Sårig och svullen av insektsbett

Sv: Sårig och svullen av insektsbett

Skillingarydsalvan varnade dom för i ridsport för något år sedan. Man ska absolut inte ha den på hästarna om de är utsatta för sol. Det kan bli ordentliga brännskador. Salvan är så fet så solen värmer upp den och huden under blir svedd.

*KL*

Brainstormar och undrar om det kan bli samma reaktion med hästens egen värme kontra salva? Mellan bakbenen (förutom ev. del av skapet) borde ju solen inte komma åt att skina. Skulle det kunna bli såpass varmt ändå mellan benen så att det uppstår brännskador i samband med salvan?

Veterinären kunde inte säga om svullnaden berodde på reaktion av salvan eller insektsbett. Hon sa dock att det hade blivit en inflammation i lymfkärlen (en sorts lymfangit), därav svullnaden.

Så här efteråt funderar jag på, om inflammationen i lymfkärlen har kunnat uppkomma från att salvan har smörjts på större insektsbett, och att det då kommit in i blodbanorna och att det därmed blivit reaktion/inflammation...? Men som sagt, jag är inte så värst sjukvårdskunnig utan spånar i fulla drag...

Skönt att du börjar se en ljusning med din häst! Är fruktansvärt att se hur hästarna plågas av de jädrans flygfäna. Önskar jag kunde sätta på juverskydd på min vallack också :D

*KL*

Jag tycker Autan insektsspray funkar bra mot bromsar. Den såldes förr på Apoteket, men numera på bl a Granngården och ICA. En gul liten flaska med rött lock.

Ja du.. Det där tål att funderas på. Själv tror jag inte att det kan bli så varmt där under i skuggan, men så varmt som det har varit nu så kan allt vara möjligt. En reaktion från salvan som kommit in i vävnaden och blivit lymfangit är ju också troligt. Ibland kan man använda ett prepparat länge utan problem och sen vips så uppkommer en reaktion. Man bygger ju upp allergener och helt plötsligt har gränsen blivit nådd.

I en annan tråd pratades det om kombinationen switch - skillingarydssalva. Tillverkaren av Switch avrådde från att använda båda samtidigt just pga att det kunde ge hudreaktioner.

Ingen som kört med enbart vitlök?
Jag funderar iaf på och testa.. Min häst ser nästan lika jävlig ut som bilderna. :(
Testat tametusan allt.. Jag har en hel radda med vitlök hemma och citron. Tänkte pressa ner allt i 1L vatten och koka upp.. Visst, både hästen och jag lär stinka vitlök, men hellre det!

Ingen som kört med enbart vitlök?
Jag funderar iaf på och testa.. Min häst ser nästan lika jävlig ut som bilderna. :(
Testat tametusan allt.. Jag har en hel radda med vitlök hemma och citron. Tänkte pressa ner allt i 1L vatten och koka upp.. Visst, både hästen och jag lär stinka vitlök, men hellre det!

Jag har testat vitlök, vinäger, citron, vatten och olja. Tror det funkade hyfsat mot mygg och knott iaf.

kl

Klockren lösning! Riktigt snyggt också. ;) Nu har jag en lugn, nöjd och snart läkt pyamas-häst. :D

090512+3798.jpg

Har legat det mesta av veckan så jag klarar inte en såpass lång tur nu, annars hade det varit ett alternativ. Jag blir så irriterad... hade ju tänkt att de skulle få komma ner på betet igen nu ju. Dottern får iallafall åka och lämna in täckena idag, ska ringa och höra om de kan skicka de andra redan nu och lite snabbare den här gången.
Ändå ringde jag och frågade om de var normala i storleken och de skulle de vara.
Har du den storleken du brukar ha på täcken?

Själv har jag smetat in helosan på juvren/insidan av bakbenen i år, och det funkar bättre än nånsin! Smetar ganska ordentligt, och det blir både mjukt plus att insekterna inte kan sätta sig i den hala kletet. :) Funkar på mina sju ston plus valacken! :D

Ja, Dimma har 155 som hon brukar. Mitt är från hansbo...

Visst skulle det kunna vara aaaningens större dock, 160 hade nog varit helt perfekt, men det är inte för litet det här i alla fall, det hade bara inte gjort något med 5cm längre rygg ;). Tur det, eftersom det inte finns större storlekar. Så i förhållande är det kanske nog ändå aningens mindre än Hansbos vanliga 155:or...

Ja, Dimma har 155 som hon brukar. Mitt är från hansbo...

Visst skulle det kunna vara aaaningens större dock, 160 hade nog varit helt perfekt, men det är inte för litet det här i alla fall, det hade bara inte gjort något med 5cm längre rygg ;). Tur det, eftersom det inte finns större storlekar. Så i förhållande är det kanske nog ändå aningens mindre än Hansbos vanliga 155:or...

Jag fick sy på 10 cm på mitt täcke :angel: för jag tyckte det var för kort

två medel som jag använder på min valack är Effol bromsblockare... sitter i 5timmar dock efter att min häst vart sönderbiten runt skapet så var det inte så populärt då det sved en del... Så då provade jag med att köpa Effol Flygel att smörja ansikte och skapet med det är lite svagare och sitter i i bara 4 timmar men eftersom det är gele så går det lätt att täcka hela området utan luckor och det svider inte alls lika mycket i dem öppna betten :) Rekomenderar varmt båda dessa preparat :)

Min häst såg exakt likadan ut!
Efter tips av veterinären köpte jag Nylanders hästkräm (på Börjes Tingsryd men borde finnas på fler ställen) Den var billig, ca 90kr, och såren läkte på två dagar! :D
Luktar dock skunk eftersom den innehåller tjära och är brun i färgen vilket är lite trist på min vita häst :S
Men överlägset bäst på att läka sår och hålla borta insekter!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka