Sår som ser ut som ringorm=inte ringorm,hjälp!

A

annapanna91

Hej!
för ca 4 veckor sedan så hade min häst jätte mycke sår på sig.. och dagen innan som ja upptäckte de då såg de ut som myggbätt som tydligen hade blossat upp till sår. frågade min kompis om detta och hon sa att de såg precis ut som ringorm.. veterinären kom och sa likadant så hon tog prover och vi fick behandling för detta. sedan visade de sig att de inte var ringorm :confused:
men behandlingen hjälper lite iaf och såren är mer som ytliga sår fast bara att pälsen har försvunnit. så vet inte vad ja ska göra.. kan ja börja rida? för veterinären sa att min häst inte bör ridas..och de va som sagt för 4 veckor sen. hon verkar inte alls lida av dom nuvarande såren.. de ser mer ut som blåmärken på människor....
tacksam för alla tips å svar.

Sv: Sår som ser ut som ringorm=inte ringorm,hjälp!

Det kan inte vara insekter som äter upp såret, alt att hästen kliar sig just där?

Vart sitter såren? Varför fick du inte rida?
Ring och fråga vet. vad h*n tycker.

Älgfluge-bett?
Knölar först som spricker sedan och pillar man på de så trillar skorpa + hår av?
Dock mindre än traditionell ringorm.

Det kan vara regnskållor (streptotrikos). Togs bara ett svampprov från såren?

Kontakta vet igen. Om hästen inte har ringorm och fortfarande har besvär så bör ni gå vidare med utredning och behandling.

Ändring! Nu ser jag att du beskriver det nuvarande problemet som något blåmärkeliknande. Kan inte riktigt se det framför mig, men streptotrikos lär det inte vara. Kontakta vetten igen!

För något år sedan fick min häst något liknande. Hon fick stora svullnader och sårig och hon var nästan blålila i huden där. Senare fick hon fula vita hår på dessa ställen. Fick aldrig reda på vad det var som bet henne.

Då när såren var som värst så stog hon i en hage med massa buskar som hon kliade sig på hela tiden. hon har inte stått i den hagen på flera veckor nu och såren ser som sagt ut som blå märken. alltså när man känner på dom så känns de inte som ett sår. man ser de bara utan att de känns. Vet sa att ja inte fick rida då hon hade fullt med sår i armvecken. men dom såren är borta nu och hon har bara lite på halsen och lite på smalbenen kvar. men ändå,hur får ja dom att försvinna helt?

Nån annan som vet eller tror vad de kan vara.. vet sa att hon aldrig hade sett nåt sånt.. men hon trode ändå att de va ringorm....

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat