Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Och jag har aldrig försvarat att medvetet avla medelmåttor. Men jag tror inte det är rätt väg att gå om alla hopphästar i Sverige har stammen : Quite Easy-Cardento- Robin Z, utan det är en fördel för framtida avel med lite större spridning i avelsmaterialet. Däri har jag inte sagt att man ska välja "dåliga" hingstar, men kanske våga betäcka med andra hingstar också.
Ulrika

Mitt gammelsto har BLUP-siffror:rofl:

Då fanns inte 3-års test. Som 4:åring hade hon föl vid sidan. Det fölet skadade sig som 3:åring och har i år fått sitt 1:a föl.

Av nästa kull föl är den äldsta 4, skulle gått kvalitet. Men varken han eller jag var hela just då.

Så vart kommer mitt avelstos BLUP poöng från? Hon är bedömd för stamboksföring och det räknas ju inte.

Mitt stos importerade mamma som inte är registrerad har också blupsiffror! Visserligen är mitt sto visad på kvaliten och hon är efter en elithingst, så jag gissar att siffrorna kommit fram genom att jämföra hennes siffror mot hennes pappas.

Kolla på siffran för medelfel på ditt sto. Mitt sto som är visad men utan visade avkommor har siffran 14. Hennes mamma har siffran 17 och henns pappa 4. De visar hur pass säker prognosen är.

För att göra det tydligare.. Hade QE stått på landet någonstanns, och fått 15 ston om året på naturlig betäckning, varav 4 är travare och 2 med okänd stam, och endast 2 av stoägarna hade ambitioner att avkomman skulle visas så tror jag inte han hade haft samma status som han har idag. QE är en MYCKET kompetent hingst(som lämnar mycket fina avkommor), men jag tror också att han har fått en del fina ston där ägarna haft planer för avkomman. Flyinge är dessutom mycket duktiga på att göra reklam för sig och bra det gör ju att det kommer fler ston, bland dem många riktigt fina ston.
Ulrika

*KL*

För mig om jag hade varit hingstägae så hade jag "vaknat" till lite, och funderat också över vad för ston som tas emot, för att hingsten ska få bättre avkommor så underlättar det med bra ston och inte tex ston av ras vilka är avlade för helt andra ändamål. ston som ser exterört anskrämliga ut m m, ston vars enda merit är "den är snäll". Jag vet att det ligger pengar i att få många ston, men frågan är om man inte biter sig själv i svansen när man plötsligt står där med en C hingst.

Jag tror iofs att en "poppis"hingst som QE har fått mycket skitston också, del för hans fertilitet och dels för att han är "poppis".

Klart att även QE får "skitston", det tror jag bestämt att han får. Men om jag står med mitt fina sto som gått 150 cm hoppning och ska betäcka henne är det ju större chans att jag åker till QE än en "okänd" hingst som varit i avel i 15 år och inte visat att hans avkommor kan något. Sedan är ju frågan om man som stoägare börjar forska i varför hingstens avkommor inte presterat något.
Fattar inte varför ingen hingstägare bestämmer sig för att de första 2 åren ska vara till självkostnadspris om man har ett riktigt bra sto. PÅ det sättet kan man ju locka de bästa stona till sig, och så har man förhoppningsvis säkrat att få fina ston att komma tillbaka.
Ulrika

För att göra det tydligare.. Hade QE stått på landet någonstanns, och fått 15 ston om året på naturlig betäckning, varav 4 är travare och 2 med okänd stam, och endast 2 av stoägarna hade ambitioner att avkomman skulle visas så tror jag inte han hade haft samma status som han har idag. QE är en MYCKET kompetent hingst(som lämnar mycket fina avkommor), men jag tror också att han har fått en del fina ston där ägarna haft planer för avkomman. Flyinge är dessutom mycket duktiga på att göra reklam för sig och bra det gör ju att det kommer fler ston, bland dem många riktigt fina ston.
Ulrika

Tyvärr tror jag att du har fel här. Hans status tro jag inte hade berott på var han stått faktiskt, eller hur mkt reklam de gjort för honom. utan här är det ju faktiskt stammen som talar sitt tydliga språk

Jag tror att QE nedärvning är stark. Hans far är också en mkt stark förärvare liksom hans mkt kända morfar.

Och att lägga QE på travarstom tror jag iaf inte skulle vara en så stor nackdel eftersom han ju är halvfransk ;) .

Att han sedan har Landgraf I som morfar minskar inte hans förmåga att nedärva bra hopphästar. Landgraf I kan nästan avlas med vad som helst och ändå bli bra.

tror att QE är ett dåligt exempel att jämföra så här med

Jag är alltså fullt medveten om att Quite Easy är jättebra, och vi ska vara mycket glada för att han har kommit till Sverige och jag är helt övertygad om att han kommer att sätta stora spår i aveln, vilket han faktiskt redan har gjort. Men om man jämför med hur många chanser Uskudar tex har fått (som är en bra bit mer än halvbror till Quidam, och lämnat flera svårklasshästar) så kan man tycka att stofördelningen mellan Sveriges hingstar är lite olycklig. Nu vill jag inte jämföra de 2 hingstarna rakt av eftersom QE enligt rykte lämnar tidigare avkommor än Uskudar, och det gör att QE´s avkommor kommer ut på 3-års och kan visa vad de går för tidigare. Dessutom kan jag tänka mig att de har lite olika idealston. Jag har inte sett en korsning QE/travare, men de kan säkert hoppa.
Jag såg QE när han gjorde bruks och blev imponerad, så detta får inte ses som ett påhopp mot honom. Valde bara en hingst som används väldigt mycket i vår avel.
Det jag vänder mig emot är att alla väljer samma hingstar, det finns säkert fler "bortglomda" hingstar som med lite bättre stomaterial hade kunnat få chans till bättre avkommor. Och hade QE hamnat på naturlig hos en hingsthållare som inte gjorde särskilt mycket reklam så hade det tagit längre tid innan stoägarna hittade honom. Det finns säkert massor av exempel på hingstar vi borde använt mer.. Som vi upptäckt för sent.
Ulrika

Tror inte någon tog det som ett påhopp på QE (jag gjorde inte det iallafall) men jag tror att % sett har han fått lika många "skitston" som vilken hingst som helst.
Men jag vet inte om ryktet stämmer med att han har tidiga avkommor, det är inte min pesonliga uppfattning, och trots allt så har han inte så många avkommor visade om man jämnför med hur många ston han har haft i de olika årgångarna, om de inte visats för att de inte var färdiga, inget att visa upp eller uppfödarna/ägarnas ointresse är ju svårt att säga, men så är det ju för alla hingstar.
Själv är jag mycket förtjust i QE men jag skulle nog helst se att det "snart räcker", varför inte låna ut honom utomlands ett par år och ta tillbaka honom igen så vi kan blanda våra "blod" lite.

Men visst finns det massor av hingstar som borde använts mer, och vissa som i mitt tycke inte borde använts alls. :angel: men det är lätt att vara efterklok.

QE är ju lite dyrare och dessutom så står han ju på semin, så jag tror faktiskt det finns större chans att de med passande ston väljer honom. Han har säkert fått en del ston av lägre kvalitet, men jag tror faktiskt att dem som vill betäcka och gärna med en godkänd hingst, men inte har så mycket kunskap och inte så många pengar väljer den hingst i grannskapet som står på naturlig och överväger inte så mycket om det är lämpligt att avla på stoet eller inte. Ska man köra fram och tillbaka till stationen några gånger och dessutom betala mer pengar så antar jag att man vet vad man gör.

Bra idé att låna ut hingsten några år i utbyte av lite nytt blod, men så länge hingsten får så många ston/år så är nog inte ägarna intresserade av det. Som det ser ut så är det några intressanta QE hingstar som kommer till bruks nästa år, och de ska kanske helst inte betäckas med QE ston, och det kommer säkert att komma fler QE hingstar och ston i framtiden. Samma gäller ju våra andra verkliga topphingstar. Då får vi hoppas att det finns någon som vågat tänka lite alternativt. Behöver inte vara så mycket..

Jag ska erkänna att jag gärna haft en QE avkomma, vem vet, jag kanske betäcker med honom jag med ;).. Bara inte så lyckat om alla vill ha en..

Ulrika

Men Uskudar har ju tidigare fått chansen, han stod innan på semin fick bra ston, ändå uteblev de riktigt bra avkommerna. Tyvärr är det ju så att alla hingstar inte nedärver vad de borde sett till deras stam och vad de själv gjort. Dessutom är ju Uskudar av en tung modell som inte är så poppis så där tror jag också att du har en bit av förklaringen till att han får lite ston.
QE om vi tar honom så är han ju av en betydligt "modernare" modell vilket gör mkt på sig. Dessutom tror jag det är så att de flesta vill ha det franska blodet lite "förädlat" med tyskt precis som QE är.

jag vet inte riktigt på vilka summor de som står hemma på naturlig ligger på men berätta gärna, jag är väldigt intresserad, QE har varit väldigt billig tidigare, det är de två sista åren vill jag minnas som de höjde ganska ordentligt. (vilket syns på siffrorna, de har skjunkigt, säkerligen bla pga av detta.).

ang Uskudar så håller jag med Gylle, det är i mina ögon en tung modell, jag har knappt sett några avkommor så vad han lämnar kan jag inte svara på, men personligen så väljer jag bort de "tunga hingstarna", oavsett om de skulle stå i grannboxen eller via semin.

Jo det är säkert sant, jag tog bara Uskudar som ett exempel på en välstammad hingst som hade avkommor i svår hoppning i Sverige, som används lite. Man kanske inte behöver välja honom om man har ett tungt oädelt sto, men jag tror helt klart att han borde få mer än 20 ston/ år. Och vi har ju massor av tyskt blod i våra ston nuförtiden..
Jag har inte ens träffat Uskudar så jag ska inte låtsas att jag vet särskilt mycket, jag vet bara att både pappan och mamman är prestationshästar ur en trevlig stam.

Ulrika

Håller med dig och Gylle fullständigt!

Sen måste jag säga ang. ett tidigare inlägg, att min (och flera andra jag sett) QE-avkomma är definitivt inte tidig i sin utveckling.(men han är en stor rackare på 170+, 3 år)

jag vet inte riktigt på vilka summor de som står hemma på naturlig ligger på men berätta gärna, jag är väldigt intresserad, QE har varit väldigt billig tidigare, det är de två sista åren vill jag minnas som de höjde ganska ordentligt. (vilket syns på siffrorna, de har skjunkigt, säkerligen bla pga av detta.).

ang Uskudar så håller jag med Gylle, det är i mina ögon en tung modell, jag har knappt sett några avkommor så vad han lämnar kan jag inte svara på, men personligen så väljer jag bort de "tunga hingstarna", oavsett om de skulle stå i grannboxen eller via semin.

Uskudar ligger på 2000 + 5000 vid levande föl, har inte koll på vilka avgifter som tillkommer.

Klart att inte du som är avelsintresserad (antar jag eftersom du är här på avel) bara åker till grannhingsten. Men alla som betäcker sina ston är inte så insatta. När vi har gjort de 2 betäckningarna vi gjorde när jag var ung, så var det på rekomendationer av vänner(var nog 13 första betäckningen och hade inte en aning om att det fanns hingstkatalog, 17 den andra, och blev så varmt rekomenderad att ta en hingst, och jag kanske inte hade gjort samma val idag). Så jag tror faktiskt att det finns fler som inte lusläser hingstkataloger och kollar statistik och vad hingstarna har lämnat för avkommor. Alla är inte insatta och intresserade av prestationsavel. Och även om de får en fin avkomma kommer denna antagligen inte komma ut och tävla.
Min åsikt.
Ulrika

Håller med dig och Gylle fullständigt!

Sen måste jag säga ang. ett tidigare inlägg, att min (och flera andra jag sett) QE-avkomma är definitivt inte tidig i sin utveckling.(men han är en stor rackare på 170+, 3 år)

Ok, när jag frågade oom tidiga hingstar i en annan tråd var QE ett bra exempel på en sådan.. Men det beror ju givetvis på stoet också.
Ulrika

Jag har aldrig hört att Uskudar ger tunga avkommor eller att de skulle vara dåliga. Däremot har jag förstått att han ej fått så många bra ston. Robin Z däremot ger stora avkommor om man ej har xx på mamman...

Jag funderar på att köpa en RZ sto som presterat och ta föl på henne men väljer då att ta en lättere hingst och hoppas det "lättar upp". Som VDL Empire tex:d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka