Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Oj, som ägare och den som står för försäkringen hade jag absolut velat vara den som pratar med kliniken!!

På torsdag är 3 veckor sedan hästen flyttade till fodervärden. Och ja detta är jätte hemskt även om man bortser från den stackars hästen. Det är inte kul att betala en förmögenhet ens om det är ens egen häst. Men rent krasst så är det ju som Lovisaleonara skriver, i kontraktet står det att fodervärden ska betala alla veterinärkostnader och hon har skrivit på kontraktet, alltså godkänt det. Vilket veterinärvårdsbelopp han hade hade har det aldrig vart tal om, visst jag kunde tänkt på att säga det, men hon kunde tänkt på att fråga också.

Står det verkligen så i kontraktet? Då jag och vänner haft häst på foder har det stått att den som är fodervärd betalar för veterinärkostnader upp till försäkringstaket och att hästägaren är skyldig att hålla hästen försäkrad.
Är ju totalt orimligt annat eftersom det är ägaren som bestämmer hur hästen ska behandlas och fodervärden i princip isf kan stå med veterinärräkningar på 50, 60, 80, 100 tusen...
Kan tänka mig rent juridiskt om fv skulle gå vidare med det så skulle hon nog max vara skyldig att betala hästens marknadsmässiga värde (men nu gissar jag)

Hoppas det löser sig med hästen!

Senast ändrad:

Jag tänker ge henne en chans att lösa lite själv. För ni är ganska många som var på mig i min andra tråd om att jag var för nojig och la mig i alldeles för mycket, nu ger jag henne en chans att lösa nånting själv.

Medans jag på mitt håll naturligtvis jobbar på att gardera mig och vara beredd på att lösa ut hästen om hon inte har möjlighet.

Står det verkligen så i kontraktet? Då jag och vänner haft häst på foder har det stått att den som är fodervärd betalar för veterinärkostnader upp till försäkringstaket och att hästägaren är skyldig att hålla hästen försäkrad.
Är ju totalt orimligt annat eftersom det är ägaren som bestämmer hur hästen ska behandlas och fodervärden i princip isf kan stå med veterinärräkningar på 50, 60, 80, 100 tusen...

Hoppas det löser sig med hästen!

I kontraktet står det att jag står för försäkringen. Och om något händer så betalar fodervärden självisk + veterinärkostnader.

Och återigen, det är väl inte alls orimligt när fodervärden skrivit på och godkänt kontraktet?

Dock så trodde nog fodervärden att han är högre försäkrad än vad han faktist är. Jag har aldrig hört talas om att nån häst är så lågt veterinärvårdsförsäkrad,jag trodde att 50.000:- var det minsta man kunde välja,och fodervärden tror kanske det samma. Men som du säger så borde hon ha frågat.

Om inte någon här i tråden redan sagt att det faktist går att bara ha 25.000:- i veterinärvård så hade jag trott att du förstått det där fel.

Vet fodervärden om nu att han bara är försäkrad för 25,och att dom i princip är slut snart?

Dock så trodde nog fodervärden att han är högre försäkrad än vad han faktist är. Jag har aldrig hört talas om att nån häst är så lågt veterinärvårdsförsäkrad,jag trodde att 50.000:- var det minsta man kunde välja,och fodervärden tror kanske det samma. Men som du säger så borde hon ha frågat.

Om inte någon här i tråden redan sagt att det faktist går att bara ha 25.000:- i veterinärvård så hade jag trott att du förstått det där fel.

Vet fodervärden om nu att han bara är försäkrad för 25,och att dom i princip är slut snart?

Fast hon verkar inte så förvånad, mest bedrövad. Hon förstod varför jag försäkrat honom så lågt när jag försäkrade honom. Och ja, hon kunde frågat.. å jag borde tänkt på att höja försäkringen när jag tog över och ägde hela hästen.

Ja hon är fullt medveten om allting, jag har inte hymlat med någonting. Hade inte jag igår ringt kliniken för att ta reda på dom ungefärliga kostnaderna för allting så hade hon inte haft en susning.

Har ni allvetare förresten någon koll på hur det är med faktura eller inte? För på kliniken står det att direktbetalning gäller, men jag har en vän som säger att enligt lag så har man rätt till en räkning på 30 dagar oavsett vad det står? Om man inte muntligt gått med på att betala på tex 10 dagar eller så?

Visst, men då borde det också vara fodervärden som beslutar om när behandling ska avslutas och inte du.

På din beskrivning av fodervärden låter hon ung och väldigt oerfaren, och om så är fallet är det inte så lätt som att säga att "hon skrev på kontraktet och borde frågat". Finns rättsfall.

Det stämmer inte. Dessutom har ju den som lämnat in hästen på kliniken skrivit på papper vid inlämnandet och på så sätt accepterat deras villkor.

Visst, men då borde det också vara fodervärden som beslutar om när behandling ska avslutas och inte du.

På din beskrivning av fodervärden låter hon ung och väldigt oerfaren, och om så är fallet är det inte så lätt som att säga att "hon skrev på kontraktet och borde frågat". Finns rättsfall.

Hon har godkänt att hon ska betala alla veterinärkostnader och då automtiskt får hon rätten att bestämma att min hästs behandling ska avslutas och då kanske få bestående men av eventuella komplikationer?

Fodervärden är 23, så hon är inte speciellt mycket yngre än mig.

För att svara på din senaste fråga så är det så ja, direktbetalning på plats är ett måste, eftersom de är påskrivet på papper som limona skrev, vid lämning av häst :)

Nu när jag läser här inser jag vilken jäkla tur jag hade med min häst x) Hade "oturen" i sig att jag köpte mig en klapphingst. Halvt medvetet och halvt omedvetet. Det är en lång historia. Men han genom gick 2 olika operationer, den första stod han på klinik 2dagar, vid andra operationen stod han på klinik i 4dagar så inga längre perioder så, men han fick ju antibiotika, smärtstillande, tvättades 2 gånger vet jag vid första operationen och de verkade honom efter 2.a operationen. Jag antar att det har blivit väldigt dyrt om vi inte redan efter första operationen fått något slags avtal med en fruktansvärt snäll veterinär. Högt uppsatt antar jag också eftersom vem som helst inte kan göra en sån deal? Vi fick nämligen allt de där köret med båda operationer och allt för 15.000kr fast pris. Och vad jag vet i vanliga fall så kostar den operationen normalt 15.000kr utan mediciner osv, vad de sa i telefonen iaf x) Så ibland har man tur.

Jag hoppas iaf att det inte blir några krångel med fodervärden nu! MEN självklart håller jag tummarna mest för att din fina prins blir helt återställd och frisk! Styrke kramar!!

Just detaljen om att hon antagligen skrivit på ett papper när hon lämnade hästen där tänkte ju inte jag på. Men ja det är klart hon gjorde. Så då spelar det ju ingen roll om man kunde bett om faktura annars, för då har ju hon godkänt icke faktura.

Oj, ja där hade du nog en himla tur låter det som! Gud vad skönt för dig! :)

Ja det är bara att hålla tummarna för båda delarna! Och framförallt för att prinsen slipper komplikationer, är så rädd att han dessutom kommer tunna ur väldigt mycket av att stå där i 2 veckor :(

ja usch ja det var bra eftersom vi köpte hästen på plats efter första operationen var det en rätt krånglig affär.. Inte menat att det skulle bli så, men det var ägaren till hästen som krånglade. Så tror veterinären bara ville ge hästen en chans till ett bra liv. Kändes det som iaf, för vi hade nämligen inte köpt hästen om priset överstigit det de blev då den inte i själva verket är värd det. (priset tror jag att han sa skulle normalt sluta på 20-25)Han befarade nog att hästen skulle förbli klapphingst och resa runt annars så vi fick ett bra avtal så att säga. Tur i oturen. Hästen är fantastisk i psyket och mycket gullig! ;)

Ja jag hoppas din prins inte tunnar ut för mkt, sammanlagt stod min pålle 4 veckor i boxvila. Han var tunn när jag fick honom men efter boxvila var han väldigt muskelfattig också :/ Så jag hoppas allt blir utan komplikationer, lite tur måste man ju få ha!

Vet du hur eftervården kommer bli än? Jag fick veta hur de blev för min rätt tidigt, men de kanske inte vet än?

Oj ja det lät inte som någon vidare rolig historia.. men vilken himla tur för både er och hästen att veterinären var så snäll :D Och även skönt att det slutade med en snäll häst och inte en ni senare kanske inte hade fastnat för så mycket.

Ja, det är tur att han så stabil i psyket och har så himla lätt för att anpassa sig annars hade det nog slutat i katastrof. När han åkte in till kliniken var det ju dessutom bara 2 veckor sedan han flyttade till fodervärden.. så det kommer ju bli 3 flytter på knappt 1 månad och bara det brukar ju inte vara så positivt :(

Som det lät på veterinären idag så kommer inte eftervården bli så jobbigt om allt fortsätter utan komplikationer. Utan när han är ohalt så kan man börja med lugn igångsättning igen. Och ohalt bör han vara när han åker från kliniken, så ett par veckor skritt och sen lugnt köra igång igen så ska det inte vara några konstigheter vad jag förstod(om allt flyter på som det gör nu). Sen kommer väl det vidtas vissa försiktighetsåtgärder som inte är på ordination av veterinär också, tex så kommer han få gå i egen hage bredvid dom andra ett tag tills han är helt 110% okej, eftersom han är en häst som äääälskar att leka och brallar som en tok(vilket antagligen är anledningen till hans skada).

Har ni allvetare förresten någon koll på hur det är med faktura eller inte? För på kliniken står det att direktbetalning gäller, men jag har en vän som säger att enligt lag så har man rätt till en räkning på 30 dagar oavsett vad det står? Om man inte muntligt gått med på att betala på tex 10 dagar eller så?

När min häst (och hund) varit i Hbg har det alltid varit direktbetalning som gällt (förutom en gång när kassan var stängd för dagen). Summan har direktreglerats och återstående belopp har betalats av mig på plats.

Så tror jag också att det är. En sådan liten summa som 25000 kr räcker ju INGENSTANS vad det gäller häst!

Hon har godkänt att hon ska betala alla veterinärkostnader och då automtiskt får hon rätten att bestämma att min hästs behandling ska avslutas och då kanske få bestående men av eventuella komplikationer?

Fodervärden är 23, så hon är inte speciellt mycket yngre än mig.

Menar du på fullt allvar att FV ska betala kalaset men du bestämmer priset ?

KL

Fodervärden hade fått en fin häst för pengarna hon betalar i veterinärvård för TS häst om den ska stå kvar där i 14 dgr.

Mitt föl stod på Strömsholm och fick magmedicin morgon och kväll, hela notan för dom två dagarna gick på 16 800:-

25 000:- i veterinärvård hade jag aldrig vågat ha, dom pengarna är snabbt förbrukade när dom står på kliniken. Mina hästar har haft 120 000:- i vetvård.

Hoppas dock att allt går bra för Prinsen och att ni kommer att ha råd att lösa ut honom sedan!

Lite knapplån.
Det är inga rimliga kostnader det handlar om att ha häst på djursjukhus! I de flesta fall är det inte direkt intensivvård de utför, utan mockning, matning, nåt bandagebyte och nån medicinering.
Om ALLA hästägare började ifrågasätta skulle kostnaderna sjunka, rejält.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 021
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18