Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Skillnaden är att du kan välja när/om behandligen ska avbrytas, eftersom det är du som äger hästen. FV har inget att säga till om men förväntas ändå betala hela kalaset. Tycker du att det är rimligt när du inte upplyst om ersättningstaket, för jag antar att det inte stod utskrivet i kontraktet att det bara var på 25 000.

Att du BRYR dig har väl inget att göra med att FV ska tvingas betala vad, 40-50-60-70000? Att du BRYR dig betalar ju inte räkningen.

Du har valt att försäkra in hästen väldigt lågt, då måste du ju ha tagit ställning till att om kostnaden springer iväg så är du beredd att antingen betala eller avliva.

Hela historian är ju väldigt tråkig för alla inblandade men nu är det ju som det är och det är DU som väljer hur många tusen det ska kosta, då är det inte mer än rimligt att du betalar det som inte försäkringen täcker. Det är ju trots allt du som valt försäkring.

Har du läst HELA tråden?

Ja jag kan välja behandlingen. Men nu är jag och fodervärden överens om att följa veterinärens direktiv för att hästen ska få en ärlig chans att återhämta sig! Hästen skall inte vara kvar där 1 timme längre än vad som är nödvädnigt för att han ska bli frisk. Och det är inte enbart för att det är jävligt dyrt, utan för att ingen häst mår bra av att stå på box på klinik. Och eftersom han kommer tappa i hull, han blir inte omhändertagen vad det gäller borstning och den sociala biten, får inte gå i hagen, får minimalt med mat osv, så vill jag defintivt inte ha kvar honom där för att fodervärden ska få en så dyr räkning som möjligt. Vi har försökt kolla på alternativ som att ta hem honom tidigare, men vill vi att hästen ska ha dom bästa möjligheterna att bli helt återställd så behöver han stå kvar.

Vad det innebär med att jag bryr mig vet inte någon av er. Jag och fodervärden är överens om vem som ska betala och att hästen behöver stå kvar på klinik. Jag har absolut inte satt mig över henne i något som har med denna skadan att göra.

Jag försäkrade hästen lågt när jag ägde halva hästen, och att det är korkat av mig att inte ha tänkt på att jag borde höja försäkringen har jag redan skrivit flera ggr och är fullt medveten om det.

Och vad ni anser är rimligt är inte väsentligt, så länge jag och fodervärden är överens så är det inget problem.

Att hästen är/var lågt försäkrad borde jag ha tänkt på och även fodervärden. Det är bådas ansvar. Som sagt hon hade gott om tid på sig att ifrågasätta varenda detalj i kontraktet och jag bad henne att ifrågasätta, jag bad om en diskussion. Men hon hade inget att tillägga eller diskutera.

Nuvarande skada kommer naturligtvis vara en reservation på och det kan det vara upp till 1 år, beroende på vad Folksams veterinär bedömmer sedan utifrån hästens journaler.

Så alltså hade det inte spelat någon roll om fodervärden velat höja taket, för det hade inte spelat någon roll med denna skada.

Det hade visst spelat roll om ni veterinärbesiktigat hästen innan "leverans" och om hästen gått igenom besiktningen och ni i samband med det höjt veterinärvårdsbeloppet. Djurförsäkringar brukar alltid gälla utan karens för yttre skador/trauma.

Att hästen är/var lågt försäkrad borde jag ha tänkt på och även fodervärden. Det är bådas ansvar. Som sagt hon hade gott om tid på sig att ifrågasätta varenda detalj i kontraktet och jag bad henne att ifrågasätta, jag bad om en diskussion. Men hon hade inget att tillägga eller diskutera.

Du tänkte aldrig på att det kunde bli ett problem att hästen var så lågt försäkrad?

Att inte fv tänkte på det kan jag förstå eftersom hon inte visste om summan.. även om jag till viss del håller med att hon borde tagit reda på det.

Att du BRYR dig har väl inget att göra med att FV ska tvingas betala vad, 40-50-60-70000? Att du BRYR dig betalar ju inte räkningen.

Du har valt att försäkra in hästen väldigt lågt, då måste du ju ha tagit ställning till att om kostnaden springer iväg så är du beredd att antingen betala eller avliva.

Hela historian är ju väldigt tråkig för alla inblandade men nu är det ju som det är och det är DU som väljer hur många tusen det ska kosta, då är det inte mer än rimligt att du betalar det som inte försäkringen täcker. Det är ju trots allt du som valt försäkring.

Och så länge det fortsätter som det är nu med hästen så kommer det inte sluta på dom summorna. Ja det kommer bli jävligt dyrt, men inte några 40-70.000.

Du tänkte aldrig på att det kunde bli ett problem att hästen var så lågt försäkrad?

Att inte fv tänkte på det kan jag förstå eftersom hon inte visste om summan.. även om jag till viss del håller med att hon borde tagit reda på det.

Nej jag tänkte inte på summan på försäkringstaket.

Det hade visst spelat roll om ni veterinärbesiktigat hästen innan "leverans" och om hästen gått igenom besiktningen och ni i samband med det höjt veterinärvårdsbeloppet. Djurförsäkringar brukar alltid gälla utan karens för yttre skador/trauma.

Ja på den punkten har jag ändrat mig och insett att det hade spelat roll, så jag protesterar inte emot det!

Besiktning gjordes dock innan. Nog för att det gick att höja honom utan besiktningspapper, men återigen jag hade inte en tanke på taket. Hade jag haft otur och behövt utnyttja försäkringen på honom innan så hade jag insett det, men nu har jag inte behövt det och har inte haft en tanke på det. Vilket jag flera ggr erkänt är jävligt korkat.

Nej jag tänkte inte på summan på försäkringstaket.

Jag förstår.. det kanske inte är det första scenario man tänker på.. som sagt jag tror att fodervärden efter ett tag hade kommit på att ta reda på det..

Väldigt trist iallafall :(

Och så länge det fortsätter som det är nu med hästen så kommer det inte sluta på dom summorna. Ja det kommer bli jävligt dyrt, men inte några 40-70.000.

Men vad är det stora problemet. Om det handlar om minder än 40 000 så är det ju bara max 15 000 för er att betala. Väldigt mkt skrik för lite ull.

Nej faktiskt inte, visst kan man tycka att jag borde gjort det och det tycker jag själv också.

Så ja, hade det aldrig hänt eller hänt efter lite längre tid än 2 veckor så kanske någon av oss hade kommit på det.

Nu är iallafall resterande häst försäkrad upp till 100.000, vilket förhoppningsvis inte ska behöva utnyttjas.

Men vad är det stora problemet. Om det handlar om minder än 40 000 så är det ju bara max 15 000 för er att betala. Väldigt mkt skrik för lite ull.

Väldigt mycket skrik?

Och ja för dig kanske 15-20.000 är en liten summa som du när som helst kan plocka upp ur bakfickan, men så är inte fallet för alla.

Ja det är verkligen ödets ironi det som hänt (med tanke på din andra tråd)

Väldigt mycket skrik?

Och ja för dig kanske 15-20.000 är en liten summa som du när som helst kan plocka upp ur bakfickan, men så är inte fallet för alla.

Två vuxna människor ska väl för sjutton kunna skrapa ihop 10 000 var? Kan man inte det och äger djur så har man planerat jäkligt dåligt för oförutsedda utgifter. Man kan visst ha taskig ekonomi men man måste väl ha nån slags plan om nåt händer? Bara att avliva en häst kostar bortåt 10 000 kr.

Jag tror nog inte att TS är ensam om det.. Hon har ju sagt att hon blir tvungen att ta ett lån?

Hej hallå!!! Nu känns det som att det är dax att säga :Play nice!!!
Finns ingen anledning att ge på TS med stora släggan (som för övrigt är min :) )

• Gilla
Reactions: LBR

Jag tror nog inte att TS är ensam om det.. Hon har ju sagt att hon blir tvungen att ta ett lån?

TS har "fast jobb, bil och bostad".
10 000 plockar jag inte upp ur bakfickan, jag tar det på kreditkortet = lån.
Men 10 000 är defacto inte mkt pengar när det handlar om hästar och oförutsedda kostnader så det kan inte komma som en blixt från klar himmel.

Senast ändrad:

Två vuxna människor ska väl för sjutton kunna skrapa ihop 10 000 var? Kan man inte det och äger djur så har man planerat jäkligt dåligt för oförutsedda utgifter. Man kan visst ha taskig ekonomi men man måste väl ha nån slags plan om nåt händer? Bara att avliva en häst kostar bortåt 10 000 kr.

Ja hade vi fått det på 30 dagars faktura så ja, men nu ska det betalas direkt och nej jag har inte inte dom pengarna i bakfickan och heller inte fodervärden. Varför ingen av oss har det har sina orsaker.

Att avliva en häst kostar inte 10.000, när jag avlivade min häst för 2 år sedan så kostade det 2000 och någon tusenlapp till om vi hade beställt hämtning och inte begravt honom själva.

TS har "fast jobb, bil och bostad".
10 000 plockar jag inte upp ur bakfickan, jag tar det på kreditkortet = lån.
Men 10 000 är defacto inte mkt pengar när det handlar om hästar och oförutsedda kostnader så det kan inte komma som en blixt från klar himmel.

Nej det är verkligen inte mkt pengar i hästsammanhang.. de går fort åt och därför så är det fler än TS som inte har 10 tusen att hala upp.. inte ens på sitt kreditkort..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka