Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Fast hade ni då två försäkringar eller? Jag förstår faktiskt inte riktigt detta. Om ni var två ägare så borde ni ju kunnat ha den försäkrad ännu mer just pga risken att vara flera ägare med olika viljor.

Nu kan du ju inte göra något åt det men i framtiden så är det ju bra att fundera över det och höj vetvården på hästen så fort du kan.

Som någon annan skrev här så ville den andra ägaren inte försäkra, för tanken var att vi skulle sålt våra gemensamma hästar någon månad senare.

Men allvarligt talat. Det är inte TS som skadat hästen, kört in den till djursjukhuset och nu kräver att fodervärden ska betala. Det är fodervärden som skadat hästen och kört in den på djursjukhuset.

TS är inte heller mindre human än att TS och fodervärden TILLSAMMANS försöker hitta och genomföra den billigast möjliga lösningen.

Det är inte heller så att det rör sig som en liten skada, utan problemet är faktiskt att skadan är av sådan sort så blir det infekterat i såret kan det betyda slutet för hästen. Det är inte en reva i skinnet liksom.

Precis min tanke!

Dessutom följs ju enbart klinikens rekommendationer, TS är ju inte den som tycker att hästen ska stå kvar.
Skriver man under ett avtal och godkänner det som står där, ja då får man nog bita i det sura äpplet! Det har ju ingenstans framkommit att FV inte har för avsikt att betala heller, eller?

Som FV bör man kanske kolla upp hur hög försäkringen är, det går ju inte bara att förutsätta att det är högsta beloppet. Hade iofs inte själv tänkt på det, tror jag, men som tur är så har jag inga foderhästar:crazy:

Just dom här detaljerna tycks dom flesta andra ignorera, tack båda två!

Detaljen om att jag vilken dag som helst kan få hem en häst som skadats i annan ägo verkar ignoreras.
Eller detaljen att jag kan stå där med skägget i brevlådan nästa vecka då fodervärden kanske helt plötsligt säger att hon skiter i allting, vägrar lösa ut hästen. Men det skulle väl säkert vara rätt åt mig som dom flesta andra här resonerar.

Fast nu är ju detta kontrakt minst sagt speciellt, då fodervärden enligt kontraktet inte ens får bestämma vilket bett eller täcke hästen ska ha, vem som får rida den osv. Det bestämmer ägaren trots att fodervärden har ansvar ;)
Då känns det helt orimligt att hon ska stå all risk också.

Det går att höja på en gång,bara att det (naturligvis) inte går att få mer ersättning än 25.000:- på denna skada + komplikationer pga den. Det gjorde jag när min häst vart akut sjuk i vintras,veterinären landade på ca 25.000:- allt som allt,och det var 9 månader kvar innan det skulle bli nytt försäkringsår,så jag insåg att skulle det bli mer stora grejer så skulle mina 50.000:- vara slut ganska snart. Jag höjde då till 100.000:-,och tillägg för buköpning. Han vart höjd direkt,däremot så skulle inte dom ersätta mer än 50.000:- på magen ett år framöver. Jag ska ringa igen i December och få bort den "reservationen" då han inte haft några fler kolikattacker,så då kommer han även vara fullförsäkrad för magen också. Antar att det blir lika i TS fall.

Och ang försäkringen så kanske den andra ägaren inte ville han han försäkrad,så hon skulle betalat sin del ur egen ficka,medans TS valde att ha sin del försäkrad?

Ja vi har också höjt så men då livvärde.

Ang det sista så känns det ju rätt olustigt att göra affär så

Ja krasst sett på papper är det så, helt korrekt. Jag tycker det är orimligt likväl då utlånaren "missat" att upplysa om försäkrings beloppet och hur intetsägande detta är. därav hade jag tyckt som ngn annan skrev, att fv betalar beloppet upp till försäkringsvärdet och ägaren tar resten. detta borde även ha reglerats i kontraktet.

Ja jag håller även med dig.

Här har ju tyvärr fv gjort ett misstag som inte skrivit in det i kontraktet eller frågat om detta. Men har då ägaren vid fråga sagt att allt är lugnt för den är fullförsäkrad så är allt i en annan situation och det tror jag vi aldrig kommer att få reda på

Just dom här detaljerna tycks dom flesta andra ignorera, tack båda två!

Detaljen om att jag vilken dag som helst kan få hem en häst som skadats i annan ägo verkar ignoreras.
Eller detaljen att jag kan stå där med skägget i brevlådan nästa vecka då fodervärden kanske helt plötsligt säger att hon skiter i allting, vägrar lösa ut hästen. Men det skulle väl säkert vara rätt åt mig som dom flesta andra här resonerar.

Jag har varit i den sitsen och tyvärr det är något man får ta med i beräkningen när man lånar ut hästar

Fast nu är ju detta kontrakt minst sagt speciellt, då fodervärden enligt kontraktet inte ens får bestämma vilket bett eller täcke hästen ska ha, vem som får rida den osv. Det bestämmer ägaren trots att fodervärden har ansvar ;)

Tja det kan tyckas märkligt. Jag har själv lånat ut häst och har också skrivit in vissa saker men kanske inte så extremt.

Personligen anser jag att detta är svårt då man inte vet vad som står i kontraktet

Återigen, jag ägde bara halva hästen när han försäkrades och det var Huvudanledningen till det låga beloppet.

Det jag skriver låter hårt men jag tycker synd om dig, FV och hästen i all denna soppa och hoppas att ni kommer överens om veterinärkostnaden samt att hästen blir frisk.

Det är inte roligt att ha häst på klinik och inte vara säker på utgången!

Jag tycker också synd om fodervärden och det hade jag gjort även om hästen vart försäkrad högre. Jag har också stått med foderhäst som fick höga veterinärkostnader pga knä och kotledsinflammation i båda frambenen och hade många månaders konvalescens. Nu var det mina föräldrar som fick ta den smällen då jag var 15 år.
Men vi la ner en förmögenhet och en massa massa tid på konvalescens på en ponny vi skickade hem, som senare fick avlivas pga att ägaren inte fortsatte hans konvalescens som dom borde. Det går inte beskriva hur jävligt det kändes. Alla dom pengar och all den tiden kastades i sjön.

Därför försöker jag så gott jag kan att lösa detta. För oavsett kontraktet så är jag mån om hästen i första hand, om det innebär att jag måste ta ett lån för att lösa ut en häst som skadades i annans ägo så får det vara så.

Men eftersom FV fick chansen att läsa igenom, komma med åsikter/ändringar, godkänna och till sist skriva under kontraktet så spelar det egentligen ingen som helst roll i detta fallet hur vida det står i kontraktet att hästen ska ridas med tränsbett eller ha benskydd i hagen. FV har även läst, godkänt och skrivit under kontraktet som innehåller "Vid behandling av skada eller sjukdom som uppkommit hos fodervärden, och ej kan härledas till före foderavtalets början, står fodervärden för självrisk och övriga veterinärkostnader." (Vet inte exakt formulering, men ungefär så brukar det se ut iaf). Orimligt eller ej.

*kl

Usch, jag tycker så synd om både TS, FV och hästen :(

Denna tråd är bara ännu en påminnelse om vikten av att kolla upp fakta ordentligt samt ha ordentliga papper och ordentliga försäkringsskydd. Förhoppningsvis lär det inte göras om från någon inblandads håll, och vi andra lyckligt lottade som står utanför kanske kan lära oss något i förebyggande syfte...

TS - jag håller tummarna för att det löser sig så bra det går för er alla...

Vad menar du i annans ägo? Hästen är skadad i din ägo. Fodervärden äger ju inte hästen.

Blir så nervös av att läsa den här tråden :eek: Jag har sedan två veckor tillbaks lämnat ut min 5-åriga halvblodsvalack till fodervärd.

Jag skrev i vårt kontrakt att fodervärden bara behöver bara stå för 2.500 kr vid eventuell veterinärvård (per tillfälle)... Hästen är veterinärvårdsförsäkrad för 100.000, undrar om jag var för snäll där? :sneaky: Fast även jag har skrivit att jag har rätt att ta hem honom när jag vill...

För snäll vet jag inte, det är ju jätte olika hur man gör. Kan bli en väldigt bra deal för fodervärden! :) Men förhoppningen man alltid har är ju att ingenting sånt här ska inträffa, man hoppas ju på att hästen får hålla sig frisk och skadefri.

lite kl

Det jag tänker nu är ju att även om min häst vart försäkrad i 100.000 så hade det kunnat bli en dyr summa ändå. Säg att hästens räkning nu kommer hamna på ca 35.000kr, då är det utan komplikationer. Med komplikationer så hade räkningen lätt kunnat sluta på minst det dubbla och 15% av 60-70.000 + 2600 i självrisk skulle bli ungefär samma summa som det här förhoppningsvis slutar på.

(Resterande häst är nu försäkrad upp till 100.000)

15% av 60-70.000 + 2600 i självrisk skulle bli ungefär samma summa som det här förhoppningsvis slutar på.

Jo, det rullar iväg snabbt... Jag har en självrisk på 4.000 på min försäkring...

Hoppas allt går vägen för dig (TS) nu, har du en bra relation med din fodervärd så brukar man kunna diskutera sig fram till en smidig lösning.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 024
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd