Sår efter sporrar...

Sv: Sår efter sporrar...

jag tycker det är vansinne att spraya pälskglans på ett redan uppkommet skav.

stackars hud. spraya sånt på ett sår du har så får du se......

tyvärr blir det samma med ridstövlar men kör pälsglans eftersom det inte blivit sår utan hon bara ser ruggad ut lite. Sen blir det till att tömköra tills hennes päls växt till sig lite :)

jag tycker det är vansinne att spraya pälskglans på ett redan uppkommet skav.

stackars hud. spraya sånt på ett sår du har så får du se......
Skav och öppna sår är olika saker.. det lät inte på TS beskrivning som att hästen blödde..

jag har råkat sprayat pälsglans på egna sår, ja, när man haft nåt sår på handen och använt pälsglas har det väl kommit på såren också.. för att inte tala om när man rycker och fixar till manen och reder ut svansen på hästen, då får jag sår i vecken vid fingerlederna, men jag har inte noterat att pälsglansen svider något faktiskt.. har använt pälsglans i mitt eget hår då och då också, det har inte svidit i sår eller så då (jag har ofta rivsår eller liknande på händerna, det är svårt att hitta bra arbetshandskar i strl 7)..

dessutom fungerar det mycket bra att använda pälsglans på täckesskav, då nöts inte pälsen ytterligare av täcket (innan man sytt till det, paddat upp eller köpt nytt täcke)

Jag tycker inte att ngn försöker göra det till ngt normalt eller ngt som är ok. Alla är nog överens om att såret eller skavet ska läka i första hand och att man ska göra ngt åt problemet. Självklart är det in ok att hästen får skav men samtidigt behöver det inte betyda att man rider dåligt eller inte är mån om sin häst. Sånt här kan hända så är det bara. Men man måste fundera över varför.

Om hästen bara fått skav pga av fällning får man väl rida utan sporrar tills fällningen är klart och skavet är läkt. Är det en dålig skänkel får man jobba på det, är det för skarpa sporrar så prova ett par andra. Det viktigaste är att man löser problemet. Det är inte att rättfärdiga det som hänt, men saken är att det kan hända alla. TS har inte haft hästen så länge och det kanske bara är så att hästen är känslig. Att då tex testa ett par andra sporrar kan vara en lösning, annars får man väl rida utan så mkt det går.

Har en häst som dels har känslig hud och dels får skav av allt under fällning. När hon inte fäller kan jag rida med sporrar utan problem och kan vid behov ta i lite extra utan att det är ngt problem. Men vid fällning får hon avskavda partier enbart från min skänklar. Då får jag ta bort sporrarna eftersom det uppstår skrubbsår under den perioden. Tyvär har jag missat nån gång att hon börjat fälla (är klippt under vintern) och då har hon fått ett litet skav av sporren men det innebär inte att jag varit hårdare än vanligt utan det beror på fällning. Men självklatr så tas sporrarna av tills dess att hon fällt klart. Men hästfolk är snabba att döma, tom här inne där man inte ens sett hur ryttaren rider, hur skavet ser ut eller hur det ha gått till. Hellre fria än fälla i min värld i alla fall. Alla kan göra misstag, det viktiga är väl att man försöker rätta till dem vilket jag uppfattar att TS försöker göra.

Jag FATTAR bara inte VARFÖR det envist och tjurskalligt MÅSTE RIDAS MED SPORRAR:eek:... Herregud:mad:.. Nu har hästen fått skav, av RYTTARENS SPORRAR..då slutar man väl ändå med det... eller????? :devil: Nått måste ju ha blivit fel använt... antagligen SPORRARNA... men visst, man kan ju vänta tills det är stora blödande sår istället..och sen säga Oohoops:devil: Jag bli riktigt VANSINNIG på sånt här.....:devil::devil:Förstår inte varför användandet ska försvaras till maximum... till vilken nytta... är det inte bättre försöka lära sig rida UTAN SPORRAR istället...och sedan när man kan det, lära sig att rida med... förmodligen så är inte skänklarna så pass stilla och säkra som dom ska vara med sporrar och det blir skador på hästen.,....:devil: å då upphör man ju med det som skadar... Sunt bondförnuft, kallas det...

Att man kan hetsa upp sig så mycket för en enkel fråga...
Ts ställer frågan för att hon inte vill ha skav på hästen inte för att hon vill plåga den!! Kan vara så enkelt att eftersom hon bara haft hästen i 3 veckor så är det inte så lätt att veta hur den reagerar.
Dessutom rider man på ett annat sätt när man tränar för någon än när man rider själv och då kan man lätt bli lite mera intensiv med skänkeln an vanligt.

Kanske har hästen gått med en längre eller kortare ryttare innan och är inte van vid att ha skänkeln just där som ts har den. Dom blir ju lite "härdade" där man vanligtvis lägger intill benet.

Att börja skrika om att man plågar sin häst för att man använder sporrar tycker jag visar på en ganska låg kunskaps nivå....

Även från lätt klass måste du rida med sporrar och det är väl så vitt jag vet fortfarande utbildnings klasser....

Att man kan hetsa upp sig så mycket för en enkel fråga...
Ts ställer frågan för att hon inte vill ha skav på hästen inte för att hon vill plåga den!! Kan vara så enkelt att eftersom hon bara haft hästen i 3 veckor så är det inte så lätt att veta hur den reagerar.
Dessutom rider man på ett annat sätt när man tränar för någon än när man rider själv och då kan man lätt bli lite mera intensiv med skänkeln an vanligt.

Kanske har hästen gått med en längre eller kortare ryttare innan och är inte van vid att ha skänkeln just där som ts har den. Dom blir ju lite "härdade" där man vanligtvis lägger intill benet.

Att börja skrika om att man plågar sin häst för att man använder sporrar tycker jag visar på en ganska låg kunskaps nivå....

Även från lätt klass måste du rida med sporrar och det är väl så vitt jag vet fortfarande utbildnings klasser....

Jag har aldrig påpekat att jag har HÖG KOMPETENSNIVÅ... tvärtom... jag är urusel på att rida, har inte ens hållt på med hästar mer än några år, MEN... jag har väldigt svårt för att folk verkar använda "verktyg" så som spö och sporrar "bara för att"... i mitt tycke har man inte varit kapabel att använda dessa "verktyg" eftersom hästen fått skav och då blir jag ännu mer irriterad över att sporrarna inte verkar hamna på hyllan hos TS utan att hon hellre byter ut dessa mot andra.. Låt hästen hela för gud skull....

Hur gör du om du får skavsår. Gnager på med samma skor eller låter såret läka? ;)

Naturligt vis ska ju skaven läka men sånt här händer även för dom bästa.
Tror inte att det beror på inkompetens varken ifrån ryttare eller tränare utan mer att dom inte vet hur pass känslig den nya hästen är.

Tror nog att ts ville ha lite tips istället för otrevliga påhopp om något som vi inte har en aning om.

det är skillnad på skav och sår. Att det blir lite skav vintertid på en del hästar är lätt hänt men då gäller det att åtgärda det i tid, annars blir det sår. Att pälsen börjar nötas bort och att hästen får sår är stor skillnad tycker jag. Har det blivit sår har man inte varit tillräckligt uppmärksam. Det ska inte bli sår, då kan man inte rida med sporrar.

KL

Jag finner det rätt tydligt att TS mycket väl vet skillnaden på skav och sår, och är minst lika intelligent som övriga i tråden. så för de som gjort om betydelsen av tråden till att det handlar om lite "skav" tipsar jag om att gå tillbaks till grundinlägget.

titel: SÅR efter sporrar
I alla fall när vi var klara såg jag att han hade fått sår av sporrarna, som skrubbsår ungefär, men dom var ganska stora... Han har haft ett litet skav sedan tidigare efter att min syster red honom, men ingenting när jag har ridit, och jag rider nästan alltid med sporrar på honom.

Hur gör du om du får skavsår. Gnager på med samma skor eller låter såret läka? ;)
jag går på, annars är det ju bara att slänga de dyra snygga skorna.. forsätter man att gå i den härdas fötterna och skorna töjer sig efter fötterna..
fråga alla som gjort lumpen så får du ju höra vad dom tyckte om sina kängor första 3 milen och vad de tyckte efter 30 mil ;) så kort tid mellan fräsande förbannelser och ärade lovord får man sällan höra..

KL

Jag finner det rätt tydligt att TS mycket väl vet skillnaden på skav och sår, och är minst lika intelligent som övriga i tråden. så för de som gjort om betydelsen av tråden till att det handlar om lite "skav" tipsar jag om att gå tillbaks till grundinlägget.

titel: SÅR efter sporrar
skrubbsår är inga riktiga sår, de är tunna rispor i hudytan.. och skavsår vätskar en del och det verkar TS hästs sår inte göra då hon inte nämner någonting om varken vätska eller blod..

såsom jag läser det låter det som att pälsen är bortskavd och huden rodnad och lite irriterad..

Jag har aldrig påpekat att jag har HÖG KOMPETENSNIVÅ... tvärtom... jag är urusel på att rida, har inte ens hållt på med hästar mer än några år, MEN... jag har väldigt svårt för att folk verkar använda "verktyg" så som spö och sporrar "bara för att"... i mitt tycke har man inte varit kapabel att använda dessa "verktyg" eftersom hästen fått skav och då blir jag ännu mer irriterad över att sporrarna inte verkar hamna på hyllan hos TS utan att hon hellre byter ut dessa mot andra.. Låt hästen hela för gud skull....
Efter att ha tagit in kunskap via praktik och teori så vet jag att man lär sig mer och mer varje dag, och varje dag inser man hur mycket mer det finns att lära sig.
Men ju mer man lär sig desto mer inser man fördelarna med hjälpmedel och man inser hur de ska användas korrekt, den insikten som man får efter många års hästeri och mycket läsning har man inte från början, det är som att man i början kan alfabetet, du vet ju var K är och hur det används, men när du fått mer kunskap kan du nämna tusen ord som börjar på K, och inte bara 10 som i början..

när du säger att du inte har mycket kunskap så känns det lite bakvänt att du uttalar dig så utförligt om sporrar, sporrens inverkan, sporrens betydelse och ryttarens kunskap om sporren osv osv osv.. man skulle kunna skriva en hel bok om sporrens betydelse och dess användning, men du kanske inte är där ännu eftersom att du så starkt kritiserar sporren istället för att se hela bilden och kanske finna att det är flera andra faktorer som bidragit till skaven och inte bara sporren i sig själv..

Givetvis ska du inte rida med sporrarna förrän allt är helt utläkt. Du måste ju också vara väldigt försiktig med din skänkel på det utsatta stället.

Att folk ens kan sitta och försvara sporrskav är ju helt oförståeligt i mina ögon. Gör ni likadant i andra saker där ni gör hästen illa?
Är det lika okej att hästen har sår i munnen efter ridning? Eller att den har knölar under sadeln?
Varken sporrskav eller något annat som på något sätt är fysiskt eller psykiskt smärtsamt är okej!

Ger man hästen skav med sporrar så sitter man och nöter med sporren - HUR svårt kan det vara att förstå det?
Skav uppkommer inte för att hästen är känslig, den uppkommer för att man som ryttare är för okänslig!
OM det är så att hästen är extra känslig vid ex fällning, ja då är det ju självklart att även ryttaren måste vara extra känslig vid fällning, eller plocka bort sporrarna helt.

Sluta försvara er egen dumhet. Skav uppkommer av att något ligger och skaver.

jag läste igenom mina inlägg och fann att det ser ut som att jag försvara TS eller oeftertänkt sporranvändning, så är det inte..

att det blir skav av något är alltid ett tecken på att hästen och utrustningen inte kommer överens, om det sen är hästens känsliga hud eller utrustningens dåliga passform (eller ryttarens hjälper) är inte relevent, det viktiga är att man vet varför det blev skav, att man låter det läka och ser till att det inte händer igen..

:)

sko ger mer skav än en blank ridstövel. ju mer skarvar och kanter som finns, samt om det dessutom inte är ett blankt material.

min häst fick skav när jag red i shortchaps av mocka. På henne är det alltid ridstövlar eller bara strumplästen (givetvis en ridsko) Sporrar använder jag enbart i dressyrsadel på henne. En del är extremt känsliga

min häst fick skav när jag red i shortchaps av mocka. På henne är det alltid ridstövlar eller bara strumplästen (givetvis en ridsko) Sporrar använder jag enbart i dressyrsadel på henne. En del är extremt känsliga

och vad gör man då? man är ännu mer försiktig:idea:, eller...?

Inte läst tråden men mitt råd är att du ska skippa sporrarna. De är bara till för att få hästen känsligare och har jag förstått dig rätt så har du alltid sporrar på hästen ? Försök göra ngt åt det, tydligare skänkel och använd ett dressyrspö så du kommer åt

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar