Särbegåvning

Dras slutsatsen att andra i sig är ointressanta pga IQ snarare än att en själv helt enkelt är ointresserad är risken stor att man krymper både världen och sin förståelse, risken är också att man eldar på diskrimineringen gentemot de med relativt låg IQ. Det finns de som blir utnyttjade, lurade, ibland på allt de har, och som verkligen marginaliseras av hur samhället är ordnat, då är det tråkigt om en tråd med potential att säga saker av värde skulle mynna ut i att förstärka den maktordningen och i längden bidra till andras marginalisering.

Att inte befatta sig med 95% kräver att man bortser från enorma mängder information, det kanske man har rätt till men särskilt vetgirigt eller ens särskilt intelligent verkar det inte. Det kan ge en väldigt outvecklande miljö när inget sker bortom ens intressesfär och kunskapsområden. Samtal och utbyte med andra kan ge en inblick i något vi aldrig kunnat uppnå på egen hand, precis som högt IQ kan vara en särskild upplevelse finns det mängder av upplevelser som någon med särbegåvning inte har tillgång till och som bara andra människor kan ge förståelse för. Det kan vara så av olika privilegier, av geografi, olika livserfarenheter, livsåskådning eller annat, allt är kort sagt inte IQ.

Besynnerligt blir det när alla dessa människor (har man också enbart utbyte av böcker skrivna av andra med särbegåvning blir utbudet litet där med) förenklas till oförstående åhörare. Det finns makt bakom det med förstås. Vem det är som ska lyssnas på, i det här fallet den som fått högt resultat på ett västerländskt utformat IQ-test, och vem det är som ska höra på och "förstå" analysen eller problemformuleringen. Lite problematiskt. Det är givande med intellektuellt stimulerande samtal med insatta människor och det är frustrerande att inte få det, och att skolan inte är anpassad för människor med avvikande IQ åt olika håll är en sak och något som säkert sin plats i tråden, men när man gör högt IQ till bedömningsgrund för vem som är tillräckligt intressant att ha något utbyte med blir det mycket obehagligare. Världen är så mycket större än enskildas mentala gymnastik och associationerna det ger är långtifrån sympatiska.
 
Dras slutsatsen att andra i sig är ointressanta pga IQ snarare än att en själv helt enkelt är ointresserad är risken stor att man krymper både världen och sin förståelse, risken är också att man eldar på diskrimineringen gentemot de med relativt låg IQ. Det finns de som blir utnyttjade, lurade, ibland på allt de har, och som verkligen marginaliseras av hur samhället är ordnat, då är det tråkigt om en tråd med potential att säga saker av värde skulle mynna ut i att förstärka den maktordningen och i längden bidra till andras marginalisering.

Att inte befatta sig med 95% kräver att man bortser från enorma mängder information, det kanske man har rätt till men särskilt vetgirigt eller ens särskilt intelligent verkar det inte. Det kan ge en väldigt outvecklande miljö när inget sker bortom ens intressesfär och kunskapsområden. Samtal och utbyte med andra kan ge en inblick i något vi aldrig kunnat uppnå på egen hand, precis som högt IQ kan vara en särskild upplevelse finns det mängder av upplevelser som någon med särbegåvning inte har tillgång till och som bara andra människor kan ge förståelse för. Det kan vara så av olika privilegier, av geografi, olika livserfarenheter, livsåskådning eller annat, allt är kort sagt inte IQ.

Besynnerligt blir det när alla dessa människor (har man också enbart utbyte av böcker skrivna av andra med särbegåvning blir utbudet litet där med) förenklas till oförstående åhörare. Det finns makt bakom det med förstås. Vem det är som ska lyssnas på, i det här fallet den som fått högt resultat på ett västerländskt utformat IQ-test, och vem det är som ska höra på och "förstå" analysen eller problemformuleringen. Lite problematiskt. Det är givande med intellektuellt stimulerande samtal med insatta människor och det är frustrerande att inte få det, och att skolan inte är anpassad för människor med avvikande IQ åt olika håll är en sak och något som säkert sin plats i tråden, men när man gör högt IQ till bedömningsgrund för vem som är tillräckligt intressant att ha något utbyte med blir det mycket obehagligare. Världen är så mycket större än enskildas mentala gymnastik och associationerna det ger är långtifrån sympatiska.
Att det upplevs svårt/krävade att kommunicera med någon är inte samma sak som att man dömer ut dem som mindre värda eller som att deras erfarenheter är mindre viktiga. Jämför t.ex. någon som inte har fullständiga kunskaper i ett språk. Det blir haltande samtal och kan vara jobbigt att för mycket av ens kontakter inte når sin fulla potential och dessutom kräver aktivt tänkande på hur en formulerar sig hela tiden. Så man längtar efter att kunna prata med någon som har samma modersmål för att slippa tänka på översättandet mer än innehållet hela tiden och kunna vara utförlig och nyanserad i sin kommunikation.

Den som lokaliserar problemet till att interaktionen haltar och ger mindre utbyte värderar inte den ena eller andra individen som något problem. Det är kompatibiliteten mellan dem det handlar om, precis som det finns bättre och sämre möjligheter för olika kombinationer av individer att fungera ihop av andra skäl.
Väldig skillnad från att ha en elitistisk syn där man lägger värderingen på människan som bättre eller sämre pga. sina personliga egenskaper. Det är ju pga. önskan att interagera likvärdigt med alla, som det känns som ett problem när det i praktiken fungerar dåligt att göra så.

Är det mer specifikt ens närmaste umgänge du tänker på så gör de flesta så att de väljer ut dem som de känner att de har gemensamma intressen och större utbyte av att tala med. Varför mer suspekt om särbegåvade gör samma sak? Och varför skulle det automatiskt innebära ovilja att förstå och intressera sig för andra människors situation?
 
Jag vet inte om det forskas så mycket på särbegåvade, för det brukar ju inte anses som något stort problem. Ungefär som att det inte forskas en massa på folk som springer snabbt.

Men statistiken (alltså hur fördelningen ser ut) brukar baseras på t ex mönstring eller annat där man testar stora grupper. Så det finns inget mörkertal på det sättet.
Det lustiga i så fall är ju att intelligenstesten vid mönstring inte är ett dugg lika IQ-test såvitt jag förstått. Det lilla jag sett av vanliga IQ test vill säga, aldrig provat ett. Jag har bara gjort mönstringstesten (och gjorde väl bra, nog för att testa vidare för telegrafiprovet som jag inte skulle gått vidare på, tror jag (de sa ju inte resultat bara, ni ska hit, och ni ska dit) (tjej dessutom som inte mönstrade då om man inte ville någon speciell stans, kom vidare till de testen en annan dag men var för kort för att flyga och flaxa. Tjejer fick inte göra lumpen och bli meniga då.) De testen såg då helt annorlunda ut, mer krafter och vända föremål, än att hitta mönster. Jag skulle nog göra dåligt på mensa test. Så konstigt att de bedömer det ena utifrån det andra.
 
Människan är en social varelse där en del av framgången hänger på hur väl man fungerar med andra människor.
Särbegåvade kan då få problem i den strukturen och skaffa sig ovänner.
Det är faktiskt ett problem på riktigt.
Att uppfattas som otrevlig är inte en fördel för individen.
 
Det är därför jag menar att det måste vara något mer än bara högt IQ som gör att särbegåvade behöver specialundervisning etc. För att det aldrig, bland tusentals studenter, skulle finnas en enda med IQ över 125? Det verkar märkligt.
Som det låter här när det gäller folk som anser sig (eller i vissa fall har diagnostiserats) som särbegåvade så är ett stort problem i skolåldern att de måste "hålla tillbaka" för att klasskamraterna ska hänga med, och att specialundervisningen ger eleven möjlighet att få mer utmanande uppgifter att lösa, som passar den särbegåvade eleven bättre.

På universitetet är man ju inte beroende av de andra elevernas prestationer på samma sätt och kan lägga upp sin studienivå själv. Vill man grotta ner sig ytterligare inom ett ämne så kan man göra det genom att få litteratur att läsa från professorerna t ex. Möjligheten till avancerad kunskapsinhämtning blir ju större så att säga :)
 
Jag är av åsikten att det är den smartaste som bär ansvaret för att kommunikationen skall fungera.
Fast bara för att man är smart så är det inte säkert att man har oändligt med förmåga och alltid klarar av att lösa det?
Kommunikationsfärdigheter fördelas inte heller så att den som är smart nödvändigt skulle tilldelas mer av dem.

I grunden ser jag det som att man är två parter som båda ska göra sitt bästa. Utifrån vad ens förutsättningar erbjuder för möjligheter. Sen räcker inte alltid det i alla fall. Och om man står längre ifrån varandra från början pga. diverse olikheter (både intelligens och annat) så ökar risken att det inte lyckas. (eller att det blir låg kvalitet).
Statistiskt fler misslyckade kommunikationer om du hör till ytterligheten av normalfördelade egenskaper, oavsett god vilja att få det att fungera. Rimligt att det upplevs som ett problem? Ja. Behöver det betyda att man har en negativ/värderande syn på andra eller vad de kan bidra med? Nej.
 
Jag gör skillnad på smart och hög IQ.
Därför så anser jag att kommunikativ förmåga ingår i begreppet smart.
IQ mäter enligt ett test som mäter just vad testet mäter.

IQ är resultatet av vad ett IQ-test mäter, inget annat.

Höll precis på att skriva nått liknande!

Smarthet är liksom något man inte testar i test utan känner av intuitivt tycker jag.

Det kan bygga på högt IQ men också akademsik skolning, erfarenhet osv.

Vissa personer har kanske inte så högt IQ men är väldigt intresserade av att lära och utvecklas.

Då kan man tillgodogöra sig en del tankesätt som mänskligheten jobbat på i mååånga generationer och på så vis bli smartare än en brainiac-kuf.
 
"Utan att på något vis vara otrevlig så kanske du inte har så högt IQ som du tror?"

Kanske det gäller lite till mans.

En sak man inte får glömma är att när man säger att IQ-test visar på intelligens och begåvning talar man på gruppnivå. De samband man kan se när det gäller förmåga att lära sig matematik etc. är inte tillräckliga för att säga att det även gäller på individnivå. Enligt min erfarenhet brukar matematiker sällan heller vara särskilt intresserade av Mensa, IQ-tester och liknande och det säger en del tycker jag.
 
Fast bara för att man är smart så är det inte säkert att man har oändligt med förmåga och alltid klarar av att lösa det?
Kommunikationsfärdigheter fördelas inte heller så att den som är smart nödvändigt skulle tilldelas mer av dem.

I grunden ser jag det som att man är två parter som båda ska göra sitt bästa. Utifrån vad ens förutsättningar erbjuder för möjligheter. Sen räcker inte alltid det i alla fall. Och om man står längre ifrån varandra från början pga. diverse olikheter (både intelligens och annat) så ökar risken att det inte lyckas. (eller att det blir låg kvalitet).
Statistiskt fler misslyckade kommunikationer om du hör till ytterligheten av normalfördelade egenskaper, oavsett god vilja att få det att fungera. Rimligt att det upplevs som ett problem? Ja. Behöver det betyda att man har en negativ/värderande syn på andra eller vad de kan bidra med? Nej.
Men jag måste erkänna att jag också har jättesvårt för att se det. Om det vore ett allmänt, väldigt vanligt, problem för väldigt intelligenta.

Till exempel om man nu ska ha en konversation med en normalsmart doktorand i historia och själv är man överintelligent tja doktorand i säg statistik. Att inte klara av att ha något utbyte alls av doktoranden i historia för att hen är för korkad måste ju också bero på ett stort och genuint ointresse för historia? eller?

Åtminstone en ganska stor procentandel 40% eller så överintelligenta borde väl kunna vara intresserade av fler områden än bara just sitt område? (min fördom skulle ju sagt att vissa vore som Da Vinci intresserade av många olika saker) Om de inte har NPF också såklart. Dvs man skulle kunna ha utbyte av att veta mer om hästar, klättring, vandring, prata konst? Hur ointressanta bilar än må vara är det ju kul att lyssna på någon som kan meka med dem?

Just det faktum att den man pratar med har tagit in mer textmassa på ett visst område borde kunna hjälpa till att hålla konversationen intressant?

Eller om man läst samma sci fi romaner i alla fall?
 
Åtminstone en ganska stor procentandel 40% eller så överintelligenta borde väl kunna vara intresserade av fler områden än bara just sitt område? (min
Jag känner många med mycket höga resultat på IQ-test.
De är mycket intresserade av andra människor och deras liv och erfarenheter. Så bilden av den socialt inkompetenta nörden är oerhört överdriven.
Min erfarenhet stämmer väl överens med din fördom.
 
Jag känner många med mycket höga resultat på IQ-test.
De är mycket intresserade av andra människor och deras liv och erfarenheter. Så bilden av den socialt inkompetenta nörden är oerhört överdriven.
Min erfarenhet stämmer väl överens med din fördom.
Coolt :) jag känner nästan bara nördar, mer eller mindre socialt inkompetenta, men ingen verkar ha gjort IQ -test :D (eller i alla fall inte pratat om det) och alla trevliga.
 
Fast bara för att man är smart så är det inte säkert att man har oändligt med förmåga och alltid klarar av att lösa det?
Kommunikationsfärdigheter fördelas inte heller så att den som är smart nödvändigt skulle tilldelas mer av dem.
Jag har tränat upp min förmåga att läsa av och anpassa mig till folk, och trots att jag tycker att socialt umgänge drar massor av batterier och egentligen är ganska oengagerad i folk, så tycker jag numera att det är intressant och kul att undervisa och hitta ett sätt att kommunicera som passar den specifika eleven.

Jag upplever att det är svårt att kommunicera, men de allra flesta som kommer till mig på kurser öser beröm över min pedagogiska förmåga. Det är alltså inte alls så att mina svårigheter märks utåt!

(Min starckars partner däremot som får ta del av trött-mig fick senast igår be mig stanna upp, starta om från scratch och härleda min tankegång minst tre gånger på några timmar. Tur att han har listat ut koderna och drar ner mig på jorden ustället för att irritera sig på att jag är obegriplig...)
 
Men jag måste erkänna att jag också har jättesvårt för att se det. Om det vore ett allmänt, väldigt vanligt, problem för väldigt intelligenta.

Till exempel om man nu ska ha en konversation med en normalsmart doktorand i historia och själv är man överintelligent tja doktorand i säg statistik. Att inte klara av att ha något utbyte alls av doktoranden i historia för att hen är för korkad måste ju också bero på ett stort och genuint ointresse för historia? eller?

Åtminstone en ganska stor procentandel 40% eller så överintelligenta borde väl kunna vara intresserade av fler områden än bara just sitt område? (min fördom skulle ju sagt att vissa vore som Da Vinci intresserade av många olika saker) Om de inte har NPF också såklart. Dvs man skulle kunna ha utbyte av att veta mer om hästar, klättring, vandring, prata konst? Hur ointressanta bilar än må vara är det ju kul att lyssna på någon som kan meka med dem?

Just det faktum att den man pratar med har tagit in mer textmassa på ett visst område borde kunna hjälpa till att hålla konversationen intressant?

Eller om man läst samma sci fi romaner i alla fall?
Men givetvis går det bra i en massa fall. Och någon magisk gräns som sätter direkt stopp för utbyte är det ju inte. Men det blir gradvis svårare och sämre.

Jag utgår från att någon själv kan identifiera om hen inte finner utbyte pga ointresse för ämnet eller av andra orsaker. Man kan ju vara intresserad av ämnet i sig och ändå inte kunna få någon direkt givande konversation kring det? En del människor har t.ex. drösvis med råfakta men kommer inte till någon högre nivå av analys och reflektion kring fenomenen.

Handlar det bara om ren intressekonversation så går det väl att skippa om det inte fungerar. Men man behöver ju ha en massa praktiska och sociala kontakter med folk som inte går att skippa bara för att de fungerar knackigt. Det är väl då det blir mer en fråga om problem och inte bara bristande nöje?
 
Senast ändrad:
Jaag har stort behov av stimulans och föredrar att umgås med folk som ger mig intellektuellt utbyte.

Samtalen får gärna nå ett antal nivåer över
A "jag läste en grej idag.."
B "Apropå det så hörde jag.."
A "Kul för jag hörde en annan grej"

Om ni fattar.

Men jag har ingen anledning att tro att traditionell IQ skulle vara det som avgör nivån på samtalen utan snarare intresse och i vissa fall viss akademsik skolning (behöver inte vara från ett universitet utan menar tankesättet)

Hade jag valt att tro att de jag gillar att snacka med hade högre IQ än snittet kunde jag ju sagt att jag vill snacka med folk med högt IQ. Men varför skulle jag tro det?

De ska va smarta bara :)
 
Men givetvis går det bra i en massa fall. Och någon magisk gräns som sätter direkt stopp för utbyte är det ju inte. Men det blir gradvis svårare och sämre.
Jag utgår från att någon själv kan identifiera om hen inte finner utbyte pga ointresse för ämnet eller av andra orsaker. Man kan ju vara intresserad av ämnet i sig och ändå inte kunna få någon direkt givande konversation kring det? En del människor har t.ex. drösvis med råfakta men kommer inte till någon högre nivå av analys och reflektion kring fenomenen.
Fast utan drösvis med råfakta så kan du ju inte analysera och reflektera produktivt så den intelligente som pratar med råfakta innehavaren lär ju inte heller kunna analysera på någon hög nivå tänker jag. Då borde det bli ett möte på mitten.

Utan fakta smäller ju även den mest intelligente in i en total röra av konspirationsteorier och annat.

Sedan, i en massa fall? Frågan är hur stor andel det är? det borde ju gå bra i den absoluta majoriteten fall och dåligt i minoriteten tänker jag spontant? Kanske just dåligt om det kombineras med NPF och man helt enkelt är väldigt fokuserad på ett område till exempel och ointresserad av alla andra.

Till och med Sheldon gillar ju egentligen gemenskapen över Marvel serier ;) trots att han är smartare än de andra.
 
Senast ändrad:
Jag har tränat upp min förmåga att läsa av och anpassa mig till folk, och trots att jag tycker att socialt umgänge drar massor av batterier och egentligen är ganska oengagerad i folk, så tycker jag numera att det är intressant och kul att undervisa och hitta ett sätt att kommunicera som passar den specifika eleven.

Jag upplever att det är svårt att kommunicera, men de allra flesta som kommer till mig på kurser öser beröm över min pedagogiska förmåga. Det är alltså inte alls så att mina svårigheter märks utåt!

(Min starckars partner däremot som får ta del av trött-mig fick senast igår be mig stanna upp, starta om från scratch och härleda min tankegång minst tre gånger på några timmar. Tur att han har listat ut koderna och drar ner mig på jorden ustället för att irritera sig på att jag är obegriplig...)
Att det finns ett tydligt syfte och innehåll i vad som ska kommuniceras, liksom en tydlig roll man kommunicerar utifrån tycker jag också underlättar. Kan inte säkert säga varför?
 
Jag har tränat upp min förmåga att läsa av och anpassa mig till folk, och trots att jag tycker att socialt umgänge drar massor av batterier och egentligen är ganska oengagerad i folk, så tycker jag numera att det är intressant och kul att undervisa och hitta ett sätt att kommunicera som passar den specifika eleven.

Jag upplever att det är svårt att kommunicera, men de allra flesta som kommer till mig på kurser öser beröm över min pedagogiska förmåga. Det är alltså inte alls så att mina svårigheter märks utåt!

(Min starckars partner däremot som får ta del av trött-mig fick senast igår be mig stanna upp, starta om från scratch och härleda min tankegång minst tre gånger på några timmar. Tur att han har listat ut koderna och drar ner mig på jorden ustället för att irritera sig på att jag är obegriplig...)
Skönt för dig att ha en flock snabbtänkta BC:s omkring dig. :D

Kommunikation är intressant.

Något som kan försvåra kommunikationen när det skiljer i förmåga (oavsett nivå) kan vara att vissa saker ses som självklara och underförstådda av den ene parten och därmed hoppas över; vilket gör resonemanget obegripligt/svårbegripligt för den andre. Även att kopplingar och paralleller som den ene parten gör i ett resonemang upplevs främmande och långsökt för den andre; vi pratade om ditt och plötsligt pratar du om datt, hur kom du dit/vad har det med saken att göra? Vilket för den ene skedde snabbt och självklart och utan mellansteg och blir frustrerande att behöva backa och nysta upp.

Det är alltid lättare att kommunicera med någon som tänker på samma sätt och kan ge en kick när det bara flyter på. Men det kan även vara stimulerande och utvecklande att nysta ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp