Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...
På vilket sätt blev dom en besvikelse?
Temperament, exteriör, rörelser eller något annat?
Mina egna: storvuxna(minst 175) med nästan groteska huvud och ben, 2 blev "snygga" varav 1 har gått 140-hoppning.
3 borta pga lösa benbitar (u 2 olika ston varav den ena lämnat 9 föl men ingen annan har fått lösa benbitar) Stona själva låg på 160, 161 resp 165 och övriga avkommer 165-170. Markant skillnad alltså.
"Byarna häromkring": här finns kanske 5 kvar i bygden, de flest nu över 15, med enorma huvud och ben. En annan är stor men har ett pyttehuvud. Den stora andelen stora huvud, grova ben med så pass många olika ston måste härröra till hingsten.

Likaså ser vi en alldeles för stor del avkommor som har försvunnit pga lösa benbitar. Vi skojade om att han hamnade i Stockholm. (långt hemifrån)
Vad jag vet så har han lämnat bättre på senare år. Dvs jämnare exteriör utan så stora avvikelser.
Ang lösa benbitar vore det intressant och veta om det fanns fler.
Helt underbara lynne, vet ingen utan bra lynne! Nästan ingen svans på många av dem (efter pappa det också).
Rörelserna i skritt och galopp helt ok medan traven på flertalet var markbunden och kort.
Minns när jag visade första fölen som 1-åringar. Visste inte om jag skulle göra det eller låta bli. Satt då i Länskommittén och var "tvungen". Det var inte kul men samtiidgt så fick jag bekräftat vad jag själv tyckte. Hade dock redan betäckt om och det blev faktiskt ännu en avkomma senare av annan anledning.