Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Liten brasklapp där, så länge man inte känner veterinären är det snordyrt att ta ut distriktarna för medicinering varje dag. Typ 10000 för 5 dagar.

Jo, djurklinikerna brukar ju hävda att det är så - nåt ska de ju tjäna sina pengar på! :banghead:

Jag hade gett det några dagar, bett dem ta prov på ledvätskan för att se hur den ser ut - ser det okej ut hade jag tagit hem hästen och sett till att få hem en distriktsveterinär som kan ge samma antibiotika på hemmaplan. Det ska f*n stå och betala tiotusentals kronor för att ha hästen på djursjukhus bara för att de måste ge den en viss sorts medicin en gång om dagen. Är förmodligen billigare att transportera den till veterinär dagligen som ger samma injektion.

Ja jag har nu pratat med fodervärden och hon ska dit imorgon och då försöka få så mycket bra svar och information som möjligt. Sa även till henne att tala om för dom att han bara är försäkrad upp till 25.000, för att dom då förhoppningsvis kan vara lte mer med på att finna andra alternativ än att han skall stå där i 2 veckor.

För det är ju antagligen som du säger att det skulle säkert vara billigare att köra hästen för en spruta varje dag.

Oj. Vilken historia. Det där kommer att bli snordyrt. Är ni helt säkra på att ni vill fortsätta behandling på djursjukhuset?

Vilken mardröm. Detta är varje hästägares värsta scenario när vi av olika anledningar lämnar iväg hästen till någon annan. Beklagar verkligen.

Instämmer med Ameo, självklart vill kliniken behålla hästen i dubbla syften. Dels för att ha koll på medicineringen men också i ekonomiskt syfte att faktiskt tjäna pengar. När de får klart för sig att pengarna inte är så lätta att de automatiskt kommer från försäkringsbolag, brukar de vara betydligt mer öppna för andra lösningar än klinikvård. Dock är det ju viktigt att hitta en bra lösning för medicinering och fortsatt vård, det kräver ju t ex att stallet hästen står i fungerar för konvalescenter av den här digniteten. Hygienkrav och kunskapsdito ökar ju väsentligt.

Det är verkligen jättetråkigt att detta hände, har läst din andra tråd och visst har fodervärden bara haft hästen i någon vecka eller så?

Tycker hemskt synd om fodervärden också, det är inte rimligt att betala sådana pengar för en häst som inte är ens egen och som hon inte har nyttjat, och när du dessutom kan säga upp avtalet när som helst. (om jag fattat det rätt) Det är ingen kritik mot dig. Det är en annan sak om fodervärden varit vårdslös såklart.

Det blir dyrt att ha veterinären komma hem och behandla också, då måste ni se till att avtala fram ett pris i förväg. Stort lycka till med allt!

Tycker hemskt synd om fodervärden också, det är inte rimligt att betala sådana pengar för en häst som inte är ens egen och som hon inte har nyttjat, och när du dessutom kan säga upp avtalet när som helst. (om jag fattat det rätt) Det är ingen kritik mot dig. Det är en annan sak om fodervärden varit vårdslös såklart.

Det är ju onekligen en tankeställare, och säkerligen inget man alltid tänker på när man blir fodervärd. Det är illa nog att betala flera tusen för sin EGEN häst, men att göra det för en häst som man ska lämna tillbaks det måste kännas ännu värre...:(

Min ena ponny syddes på bästa jourtid i onsdags.
8000kr och det var distriktsveterinären som var här.

nu verkar det som att min klarar sig med Penovet. Skulle kosta runt 1500kr/dag om de kom hit och sprutade.

Återkommer ikväll.. men håll tummarna för positiva och bra svar från veterinär och bra snack med fodervärden sen! För mu är jag på väg ner till min prins.. :)

Hoppas att allt går bra :)! Framför allt med hästen såklart, men även att ni lyckas hålla kostnaderna nere och att allt kan lösas så smidigt som möjligt.

Precis som Sassiball skrev så är det folksam som har 25, 50 eller 100 tusen att välja på..tyvärr

Även jag hade avvaktat ett bandagebyte sedan hämtat hem hästen och fortsatt medicinering hemma, med eller utan distriktare (beroende på kunskap). Man kan inte ha sin häst på djursjukhus för 1 injektion/dag och ett eller två bandagebyten/vecka. Man får ta hem på egen risk - men det är ju alltid min egen risk ändå - även på djursjukhuset...

Min toppnotering för ett dygn på djursjukhus (med mkt sjuk fölunge som behövde en hos sig hela tiden) slutade på 29844 kr.
Gissa att jag var glad som hade 2000 kr i fast självrisk (på den tiden det fanns...)

Kl

Jag har haft häst på klinik för några år sen pga misstänkt ledpunkering . Kostade ca 25 papp för 5 dagar och då stod han på rätt minimal behandling minst 3 av de dagarna då prov på ledvätskan visade att leden inte punkterats osv . Så dyrt blir det snabbt ... Särskilt när de vet vad taket på försäkringen är . Jag hade stora marginaler och fem dar var ändå "sansat" så att säga så i mitt fall var det till en del faktiskt rationellt val att själv slippa mecka, oroa mig osv , då jag själv skadat mig rätt allvarligt i samband med hästens skada .

Även jag hade avvaktat ett bandagebyte sedan hämtat hem hästen och fortsatt medicinering hemma, med eller utan distriktare (beroende på kunskap). Man kan inte ha sin häst på djursjukhus för 1 injektion/dag och ett eller två bandagebyten/vecka. Man får ta hem på egen risk - men det är ju alltid min egen risk ändå - även på djursjukhuset...

+ andra:

En ledpunktering af det här slaget innebär ofta mer än en vanlig injektion av antibiotika IV/IM per dag om det ska ha en bra prognos, det är få veterinärer som vill stå med den infektionen i det akuta/kritiska stadiet om man inte jobbar på klinik med all utrustning, labb och liknande som finns tillgängligt.
Visst kan man chansa och ta hem, men så sjunker chansen för en fullt återställd häst också drastiskt...
Men prata absolut med kliniken om problemet med försäkringen så att de är medvetna om att de alltid ska checka av mot dig med eventuella kostnader innan de går vidare med något.

...det är inte rimligt att betala sådana pengar för en häst som inte är ens egen och som hon inte har nyttjat, och när du dessutom kan säga upp avtalet när som helst.

Det är väl fullt rimligt? Och det anser ju tydligen fodervärden också, som skrivit på kontraktet med dessa villkor.

Min ena ponny syddes på bästa jourtid i onsdags.
8000kr och det var distriktsveterinären som var här.

nu verkar det som att min klarar sig med Penovet. Skulle kosta runt 1500kr/dag om de kom hit och sprutade.

Well, min fick foderstrupsförstoppning med påföljande lunginflammation. Häst som chockat på penicillin så vet fick åka ut. 17000. Bolaget ersatte 5000. Roligare har jag haft...

Då har jag ändå haft hästar stående på djursjukhus i veckovis (inte akutsjukvård), det har varit billigare.

Så, nu är jag hemma igen.. gjorde ont i hjärtat att lämna en häst som vanligtvis är social men nu var 10 ggr gosigare :( Hade helst övernattat där med bebis!

1395302_10151928796440479_2046124818_n.jpg

Prinsen verkar än så länge haft tur i oturen, det går sakta åt rätt håll och inga komplikationer än så länge. Bandagebytet idag hade gått bra, fortfarande en del svullet och han markerar i skritt, men både svullnaden och hältan är bättre. Nästa bandagebyte är på fredag om det sitter bra tills dess och inget annat händer.

Ta hem honom innan han stått där i ca 14 dagar verkar dock inte vara ett alternativ. Visst dom gör inte jätte mycket med honom. Han får sin antibiotika, smärtstillande, koll av hälta och temp några ggr om dagen. Men han får starka antibiotika, 2 st olika dessutom och dessa måste ges direkt i blodet av veterinär. Penovet som man hade kunnat ge själv hemma i muskeln funkar inte på den här typen av skada. Visst kan man välja att avsluta antiobiotikan tidigare och ta hem hästen, MEN då är det på egen risk och risken är stor att det blir bakslag och tillstöter komplikationer, veterinären vi pratade med idag sa att allt som oftast så behöver dom den här antibiotika kuren i 14 dagar för att det ska bli bra. Och risken för komplikationer är tillräckligt stor ändå då detta räknas som en allvarlig skada och många hästar blir det så illa med att dom avlivas.

Vad har kliniken sagt om att hästen är lågt veterinärvårdsförsäkrad? De brukar ju vara snabba på att kräva ekonomiska garantier när detta framkommer.

Det är verkligen jättetråkigt att detta hände, har läst din andra tråd och visst har fodervärden bara haft hästen i någon vecka eller så?

!

På torsdag är 3 veckor sedan hästen flyttade till fodervärden. Och ja detta är jätte hemskt även om man bortser från den stackars hästen. Det är inte kul att betala en förmögenhet ens om det är ens egen häst. Men rent krasst så är det ju som Lovisaleonara skriver, i kontraktet står det att fodervärden ska betala alla veterinärkostnader och hon har skrivit på kontraktet, alltså godkänt det. Vilket veterinärvårdsbelopp han hade hade har det aldrig vart tal om, visst jag kunde tänkt på att säga det, men hon kunde tänkt på att fråga också.

Vad har kliniken sagt om att hästen är lågt veterinärvårdsförsäkrad? De brukar ju vara snabba på att kräva ekonomiska garantier när detta framkommer.

Det pratade vi aldrig om idag. Fodervärden skulle prata med någon imorgon under kontorstid, för hon kände att dom har mer koll än veterinären som aldrig sitter i receptionen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 021
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18