sår på 2 veckors valpar???

bettan200

Trådstartare
Mina små blandisvalpar (mamman chihuahua/westie pappan chihuahua) har fått något konstigt på kroppen! Det är som mindre sårskorpor på lite olika ställen. Är det någon som vet vad det kan vara? Jag väntar på att en veterinär ska ringa upp mig men jag är så orolig och ville kolla om någon därute vet! Fö är dom mycket pigga och lägger på bra i vikt.

Sv: sår på 2 veckors valpar???

kan vara rivsår om mamman bäddat lite hårdhänt. min tik var lite överambitiös och bäddade ordentligt tills vi hittat ett underlag hon var nöjd med, och innan dess hade en av valparna en rätt stor sårskorpa på ryggen. inga bestående skador :)

Mina små blandisvalpar (mamman chihuahua/westie pappan chihuahua) har fått något konstigt på kroppen! Det är som mindre sårskorpor på lite olika ställen. Är det någon som vet vad det kan vara? Jag väntar på att en veterinär ska ringa upp mig men jag är så orolig och ville kolla om någon därute vet! Fö är dom mycket pigga och lägger på bra i vikt.

Hur gamla är valparna ? Hur är dom i sättet ?
Vissa valpar är rätt hårdhänta mot varandra när dom leker som biter varandra rätt hårt.

Har du klippt klorna på dom nån gång? Valpklorna är riktigt vassa och jag kan tänka mig att de kan riva upp sår om valparna har tunn päls och klorna inte är klippta.

Nej, jag har inte klippt klorna än men jag tror inte att det är klorna som orsakar det hela. Har pratat med vet och hon visste inte vad det var. Jag skulle avvakta lite o se om det försvinner. Om det uppkommer nya "sårskorpor" så blir det en tur till djursjukhuset nästa vecka.

Oavsett så är det nog lämpligt att klippa klorna. Det är synd om mamman annars. Mina valpar som är tre veckor idag har jag klippt klorna på minst fyra ggr några har klippts fem ggr (tar inte alla på en gång och de sista ska klippas för femte gången imorgon).

Skulle det kunna vara mjölkskorv? Har för mig jag sett någon bild på det och det ser ut som brunaktiga sårskorpor tror jag.

Oj oj! Hur sjutton ska jag klippa klorna på dessa små liven? Kanske kan fila lite till att börja med? Deras tassar e ju hur små som helst:)

Ta dom när de är trött och precis har ätit. Jag lägger mina i knät på rygg och så klipper jag med en vanlig nagelsax de första veckorna. Sedan med klotång. Minst en gång i veckan. Är lättare nu än om några veckor kan jag lova!

Ska göra detta i morgon! :) Jag är bara så himla rädd att ta för mycket( har ju hänt ett par ggr på mina vuxna hundar) det är inte kul när det gör ont på dom. Tack för tipste! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 501
Senast: Dopy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 145
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 302
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar