I mitt fall hade jag varit skitnöjd om jag efter att ha läst igenom uppgifterna kunnat sitta och dagdrömma mig igenom skolan. Problemet uppstod när jag inte fick tillgodogöra mig informationen och sen vara ifred eller fördjupa mig. Eller med grupparbeten och medföljande mobbing (jag sticker ut socialt och har alltid gjort). Det handlar inte om att inte kunna ha tråkigt. För att göra en enkel metafor så kändes skolundervisning som att ägna timmar åt att sakta rita tvådimensionella streckgubbar när jag ville titta på perspektivförskjutning, bildkomposition, ljussättning och färg.
Jag minns hur arg jag var på engelskaläraren i andra ring för jag läste ut Animal Farm på rasten efter första lektionen och kunde därför inte ägna följande FEM VECKORS LEKTIONSTID åt att bokstavera den med mina gruppkamrater. Att jag läste, förstod och kunde diskutera boken efter första lektionen gav mig underkänt i läsförståelse. Än idag för mig helt obegripligt och jätteprovocerande, och ledde till att jag slutade närvara. Jag sprang sen igenom engelska A, B och C på komvux med MVG utan att lägga en enda minut på läxor.
Jag kanske hade tur med mina lärare och min skola, och du råkade ha otur?
Eller råkade gå i en skola som accepterade att folk var på lite olika nivå, så länge som de inte "störde"?
Att någon skulle fått underkänt i läsförståelse, för att man läst en bok för fort hade nog inte hänt där gick i skolan. Bara man kunde skriva en sammanfattning som visade att man läst, och var närvarande (fysiskt) på lektionerna, och svarade sammanhängande på tilltal.
Jag misstänker att vissa av mina lärare valde att ignorera när jag (dolt i knäet) läste i en lärobok i aktuellt ämne istället för att att vara en del av lektionen? Eller satt och tränade på att rita ett djur med perfektion, istället för att läsa i de sidor som anbefalldes, eftersom jag redan läst dem?
I de fall vi förseddes med stenciler (ja, så gammal är jag, före kopieringsmaskinernas tid), som skulle besvaras eller fyllas i, så var jag i regel färdig på någon bråkdel av den tid det tog för resten av klassen. Och då behövde jag något annat att göra, och då brukade det vara OK att läsa något annat, rimligt ämnesrelaterat (har ett minne av att jag läste Fogelströms "stad"-serie på samhällskunskapen, sådär lite halvt ämnesrelaterat i alla fall).
Hade jag sagt att jag redan läst ut en bok, så hade jag endera fått skriva en redogörelse om den boken omedelbart, och sedan fått lov att läsa en annan bok (på aktuellt språk då), bara jag var med något lite, på gemensamma diskussioner.
Ska kanske tilläggas, att när jag gick i skolan inklusive gymnasiet, så var grupparbetena väldigt få och ovanliga.
Så få att jag knappt minns att vi hade grupparbeten, annat än att vi ofta utförde laborationer av olika slag i kemi, fysik eller biologi på gymnasiet parvis eller i grupp. Från grundskolan har jag inga minnen av grupparbeten (har jag glömt bort dem så fungerade de väl bra, antagligen gjorde jag allt själv, och fick de andra i gruppen att acceptera det jag gjort).
Jag har nog aldrig stuckit ut sådär särskilt socialt, eller varit utsatt mobbing, även om jag aldrig tillhört "balla klicken", utan snarare setts som ett lite uns nördig.
Men jag råkade vara bra på sport också, och saknade glasögon.