufttorka och bandagerar inte. Är fascinerad över hur snabbt sår läker på katter.

Tvättar med jodopax och använder strut vid behov. Klipper även rent om det behövs. Håller även katten inne om det är ett "värre" sår. Mina katter är ute och bor i pannrummet.
Några katter är snälla medan särskilt vår röda katt har temperament och är vår värsta patient.

Jag brukar bara hålla koll på såren, katter läker helt vansinnigt bra bara de får sköta om det själva. Vid behov spolas det eller sprayas med sårspray.

Hur de sen är att hantera... Isola tror jag är rätt snäll, man får då göra allt annat utan större protester.

Katterna hemma hos pappa: Den lurviga katten får jag göra vad som helst med, den korthåriga får jag knyta ihop med en tvångströja för att ens få titta i öronen. :p

hmm..är det ett blödande sår får man ju klippa bort pälsen omkring och tvätta rent....sen brukar ju katten annars sköta det själv...men är det riktigt allvarligt får man åka in till vet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 289
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 829
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama