NagelacksBeroende

Trådstartare
Hej!

Min katt Casper har fått ett litet sår vid örat. Det varar inte, och han kliar inte på det.

Det jag har gjort nu är att tvätta med oparfymerad tvål och sen vatten, och sedan koksaltlösning på det. Och innan så såg jag till att hålla en kompress "i" örat så att det inte smuts eller liknande skulle rinna ner i örat på honom.

Finns det något mer jag kan göra? Hur ofta och hur länge borde jag hålla på?
Och är koksaltlösning det bästa, eller är alsollösning eller något annat bättre?

/NB
 
Senast ändrad:
Sv: Sårvård

Koksaltlösning är det bästa och det enda som behövs om det är ett litet sår. Om det inte läker av sig själv utan problem kan du behöva sätta på katten en krage så att han inte kommer åt det.

Om det är t.ex. ett allergisår eller en hudåkomma av något slag behöver man dock ta reda på vad själva orsaken är också.
 
Sv: Sårvård

Låter bra som du gjort. Koksaltlösning är det bästa. Hur ofta du behöver rengöra beror väl på. Inte pilla i onödan.
 
Sv: Sårvård

Ha koll så han inte kliar upp såret bara, kanske behövs krage och att han är inne ett par dagar annars, så det får läka i fred.
Tycker du har gjort rent det bra av det du skriver.
 
Sv: Sårvård

Är det som ett rivsår? Låt det vara, du behöver inte göra något alls

Är det som en ficka ner (efter en klo) kan du behöva pilla bort ev sårskorpa och göra rent om det börjar bli en varböld och skölja med koksaltslösning, innan den spricker av sig själv. Blir så fula sår annars.

Men som sagt, torra rivsår behöver inte pillas på öht, de läker ganska fort av sig själv.

Har haft flera slagskämpar med otaliga små och större sår, och behandlat de flesta själv (eller rättare sagt sambon har, jag är liiiite mer kräsmagad :yuck:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 214
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp