Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja hade vi fått det på 30 dagars faktura så ja, men nu ska det betalas direkt och nej jag har inte inte dom pengarna i bakfickan och heller inte fodervärden. Varför ingen av oss har det har sina orsaker.

Att avliva en häst kostar inte 10.000, när jag avlivade min häst för 2 år sedan så kostade det 2000 och någon tusenlapp till om vi hade beställt hämtning och inte begravt honom själva.

5-10 000 är inte ovanligt beroende på om det tex görs på klinik och ska beställas hämtning osv.

Det betyder att man kan ta ett lån och ha en rimlig chans att betala tillbaka.

Finns vissa saker som kan göra att man inte kan ta lån trots fast jobb, bil och bostad.

Men som jag skrivit så är det min plan och jag jobbar på det.

Vilket TS sa att hon blir tvungen att göra...

Så vad är den stora katastrofen? En vuxen människa med fast jobb blir tvungen att ta ett lån på 10 000. Stoppa pressarna! Tur för TS att inte växellådan på bilen rasat.
Det är en pissig situation helt enkelte, som TS själv medverkat till att sätta sig i genom att inte ha koll o på sin försäkring. Det är trist. Som tur är verkar TS ha en naiv FV som skrivit på ett kontrakt så TS slipper stå med kostnaden själv. Hästen hade lika gärna kunnat skada sig hemma hos TS och då hade det blivit ännu dyrare.

Senast ändrad:

Men nu får du väl ge dig! Det är inte bara att bara ta ett lån heller och det handlar om 20.000 i bästa fall!

Att det är korkat och en skylla sig själv situation har jag inte ifrågasatt.

Måste vara väldigt skönt att vara så perfekt som du verkar vara. Som aldrig råkar ut för något som du inte räknat med och haft svårt att lösa, och som när som helst bara kan ploppa upp ett lån.

Men nu får du väl ge dig! Det är inte bara att bara ta ett lån heller och det handlar om 20.000 i bästa fall!

Att det är korkat och en skylla sig själv situation har jag inte ifrågasatt.

Måste vara väldigt skönt att vara så perfekt som du verkar vara. Som aldrig råkar ut för något som du inte räknat med och haft svårt att lösa, och som när som helst bara kan ploppa upp ett lån.

Jaha, så fodervärden ska inte betala nu?

Man "råkar inte ut" för att ens häst är underförsäkrad.

Mina djur skadar sig, jag betalar veterinärräkningar på kreditkortet. Jag löser det helt enkelt. Jag försöker inte skriva över betalningsansvaret på en naiv fodervärd.

Så vad är den stora katastrofen? En vuxen människa med fast jobb blir tvungen att ta ett lån på 10 000. Stoppa pressarna! Tur för TS att inte växellådan på bilen rasat.
Det är en pissig situation helt enkelte, som TS själv medverkat till att sätta sig i genom att inte ha koll o på sin försäkring. Det är trist. Som tur är verkar TS ha en naiv FV som skrivit på ett kontrakt så TS slipper stå med kostnaden själv. Hästen hade lika gärna kunnat skada sig hemma hos TS och då hade det blivit ännu dyrare.

Jaha, så fodervärden ska inte betala nu?

Man "råkar inte ut" för att ens häst är underförsäkrad.

Mina djur skadar sig, jag betalar veterinärräkningar på kreditkortet. Jag löser det helt enkelt. Jag försöker inte skriva över betalningsansvaret på en naiv fodervärd.

Varför hade det blivit dyrare om han stått hemma hos mig?
Varför måste jag automatiskt vara boven och fv ett naivt och godtroget offer? Kan det inte vara så enkelt att ingen av oss tänkte på den detaljen?

Råka ut för och råka ut för, JAG BORDE HA TÄNKT PÅ ATT HÖJA FÖRSÄKRINGEN.. JA det är jag medveten om, men jag har inte haft en tanke på det efter att jag tog över ägandet på hela hästen!

Vem som ska betala i slutändan är vi överens om som jag skrivit ett antal ggr. Men eftersom ingen av oss har den summan att bara dra upp ur bakfickan tills nästa vecka så ligger det på mitt ansvar att se till att lösa ut hästen från kliniken.

Alla har inte ett kreditkort! Alla får inte ha ett kreditkort eller ta något annat lån.

Fast den stora katastrofen till att börja med var ju faktiskt att hästen har skadat sig? Sen drog tråden iväg till att handla om annat..

Varför hade det blivit dyrare om han stått hemma hos mig?
Varför måste jag automatiskt vara boven och fv ett naivt och godtroget offer? Kan det inte vara så enkelt att ingen av oss tänkte på den detaljen?

Råka ut för och råka ut för, JAG BORDE HA TÄNKT PÅ ATT HÖJA FÖRSÄKRINGEN.. JA det är jag medveten om, men jag har inte haft en tanke på det efter att jag tog över ägandet på hela hästen!

Vem som ska betala i slutändan är vi överens om som jag skrivit ett antal ggr. Men eftersom ingen av oss har den summan att bara dra upp ur bakfickan tills nästa vecka så ligger det på mitt ansvar att se till att lösa ut hästen från kliniken.

Alla har inte ett kreditkort! Alla får inte ha ett kreditkort eller ta något annat lån.

Det hade blivit dyrare för att du inte haft någon fodervärd att dela kostnaden med om hästen inte varit utlånad. Eller hur ni nu ska göra med betalningen. Sen får man ju undra lite över FV, hur kan man ta emot en häst och skriva på ett kontrakt där det stå att man ska betala för veterinärvård om man inte kan få fram en hyfsad summa pengar? Även om hästen varit försäkrad i 100 000 så är man ju snabbt uppe i 10 000 för självrisk, medicin osv osv.

Man kan ha dålig ekonomi, det säger jag ingenting om men det är ingen mänsklig rättighet att ha djur. Däremot måste djuren få vård, eller slippa lida, och det är ju ingen hemlighet att veterinärvård är dyrt. Ni verkar vilja det bästa för hästen och jag hoppas att den snart blir frisk.

Fast den stora katastrofen till att börja med var ju faktiskt att hästen har skadat sig? Sen drog tråden iväg till att handla om annat..

Ja som att det är ok att en hästägare har en häst lågt vet-försäkrad och friskriver sig genom att formulera ett kontrakt där FV är betalningsansvarig samtidigt som det är ägaren som behåller beslutsfattandet om vårdnivån.

Jag hade skämts ögonen ur mig om jag "glömt" att min häst var dåligt försäkrad och sen lånade ut den och FV fick stå med kostnader på 20 000 pga mitt slarv. Eller jag hade inte skämts, jag hade tagit ett lån...

Det jag vänder mig främst mot i den här tråden är att TS tycker att FV borde ha frågat om veterinär-försäkringens tak och när denne inte gjorde det så fick vederbörande skylla sig själv, så har det i alla fall verkat.

Du är så tröttsam att jag lägger ner diskussionen med dig.

Jag har inte medvetet struntat i att upplysa om försäkringstaket och skrivit ett kontrakt utifrån det, PUNKT.

Jag har inte bestämt någon vård av hästen över huvudet på fv och är heller inte intresserad av att vårda hästen på klinik mer än vad som är nödvändigt utifrån veterinärens ordination, PUNKT.

Jag tycker att det är bådas ansvar att detaljen om försäkringstaket missades, PUNKT.

Jag tycker att utifrån kontraktet så är det fv ansvar att betala då hon godkänt kontraktet, vad vi nu gör för uppgörelse oss emellan har inte med saken att göra, PUNKT.

Likaväl som jag kan bestämma vad sjutton som helst, för att jag har sista ordet gällande hästen så kan fv likaväl bara gå härifrån när som helst, PUNKT.

Hade hästen vart högre försäkrad och veterinärkostnaderna slutat på dubbelt eller kanske tredubbelt så hade kostnaderna som fv fått betala vart lika mycket som nu, hade garanterat inte vart lika mycket reaktioner på om hästen vart försäkrad i 100.000 och 15% + självrisk slutat på samma summa som den gör nu med ett lägre tak, PUNKT.

Gonatt

Du kan aldrig få ersättning för en redan pågående skada genom att höja försäkringsbeloppet Just då och det täcker pågående skada .

Nej. Men det var ju inte det som var frågan. Frågan var ju huruvida det hade hjälpt om fodervärden hade höjt försäkringsbeloppet vid det tillfälle (får några veckor sedan) när hon tog över hästen. Och det hade det ju gjort, eftersom den här typen av skada inte har någon karens.

Nej, jag tror inte att du medvetet har undanhållit försäkringstaket för fodervärden.

Däremot tycker jag nog, med tanke på vad som har hänt här, att man i ett kontrakt skulle vara tvingad att fylla i huruvida hästen var vet.försäkrad först och främst, och i vilket bolag. Vidare skulle det också finnas plats att specificera försäkringstakets belopp, samt hur stor självrisken är. Detta hade ju gjort väldigt tydligt för alla parter hur läget är, och inte då bli ett stort problem i efterhand om olyckan är framme.

Vad jag borde ha gjort spelar ingen roll, nu är det som det är. Missen är gjord och borde tänkt på det innan, punkt.

Hur i hela friden ORKAR folk tjata om försäkringsbelopp och ansvar i all evighet?? Tycker många beter sig otroligt besserwisseraktigt härinne.

Skadan är skedd och omständigheterna ser ut som de gör, det kan ingen diskussion i världen ändra på! Men visst är det lätt att vara efterklok.

Som jag ser det har TS och FV en bra kommunikation, och försöker lösa denna tråkiga situation så bra som möjligt.

TS, hur går det med hästen?

Jadu jag vet inte hur folk orkar, men ta slut verkar diskussionen uppenbarligen inte göra.

Hästen verkar fortsatt okej, pratade inte med dom igår så ska ringa till dom sen och kolla läget :)
Det jag tycker är lite tråkigt är att fv inte bryr sig om att ringa och kolla läget eller hälsar på honom trots att hon bara är någon mil bort. Samtidigt som jag förstår det också..

Konstigt... Hon protesterar inte mot att betala många tusen men ids inte ens hälsa på hästen?

Skönt att hästen verkar OK än iallafall! Hoppas det fortsätter gå smärtfritt så han får komma hem nästa vecka! Måste vara tråkigt för han att stå där när han inte får besök... :(

Vilken jobbig,trist situation! Med facit i hand är det ju alltid lätt att vara efterklok.... Funderar på hur fv tänker göra när hästen är bra nog att lämna kliniken? Ska han tillbaka till henne då? Lite oroväckande att hon inte hälsar på i så fall. Lycka till,hoppas allt ordnar sig!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka