Sårig och svullen av insektsbett

Sv: Sårig och svullen av insektsbett

Jag använder Skillingaryds tjärsalva när min häst blir så där angripen. Jag smörjer på ganska rejält ett par dagar, sedan torkar såren ut och det ser lite "skorpigt" ut. Detta funkar på min häst, hoppas det funkar för dig med.

jag har provat det mesta... skillingarydssalvan funkar bra på partier med färgad päls, men jag tycker det blistrar på vit päls/ljus hud. Jag har helt gått över till en salva jag gör själv, de verksamma ingredienserna är honung och groblad i lika delar. Sår, mugg, fotosensibilitet osv går över och läks ut på bara ett par dagar.

vegebom! Använder ultra shield till min fjordning, samt smorde skapet med skillingarydsalva, men missade den i ett par dar, genast fick hon mängder med små sårskorpor med vätska under. Sedan dess smörjer jag hela området med vegebom varje dag.

Kan tillägga att vegebom inte alls gör ont! Hon Liksom skekade och hjälpte till att bli smord när det var som värst. Nu använder jag det på hennes mugg, hon har ont så fort jag petar på såret, men inte när jag smörjer på vegebomen, då står hon blickstilla.

Ingen som kört med enbart vitlök?
Jag funderar iaf på och testa.. Min häst ser nästan lika jävlig ut som bilderna. :(
Testat tametusan allt.. Jag har en hel radda med vitlök hemma och citron. Tänkte pressa ner allt i 1L vatten och koka upp.. Visst, både hästen och jag lär stinka vitlök, men hellre det!
Ger en av "mina" hästar vitlök varje dag, han har mycket mindre angrepp av insekter, men om det beror på vitlöken eller nått annat vet jag inte...

Känner igen det så väl.... Jag börjar mer och mer tro att det är skillingarydssalvan som är boven i dramat. Kanske har fel...?

Jag tycker tjärsalva är outstanding just för att hålla insekter borta från skapet, tyvärr kan det också framkalla allergiska reaktioner hos en del individer, just som du beskriver. Enligt vad jag har läst mig till är en del tjärsorter sämre än andra (tall och ene) att använda i salvor just av den anledningen.

Min nsv blev helt groteskt svullen kring skapet efter en kombination av de preparat som du just beskrev. Jag såpatvättade honom, sprejade med aloevera och har sen använt mig av en helt "ekologisk och naturlig" kräm som jag blandar lite med vatten och smörjer och han ser finfin ut.

switch hjälper ju ö.h.t inte mot flugor och broms, det används för fästingar och det står ävenpå paketet...
tänk på att switch och US innehåller samma preparat, så du dubbeldoserar hundra gånger om om du använder bägge två.

jag hade också smackat på silon salva, i det läget hästen är nu behöver såren få vara ifred för att läka så även om du måste ha den inne några dagar och bara ta ut den korta stunder samt rida som motion så skulle jag välja att göra det. Jag är dock lite förvånad att tjärsalvan 4 ess inte hjälpt, det brukar vara rätt effektivt om man kladdar på rejält, och det håller sig ju också väldigt länge.

ett sista tips är hjorthornsolja. kan vara lite svårt att hitta på marknaden just nu men det går. luktar förfärligt och är avstötande mot både broms och flugor och håller länge. dock kan du inte sätta på det på öppna sår då det är för starkt.

flaskan du pratar om hette för övrigt Equimins sommarspray och innehöll citronella som nu förbjudits. håller med om att medlet var helt outstanding då det höll sig så länge på hästen. nuvarande medel på marknaden är inte alls så effektiva, inte ens US även om det väl är det som hjälper bäst av utbudet på svenska marknaden i dagsläget.

Ger en av "mina" hästar vitlök varje dag, han har mycket mindre angrepp av insekter, men om det beror på vitlöken eller nått annat vet jag inte...

att ge vitlök som fodertillskott på hästar orsakar anemi, dvs blodbrist och tillskottet är helt galet onaturligt och onyttigt för dem. ska du ha vitlök så koka isåfall ihop ngn blandning och stryk på hästen - inte ge den att äta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka