Sv: Sårig och svullen av insektsbett
Känner igen det så väl.... Jag börjar mer och mer tro att det är skillingarydssalvan som är boven i dramat. Kanske har fel...?
Söndag:
Upptäckte att pållen var ganska kraftigt biten på insida av lår och skap. Smörjde med skililngarydssalva.
Måndag:
Pållen hade svullnat upp ganska mycket på insida lår och skap. Som det syns på bilden nedan så har även hunden utvidgat sig. Fanns även en stor knöl på insidan av låret. Tvättade rent och smörjde med mer skillingarydssalva (endast på höger sida eftersom det var kraftigast svullnad där).
Tisdag kväll:
Såg
ännu värre ut! Hade sökt på buke och hade till min fasa hittat folk som skrivit att deras hästar var allergiska mot skillingarydssalvan. Även om jag använt den på honom förut så försökte jag tvätta rent så mycket som gick för att få bort alla spår av salva. Ifall att... Var inte det lättaste eftersom han hade mycket ont och hela tiden sparkade.
Onsdag morgon:
Veterinär tillkallades. Kunde ej konstatera orsak. Fick antiinflamatoriskt och smärtstillande.
Fredag:
Pencilinbehandling började eftersom det aniinflammatoriska ej hade tagit bort så mycket som önskat av svullnaden.
Måndag:
Svullnaden har minskat betydligt. Nu framstod alla dessa prickar/fläckar som även syns på din häst. Det KNEPIGA är att det nästan inte finns några på vänster sida av min pålles skap. Inte om man jämnför med höger sida! Och hade då allt detta varit insektsbett så kan man ju undra varför de valt att bombardera höger sida och inte vänster. Låter som sagt var inte rimligt.... Jag vet som sagt var inte, men skillingarydssalvan kommer jag i alla fall inte våga använda igen.
Höger sida
Vänster sida
Ber om ursäkt för lång tråd...