Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skav och öppna sår är olika saker.. det lät inte på TS beskrivning som att hästen blödde..jag tycker det är vansinne att spraya pälskglans på ett redan uppkommet skav.
stackars hud. spraya sånt på ett sår du har så får du se......
Att man kan hetsa upp sig så mycket för en enkel fråga...
Ts ställer frågan för att hon inte vill ha skav på hästen inte för att hon vill plåga den!! Kan vara så enkelt att eftersom hon bara haft hästen i 3 veckor så är det inte så lätt att veta hur den reagerar.
Dessutom rider man på ett annat sätt när man tränar för någon än när man rider själv och då kan man lätt bli lite mera intensiv med skänkeln an vanligt.
Kanske har hästen gått med en längre eller kortare ryttare innan och är inte van vid att ha skänkeln just där som ts har den. Dom blir ju lite "härdade" där man vanligtvis lägger intill benet.
Att börja skrika om att man plågar sin häst för att man använder sporrar tycker jag visar på en ganska låg kunskaps nivå....
Även från lätt klass måste du rida med sporrar och det är väl så vitt jag vet fortfarande utbildnings klasser....
I alla fall när vi var klara såg jag att han hade fått sår av sporrarna, som skrubbsår ungefär, men dom var ganska stora... Han har haft ett litet skav sedan tidigare efter att min syster red honom, men ingenting när jag har ridit, och jag rider nästan alltid med sporrar på honom.
jag går på, annars är det ju bara att slänga de dyra snygga skorna.. forsätter man att gå i den härdas fötterna och skorna töjer sig efter fötterna..Hur gör du om du får skavsår. Gnager på med samma skor eller låter såret läka?
skrubbsår är inga riktiga sår, de är tunna rispor i hudytan.. och skavsår vätskar en del och det verkar TS hästs sår inte göra då hon inte nämner någonting om varken vätska eller blod..KL
Jag finner det rätt tydligt att TS mycket väl vet skillnaden på skav och sår, och är minst lika intelligent som övriga i tråden. så för de som gjort om betydelsen av tråden till att det handlar om lite "skav" tipsar jag om att gå tillbaks till grundinlägget.
titel: SÅR efter sporrar
Efter att ha tagit in kunskap via praktik och teori så vet jag att man lär sig mer och mer varje dag, och varje dag inser man hur mycket mer det finns att lära sig.Jag har aldrig påpekat att jag har HÖG KOMPETENSNIVÅ... tvärtom... jag är urusel på att rida, har inte ens hållt på med hästar mer än några år, MEN... jag har väldigt svårt för att folk verkar använda "verktyg" så som spö och sporrar "bara för att"... i mitt tycke har man inte varit kapabel att använda dessa "verktyg" eftersom hästen fått skav och då blir jag ännu mer irriterad över att sporrarna inte verkar hamna på hyllan hos TS utan att hon hellre byter ut dessa mot andra.. Låt hästen hela för gud skull....
sko ger mer skav än en blank ridstövel. ju mer skarvar och kanter som finns, samt om det dessutom inte är ett blankt material.
min häst fick skav när jag red i shortchaps av mocka. På henne är det alltid ridstövlar eller bara strumplästen (givetvis en ridsko) Sporrar använder jag enbart i dressyrsadel på henne. En del är extremt känsliga