Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...
Jag håller med om att det är mycket fixerat vid 3- och 4-års. Det krävs dessutom en del av ryttaren att kunna visa dem, och jag vet inte om alla uppfödare har insett hur viktigt det är med en duktig pilot på ryggen, eller om de inte har ekonomiska förutsättningar för det. Ska vi då sluta avla på de hingstar som anses lämna sena avkommor? Hur ser köparnas krav ut nu? hur kommer det att se ut senare? Jag tror absolut vi ska ta tillvara på alla fina blodsllinjer vi har tillgång till i Sverige och inte bara avla för en avkomma som är "färdig" till 3-års. Jag tror en större kunskap om vilka linjer som anses snabba resp långsamma kan hjälpa oss att få ett brett avelsmaterial och lagom snabbt utvecklade avkommor.
Det blir ju säkert så att de som har lite sena avkommor, eller de som står på naturlig betäckning (där en del stoägare väljer honom för att han står närmast) kommer att gallras ut. Värsta är ju en kombination av de båda varianterna.
ASVH vill ju att vi ska avla fram större hästar, och det kasnke ger lite senare hästar. Sedan finns det ju de som väljer att avla lite mindre hästar, just för att alla ryttare inte är över 170 cm. Ska detta då dra ner hingstens lämplighet i aveln?
Sedan vill ju inte alla tävla, de vill ha en trevlig hobbyhäst, väljer en hingst som är känd för att lämna lugna och behagliga avkommor, ska då dessa sänkas till förmån för de hingstar som lämnar skarpa avkommor och måste ha en duktig ryttare som rider in och tävlar dem?
Jag tror det ideala oeuppnåliga för att få en ordentlig bild av vad hingstarna nedärver är att vi får ett ordentligt avelsråd, och en möjlighet att få duktiga ryttare att visa våra hästar till ett bra pris. Alltså det ska inte vara 10 uppfödare som har råd med egen beridare, och 70 hemmasnickrare.
Jag var på 3 års för några år sedan, och vissa jättefina hästar blev visade så bedrövligt att jag var nära att fråga om jag inte hade kunnat få springa med hästen. Eller rida den också för den delen.. Och jag är inte duktig (tränade LA/LA sist jag hade häst), men bara för att visa hur bedrövligt det kan vara.
Jag vet faktiskt inte vad som ska till, men den utrangerade hingst som stod mig närmast var Elfenspuk, och det var inte konstigt att han blev utrangerad. Han fick väldigt få avkommor, och de flesta föddes upp av hingstägarna, och de blev inte ens inridna under de åren jag var där, de gick i en hage. Hur lätt är det att få bra poäng då? Inte var jag så mycket bättre som inte hade råd att både träna o tävla. Vi fick inte heller samlat några poäng till hingsten. Men vilken trevlig hobbyhäst jag hade!
Ulrika