Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Jag var lite trött efter att ha ritat sköldpaddsskelett i 2 dagar, och var lite dum på att uttrycka mig. Frågan gäller givetvis om man tar en hingst som blivit sänkt till C, om han kan komma tillbaka om avkommorna visat sig bli bättre något år senare.
Ulrika

Jag som stoägare börjar känna mig smått uppgiven. Denna hårda kassering som ASVH ägnat sig åt de senaste åren begränsar mitt urval och verkar vilja styra in mig på en väg som jag inte vill in på!

Samtidigt släpper man in stora mängder nya hingstar i aveln varje år. Vid årets och förra årets bruksprov fanns det en i varje kull som jag skulle kunna tänka mig att använda.

Jag tycker att det lägs alldeles för stor vikt vid 3 och 4 års test, det intressanta borde ju vara vad hästen presterar som vuxen.
Visst kan det vara kul att ha ett mål att matcha sin unghäst inför, men förhoppningsvis är dessa test och unghästtävlingar inte huvudmålet. I synnerhet i 4 års testet och championatet är det vad hästen kan för dagen snarare än utvecklingspotentialet som verkar bedömmas. Åker du till Flyinge med en stor och lite valpig häst så får den dåliga poäng även om den har ett enormt scope. Fyraåringarna med högst ridbarhet är ju de som är tidigt utvecklade och hårt tagna.
Tycker att det är rätt att ha ngn sorts selektion bland hingstarna som redan verkar i avel, men tycker nästan att det är ännu viktigare att selektera på bruksprovet. Som det är nu kommer det ju in jättemånga nya hingstar varje år och det är inte lätt att hinna bilda sig en uppfattning om alla.

Primör sänktes ju, och ägaren överklagade det för ett antal år sedan. Men han fick inget gehör. Vad jag kan minnas så fick han väl heller ingen direkt information om varför hans hingst sänktes till C. Vet bara att det var ett himla rabalder om detta.

Jag håller med om att det är mycket fixerat vid 3- och 4-års. Det krävs dessutom en del av ryttaren att kunna visa dem, och jag vet inte om alla uppfödare har insett hur viktigt det är med en duktig pilot på ryggen, eller om de inte har ekonomiska förutsättningar för det. Ska vi då sluta avla på de hingstar som anses lämna sena avkommor? Hur ser köparnas krav ut nu? hur kommer det att se ut senare? Jag tror absolut vi ska ta tillvara på alla fina blodsllinjer vi har tillgång till i Sverige och inte bara avla för en avkomma som är "färdig" till 3-års. Jag tror en större kunskap om vilka linjer som anses snabba resp långsamma kan hjälpa oss att få ett brett avelsmaterial och lagom snabbt utvecklade avkommor.
Det blir ju säkert så att de som har lite sena avkommor, eller de som står på naturlig betäckning (där en del stoägare väljer honom för att han står närmast) kommer att gallras ut. Värsta är ju en kombination av de båda varianterna.
ASVH vill ju att vi ska avla fram större hästar, och det kasnke ger lite senare hästar. Sedan finns det ju de som väljer att avla lite mindre hästar, just för att alla ryttare inte är över 170 cm. Ska detta då dra ner hingstens lämplighet i aveln?
Sedan vill ju inte alla tävla, de vill ha en trevlig hobbyhäst, väljer en hingst som är känd för att lämna lugna och behagliga avkommor, ska då dessa sänkas till förmån för de hingstar som lämnar skarpa avkommor och måste ha en duktig ryttare som rider in och tävlar dem?
Jag tror det ideala oeuppnåliga för att få en ordentlig bild av vad hingstarna nedärver är att vi får ett ordentligt avelsråd, och en möjlighet att få duktiga ryttare att visa våra hästar till ett bra pris. Alltså det ska inte vara 10 uppfödare som har råd med egen beridare, och 70 hemmasnickrare.
Jag var på 3 års för några år sedan, och vissa jättefina hästar blev visade så bedrövligt att jag var nära att fråga om jag inte hade kunnat få springa med hästen. Eller rida den också för den delen.. Och jag är inte duktig (tränade LA/LA sist jag hade häst), men bara för att visa hur bedrövligt det kan vara.
Jag vet faktiskt inte vad som ska till, men den utrangerade hingst som stod mig närmast var Elfenspuk, och det var inte konstigt att han blev utrangerad. Han fick väldigt få avkommor, och de flesta föddes upp av hingstägarna, och de blev inte ens inridna under de åren jag var där, de gick i en hage. Hur lätt är det att få bra poäng då? Inte var jag så mycket bättre som inte hade råd att både träna o tävla. Vi fick inte heller samlat några poäng till hingsten. Men vilken trevlig hobbyhäst jag hade!
Ulrika

Följde med en kompis vars häst hade kvalat till championatet. Hon har inte dessa championat som huvudmål för sin häst, men den kvalade enkelt och då tyckte hon att det kunde vara kul att visa honom. Hon är själv en mkt rutinerad ryttare, men valde i alla fall att hyra in ett proffs, vilket visade sig inte vara så dyrt som man kan tro när det bara gäller catch riding.
Vi såg ett flertal stora hästar med enorm kapacitet som pga sin storlek hade svårt att korta galoppen, dessa fick mkt dåliga poäng, medan mindre hästar som var mer färdiga men mindre spektakulära kammade hem stort. De amatörer som lyckats kvala in hästar och red dem själv gick det inte alls bra för, det kan man i och för sig inte klandra bedömningsformen för, men folk överlag borde få klart för sig att de måste välja mellan ett bra resultat för hästen ( inhyrd ryttare) eller att rutinera sig själv. Dessa bitar går inte att förena.
Jag skulle tycka att det var spännande med ett system där man följde upp hållbarheten snarare än prestationen på avkommorna.

Jag har lite dålig koll på vad det kostar, men om man rider in hästen själv och det bara behövs lite finslipning och samridning, hur lång tid får man räkna med att ha hästen bortlämnad då?
Ulrika

En duktig catch rider kostar kanske några hundralappar per start, lämnar man hästen på utbildning är det dyrare. Hur mycket utbildning som behövs beror förståss p vad hästen redan kan och vad det är man vill uppnå. Breeders för 6 åringar är ju 130, så vill man ha hästen matchad dit utan att sköta det själv så blir det ju dyrt.
Vanlig kostnad för utbildning är annars 4 - 5 tusen i månaden.

Någon som kommer på en hingst som satts på vänt som fått komma tillbaka till aveln?
Steinbeck är den jag först kommer på. Men det var väl för att avvakta om struppipningen var ärftlig.
Synd, för han fick ju ett avbrott och kom aldrig helt igång igen.
En trevlig kille!

mvh

Jag tycker det ska bli intressant att se hur det kommer att gå med Wetano. Den institutionen är ju inte så intresserad att inte ha godkända hingstar i sina stallar?

Skall de behålla honom som tävlingshäst, den ende de har i Grand Prix (dressyr)? Det blir ju en sponsring till ryttaren i så fall?

Eller vill då ägarna hellre ha hem honom och sälja honom. Det är ju ingen jättereklam att han i lilla sverige har blivit kasserad?

Det kommer nog bli en hel del dealande där i alla fall, eller vad tror ni?

mvh

Det gällde väl både Steinbeck och Herkules? Fast Herkules togs ändå ur avel av någon anledning som jag inte känner till:confused:

Prognosen är alltså tyvärr inte särskilt god för att vi ska få se dessa hingstar i avel igen:(
Dardel har ju över snitt på typ och gångarter, men med siffror som ligger på 70+ på ben och hoppning. Fast han fick kanske C istället för V?

Pastejja/Ulrika
En liten undran bara: Var hittar du att ASVH vill avla fram stora hästar? Deras avelsmål finns på deras hemsidas startsida och det finns en utomordentlig bra avelsplan att läsa för den som vill veta mer om avelsmålen.
Ett mål skall naturligtvis vara ställt högt. Att avla fram medelmåttor bör inte vara att mål. Dessa får man ju ändå och de kan vara mycket trevliga individer och ha stor användningsbarhet men målet bör vara högre än så, annars kommer kvaliten på våra hästar att sjunka.

Att Artist proucerar bra ridponnys har väl inte ASVH med att göra ? Är han godänd för ASRP ?
Hingstar som har blivit sänkta går ju fortfarande att använda i avel , ägarna kan lösa Betäckningsbevis. I år har ju bla Arrlik, Krius ** och Lanskoy varit i avel. Men det blir ju gråa papper.

Jag tror att det är väldigt viktigt att ta med hållbarhet i avelsmålen, annars kommer också prestationen på våra hästar att sänkas.

Jag vet att de var inne på att sänka Shogun härom året, men så hade han tillräckligt många visade avkommor som höll tillräckligt hög kvalitet, så han fick vara kvar i aveln.
Fast det hade jag förstått.. :crazy:
har haft 6 avkommor . Trodde stenhårt på honom. Han är född i byn coh dessa avkommor gjordes på den gamla tiden dvs innan semin blev så utbrett.
Avkommorna blev en besvikelse.
Alla tre stona har gett bra med andra hingstar.

På vilket sätt blev dom en besvikelse?
Temperament, exteriör, rörelser eller något annat?

Njehh.. det var väl lite snabbt skrivet, de vill ju lite grovt ha hingatarna över 165 cm annars får de ofta kommentaren "liten". De har ju en plan att stona helst inte ska vara under 163 cm om jag inte missminner mig. Det ser inte bra ut i BLUPen om en hingst lämnar små avkommor etc.
Ulrika

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka