Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men det går ju inte att jämföra om det blir komplikationer med att det inte blir det.... OM du hade haft 100.000:- och OM det hade blivit komplikationer så hade det blivit dyrt endå,ja,sant,men vad tror du summan slutar på OM det blir komplikationer,och OM du bara har 25.000:- i veterinärvård?

Visst,om du hade haft den försäkrad för 100.000:-,det går på ca 60.000:- hos veterinären,då får du betala 9000:- plus självrisk 2500 (?) alltså 11.500:-

I dag,om det slutar på 60.000:- så får du betala 38.750:- plus självrisk,alltså 41.250:-.

Det är ju klart att det blir dyrt endå,men det är en stor skillnad på 11.500:- och 41.250:-....

Jag håller tummarna att det löser sig på bästa sätt,och att ni får nån klarhet i vad och vem som ska betala så ni slipper funderingar om det,det viktiga är ju att ni kommer överens om något för jag kan tänka mig att det gnager i maggropen rejält nu... :crazy: :(

Vi är överens om vem som ska betala i slutändan, problemet är bara att ingen av oss har dom pengarna i bakfickan. Så kan vi bara på något sätt få fram pengarna nu så vi kan lösa ut hästen så är det sen inga frågetecken.

Jag har nyss tagit bort min häst som fick infektion i kotskenskida ( leden ). Hon stod på klinik i 11 dagar med en spolning under narkos. Slutsumman för dom dagarna på klinik var 36,500:- ( A1 försäkring till 50.000 ) Sen blev det förstås betydligt mer kostnader när jag kom hem med bandage, mediciner mm. Allt såg bra ut i 5 veckor sen över en natt kom infektionen tillbaka och jag fick avliva direkt på kliniken då blev det 8000kr till som inte gick på försäkringen.. Dräktig var hon också..

Jag håller tummarna att ni har bättre tur med er häst än jag hade med min! Och att det går ihop ekonomiskt!

om en fodervärd gått med på att betala veterinärkostnader vid skada och skrivit på kontrakt att den ska ta veterinärkostnader så ska det väl inte spela någon roll om räkningen blir på 5000 eller 50 000? Och rimligt är väl att hästen behandlas och står på djursjukhuset så länge veterinär anser det befogat och så länge antibiotika ska ges direkt i blodet? (alla vet väl dessutom att man inte ska avbryta antibiotikakur i förtid).

Hästen kunde ju lika gärna varit oförsäkrad och fodervärd skrivit på att den ska betala veterinär under fodervärdstiden. Det är ju FV som gått med på villkoren och nu har oturen kommit att hästen skadade sig, ska man då frångå kontraktet för att man inte förväntat sig en skada som skulle kosta så pass mycket att behandla? Nej, ska man stå veterinärvård så ska man.

Har du läst hela tråden ?

Till syvende och sist har ju denna fråga blivit en så stor diskussion här just för att det brustit på flera punkter upplysnings och kontraktmässigt både från ägarens och FV sidor . Jag skulle våga banka på att ingen öht lånat hästen om alla varit på det klara med att den inte hade mer än 25 i vet vård . Än mindre om den varit oförsäkrad .
Felet är ju att ingen vare sig upplyst om eller frågat om hästens försäkringsbelopp och vad det innebär ! Samt att ingen reglering finns i kontraktet om vad som sker om hästens vård spränger försäkringsbeloppet !

Finns många hästägare som själva gett upp pga ekonomiska biten när de nått försäkringstaket. I detta fall vill ägaren vid behov gå över det taket men fv ska betala ?

Kontraktet i sig kan man ju som sagt hävda är det som gäller men det vi bl.a. Diskuterat är ju huruvida man som ägare då kan vara den som bedömer hur länge hästen ska vara på kliniken när fv ska betala . Osv .

Senast ändrad:

Jag har varit i den sitsen och tyvärr det är något man får ta med i beräkningen när man lånar ut hästar

och när man lånar hästar borde man ta med i beräkningen att den kan skada sig och kosta pengar i veterinärvård (när man gått med på att ta veterinärkostnader)

ja, om du menar det att hästen är försäkrad med 25000 i vet vård? Vad ändrar det? förutom att fakturan blir 25000 billigare

Du har ingen susning om om fodervärden lånat hästen eller inte om den vetat om veterinärvårdstaket. Efter det i kontraktet står många punkter som flera av er här inte gått med på. Och det har brutits mot nånting att det inte står något om vad som händer om taket sprängs.

om en fodervärd gått med på att betala veterinärkostnader vid skada och skrivit på kontrakt att den ska ta veterinärkostnader så ska det väl inte spela någon roll om räkningen blir på 5000 eller 50 000? Och rimligt är väl att hästen behandlas och står på djursjukhuset så länge veterinär anser det befogat och så länge antibiotika ska ges direkt i blodet? (alla vet väl dessutom att man inte ska avbryta antibiotikakur i förtid).

Hästen kunde ju lika gärna varit oförsäkrad och fodervärd skrivit på att den ska betala veterinär under fodervärdstiden. Det är ju FV som gått med på villkoren och nu har oturen kommit att hästen skadade sig, ska man då frångå kontraktet för att man inte förväntat sig en skada som skulle kosta så pass mycket att behandla? Nej, ska man stå veterinärvård så ska man.

Tack för det inlägget! :)

Och nu råkar ju jag och fodervärden vara överens.. bara en del här som verkar anse att jag lurat fodervärden.

Usch så tråkigt. Snart borde nog turen vända för dig, hoppas vi i alla fall!

Jag tänker som du, att fv skrivit under kontrakt. Punkt.

Om det dök upp en tråd på buke där en fv klagar över att tvingas betala för en liknande sak hade nog halva buke skrivit att kontrakt är underskrivet och att man borde tänka efter före.

Tack det får vi verkligen hoppas! Har inte vart min sommsr och höst detta inte, tycker 2013 kan raderas ur historien!

Vet du va, det tror jag också att många hade gjort om det varit tvärtom!

Jag tycker att FV gjort en rejäl blunder som inte frågat vad veterinärvården har för tak eller tänkt på att teckna en egen försäkring.

Jag har själv gjort tabben att ta en oförsäkrad häst på foder men tack och lov så skadade han sig aldrig under tiden jag hade honom!

Jag tycker väl att det var ganska korkat av oss båda att inte tänka på den detaljen. Och hade hon vart 18 så hade väl jag känt att jag hade haft större ansvar, nu anser jag dock att hon är vuxen och att det då är hennes misstag.

lite kl

En detalj till att ta in i beräkningen är att om fodervärden tagit reda på taket och begärt att jag skulle höja taket är att eftersom skadan skedde redan efter 2 veckor så hade det fortfarande vart det låga taket som gällt vid denna skada.

Jag tycker väl att det var ganska korkat av oss båda att inte tänka på den detaljen. Och hade hon vart 18 så hade väl jag känt att jag hade haft större ansvar, nu anser jag dock att hon är vuxen och att det då är hennes misstag.

lite kl

En detalj till att ta in i beräkningen är att om fodervärden tagit reda på taket och begärt att jag skulle höja taket är att eftersom skadan skedde redan efter 2 veckor så hade det fortfarande vart det låga taket som gällt vid denna skada.

Njä vetvård gäller direkt för akuta skador

Om din häst inte är försäkrad tidigare har du karens för sjukdom i 20 dagar. Vid olycksfallsskada genom plötsligt yttre våld gäller försäkringen dock utan karens. Vid direkt överflyttning från annat försäkringsbolag eller annan försäkringstagare har du inte heller någon karenstid. För föl gäller speciella regler, läs mer i villkoret.

Fast idag när jag höjde beloppet på resterande häst så sa han jag pratade med att det var 20 dagars karens.

Du har ingen susning om om fodervärden lånat hästen eller inte om den vetat om veterinärvårdstaket. Efter det i kontraktet står många punkter som flera av er här inte gått med på. Och det har brutits mot nånting att det inte står något om vad som händer om taket sprängs.

Jag går på det du skrivit ? Att ni inte diskuterat det utan huvudsaken är att FV skrivit på kontraktet du gjort . Där du i tråden säger att ni inte diskuterat beloppet ang ersättning? Har jag läst det fel ?

Fast idag när jag höjde beloppet på resterande häst så sa han jag pratade med att det var 20 dagars karens.

Ja det är självklart karens på när du höjer beloppet . Och existerande skada täcks inte av höjningen även efter dessa 20 dagar utan allt f bolaget kan hitta som anledning relaterat till nuvarande skada kommer heller inte täckas .

Jag går på det du skrivit ? Att ni inte diskuterat det utan huvudsaken är att FV skrivit på kontraktet du gjort . Där du i tråden säger att ni inte diskuterat beloppet ang ersättning? Har jag läst det fel ?

Nej vi har inte diskuterat det, men hur kan det bli att jag brutit emot någonting? Det är väl bådas ansvar att ta reda på sånt och fodervärden hade god tid på sig att läsa igenom kontraktet och komma med synpunkter, då jag så fort hon sa att hon ville ha hästen skickade henne kontraktet så hon kunde läsa igenom det innan vi bestämde att hon skulle låna hästen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 024
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka