Sårig och svullen av insektsbett

nordsvensken

Trådstartare
Nu är jag, och hästen, desperata!

Trots användning av switch, Absorbine Ultrashield och 4S-salva, samt innevistelse i tillbommat stall halva dygnet, dagtid när bromsarna är som värst, ser häststackarn ut så här undertill. Bilder gör dessutom inte verkligheten rättvisa, hon är redigt svullen, och dessutom ordenligt biten på insidan av låren också.

090512+3768.jpg

Har provat det mesta i medelväg, och ingenting fungerar ju! Det enda som fungerade var en turkosgrön flaska vars namn jag inte minns nu, som blev förbjuden för ett par år sedan. Jag hamstrade spray för över tusenlappen innan de tog slut för två sommrar sedan, och det räckte fram tills för en månad sedan. Men nu är det kört, min stackras krake till häst!

Vad gör man!?!

Sv: Sårig och svullen av insektsbett

Hon är känslig för insektsbett och får ofta ägghalvestora svullnade även på kroppen, och insekterna älskar henne. I övrigt tycker jag inte vi har så där jättemkt insekter, inte mer än någon annanstans... Och hennes hagkompisen shettisen, har nog inte ett enda bett på hela kroppen. :confused:

Herrejösses, arma häst!! Några här tror det är Alexandra använder en sorts sårspray som lägger sej som en hinna över, få se om hon hör av sej det borde fungera.

Nu är jag, och hästen, desperata!

Trots användning av switch, Absorbine Ultrashield och 4S-salva, samt innevistelse i tillbommat stall halva dygnet, dagtid när bromsarna är som värst, ser häststackarn ut så här undertill. Bilder gör dessutom inte verkligheten rättvisa, hon är redigt svullen, och dessutom ordenligt biten på insidan av låren också.

Har provat det mesta i medelväg, och ingenting fungerar ju! Det enda som fungerade var en turkosgrön flaska vars namn jag inte minns nu, som blev förbjuden för ett par år sedan. Jag hamstrade spray för över tusenlappen innan de tog slut för två sommrar sedan, och det räckte fram tills för en månad sedan. Men nu är det kört, min stackras krake till häst!

Vad gör man!?!

Kan inte annat än att lida med dig, min ena häst har det exakt lika jobbigt denna sommar.

Något som jag tycker funkar är att sätta Silonsalva, från apoteket på själva bromsbetten, det torkar ut dom och verkar stilla klådan, för 2 dagar sedan hade Ryan hela öronen full av bett från broms, smörjde på silon salva och redan dagen efter var det mycket bättre..

Prova det, sätt små klickar salva på betten, i virvlar osv..

Det är ett helsike!

jag har beställt det! Gjorde det igår... Men det dröjer säkert en vecka innan det komme,r och hästen ser värre ut för var dag... Dessutom kan man inte gärna köra med exemtäcke på, så ngt i medelväg som fungerar behövs också...

Åhh så där brukar min häst också se ut :crazy:

Inget insektsmedel hjälper ordentligt fastän hon haft flugtäcke på sig samtidigt.

Sen förlängde jag magplattan både upp mellan frambenen och bakåt. Nu börjar hon bli mjuk och len i huden igen :) , insekterna biter inte alls lika mycket.

Det kan inte vara kombinationen av preparat som ställt till det? Har läst om folk som fått svåra reaktioner när de blandat anti-insektsprodukter.

Tyvärr inte, för jag har inte använt alla samtidigt förän nu när jag blivit desperat... :angel: (och jag använder inte preparaten på samma område, bara på samma häst)

Från början hade jag bara switch, de andra har tillkommit senare, när hon redan såg ut så här... Dessutom är det ju uppenbara bett, ingen allmän hudreaktion...

Senast ändrad:

Prova Silon Salvan, funkar i alla fall bra på min utsatta, har 2 andra som inte alls är lika bitna.

Herrejösses, arma häst!! Några här tror det är Alexandra använder en sorts sårspray som lägger sej som en hinna över, få se om hon hör av sej det borde fungera.

Alexandra använder sig av TarPlaster (tror det heter så), en plåsterspray med tjära i, som man sprayar på (ett eller flera lager). Jag vet att hon använder det runt skapet på sin ena pålle.

TS: jag lider verkligen med dig och din häst :( Fy bubblan alltså...

Jag har använt tarplaster med tjära på eget skrubbsår en gång. Det gjorde brutalt ont. Helt plötsligt förstod jag varför min dåvarande häst exploderade när jag använde den. :angel:

Kanske har de förändrat sprayen sedan dess, om inte så vill jag nog inte använda den på hennes tusentals sår...

Jaha, oj då :o Nej det skulle jag inte använda heller om det gör så ont. Jag har aldrig provat ;)

Dock var detta 10 år sedan, så det kan ju ha ändrats. Läste i en annan tråd att dagens tarplaster inte skulle svida i sår?

Usch, stackars hästen!

Våra blev bitna av bromsar under mage och skap och jag smörjer nu på ett lager Nylanders hästkräm. De har inte fått fler sår trots att vi har mkt broms nu.

Är det inte ovanligt många och stora bromsar nu? Tycker jag bara behövde använda flughuva en månad varje sommar innan, men nu är våra installade hela sommaren plus har haft huvor sen maj.

om du beställde direkt från dom kommer det snabbare än en gris blinkar, dom är helt suveräna. Korven peppade mej att ringa och prata med dom:D

Kan man inte ge allergimedicin till häst? Själv får jag värsta blemmorna om jag inte äter Clarityn. Men fråga veterinär först!!!

Om någon i stallet har AVS 14 kan du prova med det och blå spray Jag har använt det i år för att smörja juver och och det har fungerat riktigt bra peppar,peppar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka