Sår efter sporrar...

Sv: Sår efter sporrar...

Okej... Sporrarna är borta och läderna är längda några hål för att jag inte ska komma åt såren (när jag säger sår nu menar jag inte stora blödande sår utan avskavt hår och på vissa ställen är även lite hud borta)... Men jag kommer åt med stövlarna när jag rider, så det läker inte riktigt, och jag är verkligen jätteförsiktig när jag rider nu. Så nu är min fråga vad jag ska göra åt det? Har haft helosan och en annan pasta liknande grej på. Någon som har något tips på salva eller annat jag kan använda?

jag går på, annars är det ju bara att slänga de dyra snygga skorna.. forsätter man att gå i den härdas fötterna och skorna töjer sig efter fötterna..
fråga alla som gjort lumpen så får du ju höra vad dom tyckte om sina kängor första 3 milen och vad de tyckte efter 30 mil ;) så kort tid mellan fräsande förbannelser och ärade lovord får man sällan höra..

Ursäkta så du påstår på fullt allvar att om hästen har fått skav så fortsätter man bara glatt, för då vänjer den sig och skavet försvinner?
LÄS vad du själv skriver. och som TS nu svarat så är det SÅR vi pratar om. jag visste inte att det fanns en nivåskillnad och att det måste VÄTSKA sig för att räknas som sår i din värld?

Har haft samma, det är bara smörja och vänta..

Vi kom fram till efter mycket analys att det inte var sporren, såret såg mer ut som en brännskada. Vissade sig att det "skyddande" gummit och sporrarna börjat dela sig och kanterna på det gav upphov till skav. Byte sporrar = inga problem.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar