Såpade golv

Andorra

Trådstartare
Vi slipar just nu ett furugolv och meningen är att det ska såpas istället för att lackas. Någon som har bra tips på hur man gör?

Har inte fått dunken med såpa än och jag antar att det finns en beskrivning hur man ska göra men tips från erfarenheter live är mycket mer värdefulla.:)

Sv: Såpade golv

Såpbehandla eller såpskura?

Såpbehandla:
Häll ut ren såpa och gnid in det med skurborste ordentligt. Låt verka ett tag (en halvtimme eller så) och torka sedan bort överflödet. Då blir träet gulare och lite 'fett', lite som när man oljar, men inte lika smutsavvisande.

Såpskura:
Skura golvet med kallvatten med såpa i, använd skurborste och gno ordentligt i träets längdriktning. Här blir inte golvet behandlat, utan blir fortsatt obehandlat egentligen. Men med många skurningar sliter man bort det mjuka trät i golvet och det får den där skurgolvskänslan/-utseendet. Ljust och lent. Jättehärligt barfotagolv, men kräver ju en hel del arbete och tid i insats. Plus att man inte ska slipa golvet innan om man vill ha ett skurgolv, utan hyvla lite försiktigt om det är så att det är flisigt, så såpabehandling passar kanske er bättre.

Där vi bodde i hus med gamla trätiljor linoljade vi dem med vitpigment. Då såg de såpade ut nästan från början och så var det bara att såpa på!

Ska grundsåpa ett nyslipat golv. På dunken står det att man ska blanda 1 del med 6 delar ljummet vatten. Den här behandlingen ska upprepas 3 ggr med polering i mellan.

Sedan ska man underhålla golvet 1 gång/veckan i ett antal månader.

Googlar lite på internet för att hitta info.

Fler som har erfarenheter.

Vi lade in ett nytt furugolv som vi såpade. Jag gjorde så att jag blandade ut såpan enligt anvisning och sen blaskade jag på ordentligt med den vanliga moppen. Upprepade tre gånger.

(Jag tycker det är värdelöst för övrigt. Blir jättelätt svarta märken i golvet av tex skor och möbler som är väldigt svåra att få bort. Jag har legat och knäskurat ett antal gånger..)

Det är därför man ska olja först :idea: Då är golvet mättat från början. Rödvinsfläckar syns inte alls. Det enda som ger märken är typ vassa klackar.

Vi valde att såpa för att vi inte ville olja och för att det är svårt att lacka själva.
Så att göra båda har aldrig varit ett alternativ här..

Vi har vitsåpade golv. Rekommenderar det inte till någon som inte vill underhålla sitt hem minutiöst eller ha gäster eller husdjur faktiskt. :o

Tack för alla svar men jag hade fattat gubben fel. Vi ska olja golvet så just nu har jag strukit ut den första omgången med oljevax.

Vad jag har förstått så är oljade golv mindre känsliga än såpade och det känns ju bra att det var olja vi skulle göra. Tänk vad man kan missförstå varandra:crazy:.

Någon som har oljade golv som kan dela med sig av den erfarenheten i stället?

Vi har just gjort ett skurgolvsinlägg på vår blogg (med instruktioner). Viktigast är att man använder iskallt vatten (annars mörknar golvet eftersom) och att man bara skurar redan blötlagt golv.

Vi kommer att olja vårt hallgolv med en olja från Gysinge Byggnadsvård som skall ska ge en stark, sidenmatt och lättstädad yta men vi har som sagt inte provat än. Det blir dock enda oljade golvet i huset.

Angående skurgolvs känslighet gentemot oljade kan jag nog säga att jag inte skulle vilja ha något av det i ett kök men i ett sovrum hade jag alla gånger valt ett skurgolv framför ett oljat. Har du ett skurgolv och misstrivs med det så har du alla alternativ som oljning och lackning kvar. Det går inte att gå från något av de andra till skurgolv (om man nu inte slipar om det).

Senast ändrad:

Någon som har oljade golv som kan dela med sig av den erfarenheten i stället?

Ja, vi hade oljade trätiljor i alla rum i torpet vi bodde. I alla rum utom kök och hall hade vi vitpigment i för att direkt få en såpliknande yta men hållbarare. I hall och kök var oljan som den var och golven fick en vacker rödaktig färg (icke att blanda ihop med solskadad furu). De oljade golven är jättelätta att sköta, bara att torka av rödvinsfläckar eller annat smuts. Skador (hack) kan man ofta laga, om inte fibern är bruten, genom att t ex ånga med strykjärnet på skadan. Då reser sig fibrerna.

Låter ju jättebra:).

Färdig med sista poleringen nu och jag tycker golvet har blivit vackert (nu slipade vi det inte själva utan lejde in en fackman till det) men det var riktigt roligt att olja in golvet.

Golvfirman rekommenderade att vi ska behandla det om 2-3 månader igen för att det ska bli mer hållbart.

Liknande trådar

Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
572
Senast: Jahopp
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
586
Senast: Tonto
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 037
Senast: SaraXX
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 705
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben