Sårig och svullen av insektsbett

Sv: Sårig och svullen av insektsbett

Känner igen det så väl.... Jag börjar mer och mer tro att det är skillingarydssalvan som är boven i dramat. Kanske har fel...?

Söndag:
Upptäckte att pållen var ganska kraftigt biten på insida av lår och skap. Smörjde med skililngarydssalva.

Måndag:
Pållen hade svullnat upp ganska mycket på insida lår och skap. Som det syns på bilden nedan så har även hunden utvidgat sig. Fanns även en stor knöl på insidan av låret. Tvättade rent och smörjde med mer skillingarydssalva (endast på höger sida eftersom det var kraftigast svullnad där).
36482_1318856654356_1318970538_30802273_176999_n.jpg

Tisdag kväll:
Såg ännu värre ut! Hade sökt på buke och hade till min fasa hittat folk som skrivit att deras hästar var allergiska mot skillingarydssalvan. Även om jag använt den på honom förut så försökte jag tvätta rent så mycket som gick för att få bort alla spår av salva. Ifall att... Var inte det lättaste eftersom han hade mycket ont och hela tiden sparkade.
36482_1318856694357_1318970538_30802274_3372957_n.jpg

Onsdag morgon:
Veterinär tillkallades. Kunde ej konstatera orsak. Fick antiinflamatoriskt och smärtstillande.

Fredag:
Pencilinbehandling började eftersom det aniinflammatoriska ej hade tagit bort så mycket som önskat av svullnaden.

Måndag:
Svullnaden har minskat betydligt. Nu framstod alla dessa prickar/fläckar som även syns på din häst. Det KNEPIGA är att det nästan inte finns några på vänster sida av min pålles skap. Inte om man jämnför med höger sida! Och hade då allt detta varit insektsbett så kan man ju undra varför de valt att bombardera höger sida och inte vänster. Låter som sagt var inte rimligt.... Jag vet som sagt var inte, men skillingarydssalvan kommer jag i alla fall inte våga använda igen.
Höger sida
38111_1326057154364_1318970538_30820298_6608091_n.jpg

Vänster sida
38111_1326057114363_1318970538_30820297_4629320_n.jpg

Ber om ursäkt för lång tråd...

Lägg till två knytnävs stora öppna sår framför juvret så har du hur mitt sto såg ut för en vecka sedan :cry: Blinningarna är överdjävliga i år, jag kan inte ha hästarna kvar på betet utan har dem hemma i vinterhagen och fodrar med hö och tar in dem på dagarna.
Jag provade till slut vanlig idominsalva och då började det läka så har du det hemma så kanske det kan vara värt att testa.
Jag köpte också en flaska insektsmedel som heter Clac hos Rosén och den fungerar bättre än allt annat jag har provat förut.

Det kanske är extra aggressiva blinningar mm häromkring i år då, eftersom du också har drabbats...

Mage och juver har blivit lite värre sedan min bild togs för kanske 1 vecka sedan (mer sår. svullnaden är dock ngt bättre) och nu har hon dessutom jättemycket sår på bakbenen; ända ner till kronranden. Hon sparkar efter jobbiga insekter på magen men är inte så förbannat smidig, utan sparkar sig själv på benen stup i kvarten. Detta blir små tämligen oskyldiga rispor bara, men insekterna är snabbt där och käkar i såren som blir större och vätskande. :cry:

Hoppas verkligen det här löser sig när exemtäcke med tillhörande mag-och juverskydd kommer, och att hon inte hinner bli allt för illa däran innan dess... :crazy: Min stackars lilla häst! :cry:

Vår valack svullnade enormt efter att jag smörjt med Nylanders hästkräm. Så det kan nog mycket väl vara salvan din reagerat på. Nu vågar jag bara ha medel jag använt förut. Switch och RB86.

Kära nån vilken pina, stackars stackars pållan :(
Jag håller tummarna för att det ger med sig nu iaf.

vad kan veterinären göra? De har inte tillgång till andra insektsmedel än vi, och såren är inte infekterade, så de kan inte bidra med mycket tyvärr...

Vet att en del westernryttare (kanske andra också) smörjer in sina hästar runt juver,skap mm med kokosfett. Jag har inte provat,men det sägs vara bra.
Ska nog köpa och testa så jag vet om det är så bra som de säger.

Jag provade kokosfett för många år sedan, fungerade bra mot mindre insekter, som inte gillade att gå i det kladdiga, men helt verkningslöstmot broms och blinningar tyvärr...

Det kan vara allergi som jag sa, plus att det inte är bra att mixtra med för mycket salvor. Prata åtminstone med veterinär, det är gratis. Sedan tycker jag du ska stalla upp hästen, hästar kan dö av för mycket insektsbett.

Prova Effols Bromsen blocker jag sprayade det på min häst som sprungit sig svettig av bromsarna utan större förväntning men det blev lugnt:laugh: Det är det enda medel jag hittat som verkligen hjälper mot bromsarna tyvärr sitter det bara i ca 4 tim men man kan ju hjälpa hästen när bromsen är som jävligast. Tyvärr finns den inte på karenstidslistan så det är inget alternativ för tävlande hästar:(

Medryttaren är veterinärassist på hästsjukhuset, hon ska få kika på´t. Som jag skrev tidigare, hästen står redan inne i tillbommat stall minst 12 timmar/dygn.

Usch stackars häst:(
Min häst såg ut exakt sådär för någon vecka senmen nu börjar det ge sig lite, äntligen!

Jag har testat massor av insektsmedel, klidämpande, och rengörande osv nu... Och tycker att olika medel verkar funka från vecka till vecka:confused:

ex. Nylanders Hästkräm funkade perfekt på skapet i början av sommarn, sen var den plötsligt värdelös:crazy:

Men min har riktigt otäcka sår på nosryggen *kräksmiley* 3st stora sår är det. Lite variga och blodiga... Bromsarna bet sönder honom totalt där och sen kom flugorna:(
Har tvättat rent med jodopax och sen smort in med Aloe Vera Gel/ Idomin. Och letat fram en gammal flughuva som täcker såren så insekterna inte kommer åt alls:devil:

Hoppas det löser sig med din:)

Stackars häst!

Min pålla hade oxå det varje sommar o enda det som hjälpte var Nylanders hästkräm. Innehåller tjära som håller flugor och andra bitska saker borta. Hon blev som en ny pålla efter jag börja använda det på henne:laugh:. Mycket lugnare och lättare att hantera.

//B

Vi är många som lider med våra hästar - denna sommar är överjävlig, och semesterkassan dräneras på utgifter för svindyra sprayer och salvor. Jag sprayar Ultrashield så jag själv blir vimmelkantig och tycker väl att det funkar bäst mot flygfä hittills. Tidigare i år provade jag Prob, men sådär...vill ju allra helst använda naturmedel. Förra sommaren funkade Nylanders mot bitsåren på juvret, men i år tycker jag inte att den räcker. Nu använder jag Pure Lanolin som är helt kanon! - alltså en fet kladdig salva gjord av fårfett (lanolin) och mandelolja. Och den hjälper, såren läker fantastiskt bra! Jag antar att det faktum att den är kladdig också funkar avskräckande mot insekter - helt giftfri är den och själv får man bebislena händer efter en smorning! Just nu provar jag den på mina avgrundsdjupa hälsprickor, hunden har också fått en klick på sin torra nos!

Skillingarydsalvan varnade dom för i ridsport för något år sedan. Man ska absolut inte ha den på hästarna om de är utsatta för sol. Det kan bli ordentliga brännskador. Salvan är så fet så solen värmer upp den och huden under blir svedd.

Lanolin är fett från fårens ull, alltså ullfett och inte fårfett som jag skrev innan. Salvan är helt luktfri jämfört med hur det luktar om man råkat borra näsan i en fårpäls!

Vi har ju får, kanske skulle montera ett helt får under magen på hästen? ;)

Börjar se en bättring på pållans mage, svullnaden har gått ner mer, och silon på såren har gjort att de inte vätskat sig mer. Detta i kombination med 14 timmar inne, ja men det verkar fungera! När såren bara är läkta, kan hon få gå ute igen, med exemtäcke och juverskydd...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka