Men det är väl väl plättlätt att låta den som redan gjort klart lektionens uppgift, att läsa i en medhavd bok, eller i någon/några särskilda "fördjupningsböcker" som finns tillgängliga i klassrummet t.ex.?
Problem har nog en tendens att uppstå, när man inte låter den/de som är "fort färdiga" läsa något annat.
Då finns en uppenbar risk att de snabba "börjar kasta suddegum" (bildligt talat) eller liknande. (Jag förutsätter ett klassrum där mobiltelefoner bara förekommer om det finns tungt vägande skäl för det).
Och så uppstår kaos i hela klassrummet, eftersom de som har lite svårare för sig, blir störda av "suddegumskastande", samtidigt som läraren inte riktigt får tid att stötta dem som behöver hjälp.
Kanske moderna pedagogiska metoder lider av något slags "just-in-time" problematik?
För i min skola på 1960-talet, var det uppenbarligen inte något problem, att i samma klassrum låta de elever som kunde/ville fördjupa sig så att de var nöjda och glada, och samtidigt ge studiero och stöd för dem som hade det svårare.
Visst fanns det några få, (oftast pojkar) som undvek allt lärande, så gott de kunde, men de lyckades aldrig styra klassrumssituationen, annat än när det var vikarie...
De som uppenbarligen hade svåra ADHD liknande problem eller andra särskilda behov, fanns inte med i de vanliga klasserna på den tiden. I numerär var de dessutom betydligt färre än idag.