Sår efter sporrar...

A

alloballo

Jag har ett problem. Jag red lektion på min häst som jag haft i ca. 3 veckor idag. Det var första gången jag red för tränare på honom och det blev ett lite mer krävande pass än vanligt. I alla fall när vi var klara såg jag att han hade fått sår av sporrarna, som skrubbsår ungefär, men dom var ganska stora... Han har haft ett litet skav sedan tidigare efter att min syster red honom, men ingenting när jag har ridit, och jag rider nästan alltid med sporrar på honom.

Pratade med min tränare om det här och hon sa att det inte var något farligt, att jag har stilla skänklar och så. Men jag blev ändå orolig, jag har läst en massa trådar här om hästar som har fått skav av sporrar och alla säger att man ska ta av sporrarna direkt. Måste det vara så? Min häst är väldigt känslig och får sår för ganska mycket som jag har upplevt under den tid jag haft honom och han fäller ju nu...

I alla fall sa min tränare att jag skulle köpa ett par rullsporrar. Låter det bra tycker ni? I så fall, med eller utan trissa?

Sv: Sår efter sporrar...

ta av dom. fick min sår skulle ja absolut inte fortsätta. inga sporrar alls alltså.

Får hästen skav/sår så ska sporrarna av, i mitt tycke. Iallafall till skavet läkt. Efter det så kan man börja fundera på huruvida man behöver sporrar och i så fall vilken typ av sporrar som minimerar risken för nya skav.

Tja får hästen skavsår är det väl rätt naturligt att låta det läka va?

Hästen dör ju inte av det men jag som står på läktaren kommer börja tissla om att det ser för jävligt ut och det finns ju bara en anledning: Ryttaren nöter för mycket med sporrarna.
Vare sig hästen är extra känslig eller ej.

Många sätter på sporrar för att få hästen känsligare, inte för att förfina sina egna hjälper som det är tänkt från början..

Jag tycker du ska lägga av sporrarna direkt och koncentrera dig på att lägga till skänkeln en gång och då få en reaktion. Att sitta och hacka hästen i sidorna är ett otyg.

När du lärt dig att få hästen att lyssna framåt för dina i fortsättningen genomtänkta hjälper (för vad menar du när du sitter och nöter hästen i sidorna hela tiden?) kan du sätta på dig sporrar ibland för att lära dig att använda dem i mkt små hjälper.

;) Krocket

Verkar som att dina skänklar ligger och glider an mot hästen. Vad har du för sporrar? finns det någon vass kant eller liknande på dem?

håller med, sporrarna ska ju bara användas om hästen ska ta i lite extra, samla sig mer ed. man ska inte sitta och hacka med dom för att hästen ska gå fram. :crazy:

Jag har ett problem. Jag red lektion på min häst som jag haft i ca. 3 veckor idag. Det var första gången jag red för tränare på honom och det blev ett lite mer krävande pass än vanligt. I alla fall när vi var klara såg jag att han hade fått sår av sporrarna, som skrubbsår ungefär, men dom var ganska stora... Han har haft ett litet skav sedan tidigare efter att min syster red honom, men ingenting när jag har ridit, och jag rider nästan alltid med sporrar på honom.

Pratade med min tränare om det här och hon sa att det inte var något farligt, att jag har stilla skänklar och så. Men jag blev ändå orolig, jag har läst en massa trådar här om hästar som har fått skav av sporrar och alla säger att man ska ta av sporrarna direkt. Måste det vara så? Min häst är väldigt känslig och får sår för ganska mycket som jag har upplevt under den tid jag haft honom och han fäller ju nu...

I alla fall sa min tränare att jag skulle köpa ett par rullsporrar. Låter det bra tycker ni? I så fall, med eller utan trissa?

Alltså!!!!
Av med sporrarna:eek: på en enda gång... Hästen ska väl för jisses skull inte behöva få sår på kroppen för att ni envisas med att rida med sporrar..Helt klart klarar ni inte av att rida med "verktyg":devil: så SLUTA OMG:mad:
Herregud...:mad:

hästen får sår av sporrarna för att du ligger an med dom hela tiden när du rider. dvs din skänkel är inte så oberoende som den skall vara om sporrar ska användas. sporrarna ska INTE ligga an eller ligga och nöta mot hästen.

ta bort dom och använd dom inte igen förrän hästens skador är helt läkta. öva på ditt skänkel läge under tiden.

Ta av sporrarna.
Sen ta du med ett dressyrspö och så lägger du till en lätt lätt skänkel, svarar inte hästen lägger du till en lika lätt skänkel men är beredd att tappa lite med spöet på rumpan på hästen. När hästen har lärt sig värdet av en liten skänkel och hur bekvämt det är KANSKE du kan använda sporrar sen för att få till de lilla extra. Sporren är ju en hjälp för att förfina sina egna hjälper och inte för att hästen ska gå fram. Sporren verkar mer samlande än framåtdrivande eftersom den får hästen att dra ihop magmusklerna lite och höja ryggen. Detta kan tillochmed medföra att hästen går "sämre" fram eftersom den samlar sig bättre. Så har du problem med framåtbjudningen behöver du ett spö som når till rumpan, där motorn sitter.

Tycker vissa är lite för snabb med kritik..
Om hennes tränare tycker hon har stilla skänklar så borde hon väl ha det? Tränaren har iaf sett ryttaren irl, till skillnand från ganska många här inne skulle jag gissa. Hennes häst hade dessutom under tiden hon haft honom haft lätt att få sår + att den fällde...

När hästar fäller är det jättelätt att dom får skavsår. En ponny på ridskolan får skav av allt när hon fäller, täcket, skänklarna osv.. Under tiden han fäller skulle det nog vara bra att låta bli att rida med sporrar, det ökar bara risken för att skavet ska komma tillbaka. Under tiden han har sår ska du också låta bli att använda sporrar, så att det får läka ut ordentligt och växa ut hår igen.
Förutom det så pratar folk väldigt mycket om hästen har sår, gud vad ryttaren sparkar måste sparka på hästen osv. Och tro mig, det är INTE kul att höra när man rider. Har sett en gång en tjej som red på en jättemager häst och hon hade sporrar som hon tryckte in i magen så det blev stora hål i sidorna på hästen, så illa tror jag inte att det här är?
På skavsår av alla det slag kan man använda Benevix, en jättebra salva som skyndar på läkningen (på både hästar och människor:)) iaf när jag har provat :D

Man får välja sin tränare, tränare är konstnärer och alla målar på sitt sätt.
Därför har tränare olika inriktningar också.
Markträning behöver inte vara samma för en dressyrtränare som en hopptränare osv...

Hon skrev att hästen har börjat fått skav och tar hon inte av sig sporrarna nu är risken stor att det blir sår.

Rannsaka sig själv och sin tränare i första hand.

Självklart blir det tissel och tassel om man ser en häst som har sår eller som du skrev, är mager eller what ever inte ser bra ut.. Det kommer man aldrig komma ifrån...

Håller med dig här. Det är väldigt lätt att det blir skav när hästarna fäller. Vissa hästar får dessutom väldigt lätt skav av allt (t ex hästar med fullblod i eller mkt tunn hud) Säger din tränare att du rider tillräckligt bra för att ha sporrar så får du lita på det. Men låt det läka först. Sen får du kanske prova dig fram med olika sporrar och även vara så försiktig som möjligt med dem. kanske även nöja dig med att bara använda sporrar på träning och tävling. Jag tycker att det faktum att du funderar över en lösning också visar att du inte är ngn "hästmisshandlare" som det lätt blir en massa snack om. Det är mänskligt att fela men man får helt enkelt se till att göra allt man kan för att det ska bli bättre...

Tycker det låter konstigt om hästen inte skulle haft skav där innan och sedan efter passet helt plötsligt vara sår efteråt? Då måste du verkligen ha använt sporrarna för mycket. Att det blir lite skav av sporrarna vintertid är inte ovanligt men det beror fortfarande på att skänkeln används för flitigt. Märker man minsta lilla skav så ska man ta av sporrarna.

Håller med dig!

Att hästen får lite skav av sporrarna behöver inte betyda att man sitter med flit och hackar/gnuggar i sidorna, det kan uppstå ändå. Till exempel så red jag en häst förut som en gång fick lite skav av mina sporrar, detta var på grund av att den sadeln jag red i den gången (annars hade jag en annan) gjorde att mina skänklar hamnade i en felaktig positition, så sporrarna kom emot mer eller mindre hela tiden hur jag än gjorde. Jag kände mig jättehemsk efteråt, men det var ingen fara. Jag lät skavet läka, sedan återgick jag till den vanliga sadeln och sedan dess har det inte återkommit.

Självklart bör man låta skavet/såret läka, och kanske också ta en funderare på hur det kan ha uppkommit. Har mina skänklar rätt position/vinkel? Har jag stilla skänklar? Driver jag med vaderna eller måste jag använda hälarna? Det är ju inte meningen att hästen ska få skav av sporren, men det kan hända och det behöver inte betyda att man är hästmisshandlare för det. Men som sagt, låt det läka och fundera sen på vad som kan göras för att undvika detta i framtiden.

Oavsett varför hästen får sår så gör det ju ont! Är det för att ryttaren av misstag gjort något med sporrarna så gör det inte mindre ont än om det är med flit.
Jag tycker inte man ska göra det till något som är normalt eller okej om hästen får sår. Det är en levande varelse som inte på något sätt får ta skada av att vi utövar en ego-kick = rider.

Får hästen skador av utrustningen/ridningen är något fel.
Sporrar är inte något som måste på för hästen skull. Det är för vår skull. Ska vi ha sporrar så får vi använda dem så inte hästen tar skada.

TS: Ta av sporrarna och öva på att separera hjälperna och framför allt lär dig ha koll på benen och ev spänningar/rörelser där. Sen kan du ha sporrar igen.

Tycker vissa är lite för snabb med kritik..
Om hennes tränare tycker hon har stilla skänklar så borde hon väl ha det? Tränaren har iaf sett ryttaren irl, till skillnand från ganska många här inne skulle jag gissa. Hennes häst hade dessutom under tiden hon haft honom haft lätt att få sår + att den fällde...

att skänkeln är stilla betyder inte att inte sporren ligger an och gnager.
det är väl högst orelevant om hästen har lätt att få sår osv? då ska sporrarna AV. så enkelt är det.
jisses. hur man det ens vara diskuterbart att det är okej att ignorera att hästen har sår av sporrarna.

KL
har ni sett vad som händer med hästar som reagerar på sporrarna, där ryttaren fortsätter att rida med dem?
det skapas ett ödem, dvs det blir som en lös bubbla av hud, där sporren ligger an. det försvinner aldrig.

Senast ändrad:

KL

Hoppas ingen tar illa upp om jag lånar denna tråden för en fråga.
Min häst är också under fällning men hon får typ "skav" av allt så även min skänkel/sko som jag verkligen försöker ha borta från henne men inte så enkelt, det blir alltså inte sår men pälsen blir typ sliten. pälsglans borde funka va? alltså för att minska friktionen :)

Senast ändrad:

sko ger mer skav än en blank ridstövel. ju mer skarvar och kanter som finns, samt om det dessutom inte är ett blankt material.

sporrarna bör du givetvis ta av dig tills hästens hud ser bättre ut. för ofta är det ju inte så att du gör fel eller att hästen lider, men hästfolk snackar :( och det är riktigt riktigt trist att höra. Och fråga dig själv om du måste rida med sporrar, jag själv rider gärna med sporrar på trögare ridskolehästar, men på de piggare och lydigare rider jag utan. Testa om du inte kan rida din häst utan sporrar och använd bara sporrar när du ska träna på att förfina skäkelhjälperna.

vad fodrar du med? spannmål, i synnerhet korn, kan göra huden mer känslig, även betfor säger en sig ha får hudkänsliga hästar av. Ger du något extra för pälsens skull? såsom foderjäst eller b-vitaminer?

när du rider utan sporrar nu så spraya på pälsglans vid skänkelläget, det gör att din skänkel glider lättare över pälsen och inte ruggas fast, då läker det fortare och du nöter inte bort mera päls.

lycka till med din häst! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit