Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Få se om jag kan ge något svar på stoet med alla framstående avkommor. Eftersom jag inte vet vilket sto det gäller så får jag spåna fritt...

1 Elitsto
1 A prem sto
1 AB prem hingst
2 AB prem ston
3 Klass I ston
1 plac Msv hoppning

Avkomma som är Elitsto ger ju inga speciella poäng...ej heller A...eller AB...klass I-stona ger ju plus om de var klass 1 på 3-årstest eller kvalitetsbedömning men inte om det var på en "vanlig" premiering. I år var första året som tävlingsresultat skulle räknas in i "blupen" så med lite tur räknas den in (hur stor del tävlingsresultat får i blupen vet jag dock inte).

Det är ju bara härstamning + egna, avkommors, släktingars resultat från 3-årstest och kvalitetsbedömning som räknas in.

Hon är mormor till
3 vinnare av kungakannan (bästa 3:årssto)
1 AB prem hingst
3 Kvalbed klass I Hopp
1 Kvalbed klass I Hopp + Dress
1 Kvalbed klass I Dress
1 Kvalbed Dipl Dress
1 4lac Rikskvaltävl Dress
1 plac Msv Hopp
3 plac Msv Dress

Vinnare av Kungakannan kan ju vara ett plus men det beror på om de gick bra vid 3-årstest eller om de togs ut på "gamla" premieringstiden. Själva resultatet vid Kungakannan har dock ingen betydelse i dessa sammanhang. Alla avkommorna som gick kvalitets räknas med förstårs men att den ena var plac på riks har dock ingen betydelse heller, det är den regionala bedömningen som gäller.

Sedan kan stoet själv ha en "gammal" stam och då ha ett lågt utgångsläge. Har hon klass I avkommorna vid kvalitets med hingstar med högt blup får hon själv ett lägre blup men är avkommorna efter hingstar med lågt blup höjs hennes eget blup....krångligt blev det!

T ex ett sto e.Master-Amiral har ett högre härstamningsblup än ett sto e.Weltman-Artist oavsett vilken kvalitet stoet håller i verkligheten. Betäcker man Weltman-Artist-stoet med Briar och får en kanon-avkomma så får stoet lägre blup än om stoet får samma kanon-avkomma med Marwin.

Bara för att förtydliga :
Jag uppmuntrar inte till att välja hingst efter Blup däremot kan man använda den till att se hur hingsten förväntas förvärva t ex skritt, har jag ett sto med kort skritt kan jag välja ut några hingstar med högt blup på skritt och sedan titta vidare på dem.
Har hingsten avkommor i tävlingsbar ålder tittar man naturligtvis på det istället.

Kan fortfarande inte smälta Artists C...flera avkommor i svår och så blir han bedömd på sina 3-och 4-åringar!

Det enda jag kan köpa är att Artist sänktes p g a dålig fertilitet. Har för mig att det var ett av kriterierna i ett citat ameo lagt ut i denna tråd. Artists siffror för betäckningsåret 2004 har nu blivit inrapporterade, och jag vill minnas att han hade 7 gallston av 28 betäckta + att något dött och kastat, då antalet levande födda föl var inte så stort.

Fast Herkules togs ändå ur avel av någon anledning som jag inte känner till

Han togs ur pga att han nedärvde struppipning.

Vad gäller Steinbeck kom de fram till att struppipningen inte var ärftlig.

Senast ändrad:

Blup-index som en del i sammanhanget, en fingervisning-JA
Som allenarådande sanning-Absolut inte.

Ett sto som fått toppbetyg i 3-årstest och kvalitetstävlan får högt blup-index. Men ställ henne INTE i avelsboxen, indexet sjunker år för år, tills avkommorna (förhoppningsvis) levererar resultat på tävlingsbanorna.

Helst ska man då betäcka med en hingst som har halvtaskigt index, om avkomman presterar höjs ju stoets index ännu mer.:confused:

Yeeii BLUP rules

Helst ska man då betäcka med en hingst som har halvtaskigt index, om avkomman presterar höjs ju stoets index ännu mer.

Inte om du ska ha avkomman i avel då är det ju bra om både pappan och mamman har högt blup = högt härstamningsblup:angel:

Klart att man inte ska tänka så när man avlar ville bara spetsa till det lite.

En hingst med få betäckta ston är alltid "sårbar" - alla avkommor måste fram för visning annars kan man riskera sänkt bokstav "få visade = dåliga avkommor som inte är färdiga för visning". Ett par mindre bra avkommor slår mer än för hingsten med många avkommor. Har en hingst många avkommor kan de vars avkommor inte är färdiga avstå...25 andra färdiga visas fram ändå och hingsten riskerar inte att falla bort p g a den anledningen. Några dåliga avkommor efter det populära hingst får inte heller så stor betydelse eftersom de "försvinner" i mängden - ju fler avkommor ju mindre påverkar varje enskild avkommas resultat.

Lite svammligt.:crazy:

Blup används ju mycket både här hemma och i utländska avelsförbund. Jag vill bara att alla som avlar faktiskt kollar upp andra saker också och inte bara "hingsten har världens högsta gångartsindex". Ta reda på vad som ingår i index.

Ett sto som fått toppbetyg i 3-årstest och kvalitetstävlan får högt blup-index. Men ställ henne INTE i avelsboxen, indexet sjunker år för år, tills avkommorna (förhoppningsvis) levererar resultat på tävlingsbanorna.

Jo, in i avelsboxen med henne och se till att avkommorna också presterar i topp på 3-och 4-årstest.:)

Det är championatpoängen man får vid tävling som räknas in i Blup-index.

Fina Elitston med låga Blup har vi diskuterat i andra Blup-trådar.
Har man ett Elitsto behöver man inte fokusera så kring index, hon har ju fått en "titel" som är värd mer eftersom alla hennes avkommemeriter har varit uppe för granskning.

Stonas Blup är alltid mycket osäkra, det säger ju säg själv med tanke på hur få avkommor de hinner få jämfört med hingstarna.

Om jag importerar ett sto, som har en visad halvsyster (samma mamma), som inte fick poäng pga åldern, får jag blup på min om jag visar den, eller vad ska jag göra? Systern har inga blup, men har en avkomma iår. Om denna avkomma blir duktig, får min häst lite blup av den då? Pappan har vad jag vet inga avkommor i Sverige än, men det kommer kanske..
Mamman har förresten en avkomma som går fälttävlan i Sverige, räknas det till mitt sto på någon vänster?
Så stoets blup blir bättre om jag väljer en hingst med lågt blup? Men avkommans blup blir ju lägre.. Inte för att det spelar roll, men det är ganska intressant ändå..

Ulrika

Han togs ur pga att han nedärvde struppipning.

Vad gäller Steinbeck kom de fram till att struppipningen inte var ärftlig.

Jag vet att Herkules togs ur aveln för att man trodde att han nedärvde struppipning. Jag minns också att man återinsatte honom i aveln när man konstaterat att han inte gjorde det, men menar du då att det första konstaterandet var fel?

Vad gäller Artist kommer jag inte in på ASVH:S beslut och kan därför inte läsa formuleringen!

Om jag importerar ett sto, som har en visad halvsyster (samma mamma), som inte fick poäng pga åldern, får jag blup på min om jag visar den, eller vad ska jag göra? Systern har inga blup, men har en avkomma iår.

Det är bara resultat från 3-och 4-årstest (kvalitetsbedömning) som räknas med (+härstamning, avkommors och släktingars resultat o fr o m iår tävlingsresultat i dressyr och hoppning). Att man visar föl, 1-och 2-åringar eller överåriga ston på premiering är inget som påverkar Blup men det kan vara ba och göra det ändå.

Om denna avkomma blir duktig, får min häst lite blup av den då? Pappan har vad jag vet inga avkommor i Sverige än, men det kommer kanske..
Mamman har förresten en avkomma som går fälttävlan i Sverige, räknas det till mitt sto på någon vänster?

Alla släktingars resultat på 3-och 4-årstest/tävling hoppning och dressyr ska räknas med i Blup-index. Fälttävlan och körning är inte medräknade i Blup men det är ju en merit med släktingar som tävlar framgångsrikt även i dessa grenar. Man ska inte stirra sig blind just på Blup-index.

Så stoets blup blir bättre om jag väljer en hingst med lågt blup? Men avkommans blup blir ju lägre.. Inte för att det spelar roll, men det är ganska intressant ändå..
I teorin ja, men det är ju inget sett man avlar på. Får du ett stoföl och vill fortsätta att avla på henne ska du ju dessutom ha högt blup på båda föräldrarna.

Herkules togs ur avel -87 för struppipning och fortsatte sin framgångsrika tävlingskarriär under några år till. När återinsattes han?

Herkules var ur avel 1980 för observation om eventuellt nedärvande av struppipning. Sedan konstaterades att han inte gjorde det och han återinsattes.

Jag har för mig att det var pga att han inte längre var fertil som han togs ur avel igen 1987.

Det som känns lite olustigt i magen, är att två av hingstarna är så unga att deras avkommor är max 6 år.
Med utpräglad dressyrstam får man anta att de flesta stoägare valt dessa för att producera dressyrhästar.

Som alla vet är det inte många 6-åringar som är ute och samlar championatspoäng i Dressyr. Rätt eller fel, oväsentligt eftersom det är fakta.

Att sedan belsuta hingstens vara eller icke vara på 20% av dess avkommor känns lite darrigt.

Förlägg 3-årstesterna på hösten så att det inte krockar med betäckningar och dyl, plus att många får chansen att "växa till sig" över betet, då tror jag fler hästar får möjlighet att starta.

Tack för urklippet!

Håller med borsalino om att det känns olustigt att hingstar sänkts efter att så få avkommor bedömts!

Håller med om att 3-åringarna borde visas på hösten istället. blir väldigt mycket på våren med matchning, fölvak, betäckningar osv...

*lånar knapp*

Man kan undra exakt VAD de fått ut av att tex sätta "V" på en hingst som har för få antal visade avkommor...och HUR exakt tror de att de ska få fram nya rättvisande siffror om denne inte får fortsätta betäcka.Att sedan sätta "V" på så unga hingstar...som betäckt så lite...ja du milde tid...nu är "lekstugan" igång igen.Man undrar hur folk ska våga satsa på att köpa in unga dyra hingstar framöver...:smirk: :devil:

Jag säger som innan bättre med en gång godkänd-alltid godkänd (såvida det inte gäller veterinära orsaker som ärftliga defekter förstås).Hingstar som nedärver sej dåligt kommer ändå inte få speciellt många ston när det visar sej att de lämnar snäppet sämre individer...det är inget som påverkar det svenska hbl direkt om dessa skulle få vara kvar-folk strävar alltid efter det bästa-vilket gör att de väljer det bästa ändå i slutenden.Tycker detta är lite att undervärdera stoägare också.

Sedan är det mkt som är bristfälligt i statestikerna.Flera ägare har självständigt fått leta reda på mer bevis för att höja sina ston/hingstar pga av att dessa avkommor inte ens funnits med i statestikerna...det vill säga statestikerna är inte 100%iga.

Tycker detta är både oförskämt mot hingstägarna och även mot de som betäckt och nu står med avkommor efter dessa hingstar.Det gäller inte bara dessa hingstarna som råkar vara aktuella nu-utan detta är något som retat gallfeber på mej länge.

Hm jag tror det ryker ur mina öron...;) :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Energirikt foder
  • SSHL loppisar
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka