Såpa i tvättmaskinen?

Corax

Trådstartare
Ja det här kanske är en jättefånig fråga men jag undrar om man kan använda såpa som tvättmedel i en tvättmaskin.
Tvättmedlet tog nämligen slut nu när jag tvättade och jag Måste köra en maskin till. :crazy:

Sv: Såpa i tvättmaskinen?

Grumme har ju tvättsåpa för maskiner så det kanske funkar med vanlig grönsåpa också. Antar att det är det du har?

Hur skitigt är det? Är det bara lindrigt smutsigt så skulle jag köra utan något alls, det blir renare om än inte lika rent som med tvätt medel. Funkar som nödlösning!

Jag hivade i vanlig grönsåpa men jag har inte kollat hur det blev än. Ska bli spännande att se om det blev rent eller inte. :D

Det fungerar bra!
Blir kanske inte lika rent?
Tvättar alla hästens saker med såpa och även en del av mina som jag inte vill ha tvättmedel till(ullfiltar och dylikt)

Jag tvättar i oftast med Grumme grönsåpa istället för tvättmedel eftersom jag tycker att kläderna blir renare och behåller färgen längre.

Ville bara skriva det trots att jag såg att du redan kört en maskin med såpa.

Sålänge du inte överdoserar såpan går det bra.
Jag tog i myyycket såpa i maskinen en gång, så jag skulle vara säker på att det blev riktigt rent.
Det blev skumt kan jag ju säga :angel:.
Fick köra med dubbla sköljningar, men rent vart det :D

Det gör ju inget att jag redan tvättat. Det är alltid bra att veta till nästa gång.
Och faktiskt så tror jag att jag kommer att fortsätta med det. I alla fall till hästsakerna.
I det här fallet var det ett tävlingsschabrak som skulle tvättas och jag var måttligt orolig över om det skulle bli rent. Men jag behövde inte oroa mig.
I vanliga fall brukar jag få tvätta det två gånger men med såpan så blev det rent på en gång. :)

Haha. Ja jag var lite orolig över just den skumma delen av det hela. Men jag hade inte så mycket såpa kvar och tur var väl det. ;)

1 msk i varje fack räcker till en tvätt.

Jag brukar till och med skölja med såpa fast då lägger jag bara i ca ½ msk.

En del använder ju tvättnötter istället för tvättemedel, så nog borde såpa fungera lika bra som det iaf.

Vet inte så noga eftersom det inte är något jag använder själv. Jag har läst om det här på Buke. :P Men det är något slags kastanjer man har istället för tvättmedel. De innehåller i princip såpa och anses vara miljövänliga.

jag har tvättat med vanlig handtvål, det blev rent och fint och luktade jättegott.:D

Tvättnötter är nog det smartaste du kan tvätta med!

Jag var skeptisk till att börja med, det är ju lite pilligt att
tvätta med nötter eftersom du måste lägga nötterna i en
liten tygpåse. Och priset kan avskräcka folk innan man inser
hur drygt det är.

MEN jag blev frälst efter att jag testade att tvätta
Kattmammans "födelse" handduk, med allt äcklig jox som då
finns på (det hade dessutom torkat in lite då jag tvättade
först efter ett par dagar), och det blev skinande rent!! Det har
det aldrig tidigare blivit på en tvätt! Sedan testade att jag
tvätta min kanins inkissade matta -och den blev också helt
ren och framförallt LUKTADE det rent.

Sen kan du dessutom använda tvättnötterna som vanlig såpa
också!
Heja tvättnötter! :D

*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

"Norska Forbrukerrådet, en motsvarighet till Konsumentverket, har just låtit testa fyra liknande alternativa tvättmetoder: Indiska tvättnötter, Ecoball, tvättkulor och en tvättmagnet. De säljs med samma typ av reklam som Magic Ball: att de skonar miljön och gör tvätten ren utan vanligt tvättmedel.

Resultatet är nedslående, alla de testade metoderna är lika dåliga. Det blir till och med renare om du enbart tvättar med vanligt vatten.
Renast blir det utan tvekan med ett konventionellt tvättmedel. I testet har man använt sig av ett Svanenmärkt tvättmedel, ett säkrare sätt att vara miljövänlig – och få tvätten ren. "

Källa: Råd & Rön

Liknande trådar

Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 983
Senast: Krålus
·
Hemmet Eller rättare sagt, tvätten luktar surt. Att köra i 60 grader blir ok, det luktar lite men inte så farligt. I 40 grader luktar det...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 452
Senast: sthu
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
349
Senast: cili
·
Hemmet Betyder detta är tvättmaskinen är kaputt eller kan jag använda den ändå? Den har låtit lite fel tror jag, men jag är nästan aldrig med...
2
Svar
21
· Visningar
1 557
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar