Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Någon som kommer på en hingst som satts på vänt som fått komma tillbaka till aveln?

Är det inte så att har de fått AB så ska de antingen höjas till A eller sänkas till ett B?
Detta brukar ske efter ca 5-6 år efter de fått sitt AB.
Kan ha fel...

Många hingstar är tyvärr sk slutprodukter...som är kanon själva men inte nedärver sig.
Sådana gör tyvärr aveln en otjänst att finnas kvar till förfogande.
Låter grymt hårt men... sånt är livet.

Tyvärr verkar ju inte alla dessa hingstar vara sådana.
Ang Artist (en helt underbar hingst)så tar inte ASVH hänsyn till vad han kan tillföra inom ponnyaveln utan vad han "producerat" inom hbl aveln.
Såg ett par riktigt fina Wetano avkommor bland utställda 1 o 2 åringar i år.

:bow:
Jag såg massor av fina hästar på en uppsamlingspremiering för ett par veckor sedan.
4 ston som fick 40,40,41 och 43p kunde jag inte låta bli och fråga varför de inte gått 3:år testet.
Samfälligt gapskratt. Du, man åker inte och visar en överbygd åsna i nedförsbacke:rofl: :rofl:

Varför BARA två officiella tävlingar söm räknas. Vem vet om de bästa ens kommer dit.

Wetano har inga 1- el 2-åringar. Han har endast tävlast sedan -04

Har aldrig hört att AB sänks till B.

Senast ändrad av en moderator:

Nu blir jag osäker...var det Weltman...???:confused:
Ska kolla upp så återkommer jag.

Hm. Jag visste att jag sett avkommor efter honom på Sävfa Gård i år o förra året.
Corona (1)
Latano

Om han tävlats sen -04 så kan det fortfarande födas avkommor -04, eller hur?:)
Den ena äger nämligen en bekant till mig.

Njäe, C betyder inte att de är kasserade, bara att de har visat väldigt svag förärvning. Hingstar kasserar inte nu längre. OM avkommorna skulle bli alldeles SUPER helt plötsligt så är jag övertygad om att ett C kan höjas.
fast sannolikheten att detta ska ske är väl kanske inte jättestor, för sänker de någon till C så har de säkert gjort bedömningen att inga så bra avkommor är på väg underifrån heller...

Så här står det i hingstreglementet:
"C tilldelas hingst som har en mindre god förärvning. Med detta menas att hingsten inte har förmåga att för aveln framåt i någon sportdisciplin. Ett fåtal avkommors goda resultat kan ej uppväga ett genomsnittligt svagt resultat. Antalet avkommor kan vara lägre än 25
då ett litet antal visade/tävlande avkommor i sig kan vara ett uttryck för svag förärvning.
C kan även tilldelas hingst som har visat svag fruktsamhet. C-hingst ges ej betäckningslicens och motsvarar EJ-hingst med hänsyn till ev. avkommas registreringsbarhet."

Dvs det är väl ganska likställt med kassering, men de är inte kasserade...

Ju mer man tänker på detta, och inser hur många faktorer det är som spelar stor roll i den avkomma efter dessa hingstar som skall prestera på tävlingsbanan, blir man imponerad.

1. Det kanske inte har varit klass ett ston hos dessa hingstar.
Stona stor nästan för 60 % av generna.
2. Unghästarna är normalt uppfödda.
3. De är inte drillade för tre-års test.

Dessa hingstar har med bestämdhet inte haft 200 ston som de ny godkända utan kanske har legat på max 10-15 ston flera år i rad. Hur skall de kunna räknas i statistiken jämfört med de andra?

ASVH kunde engagera sig i mer viktiga saker som detta avelsråd, som det har pratats så länge om. Vadför händer det inget i den frågan?
Lotta

Vilket då leder fram till frågan-kan man neka en "hälsodeklarerad" och frisk hingst att verka i avel,även om den belagts med C eller V? Enligt EU:S regler alltså.

Eller var ska de avkommorna registreras någonstans.SH? Eller i ASVH?

Kan dom verkligen sänka en hingst, för att han är i egen tävlingsverksamhet, och inte i avel? Eller om hans avkommor då är väldigt stora och sena, men blir riktigt bra först som 10 åringar...

OM han /avkommorna då visar vara en riktig stjärna, hävs markeringen C,V då,eller kan han visas på nytt och få nytt förtroende?

Tänkte fel. Yngsta avkommorna e.Wetano är f-04. Men 1-åringen du såg måste ha haft en annan far (Weltman?)
Även om en C-prem hingst inte är kasserad enl ASVH: regler, är den i praktiken det eftersom man inte får lösa betäckningslicens.
Jag får väl åka till Palominohingsten...Han har iallafall licens.

Senast ändrad av en moderator:

ameo hjälp!!
Vet du vad som skiljer betäckningslicens från betäckningsbevis?
Är det enbart var avkomman får registreras?
V och C hingst kan ju lösa betäckningsbevis.

Att enbart använda treårstest och kvalitetsbedömning som underlag känns fel. Det var intressant att se hur blup-siffrorna ändrades i våras när man tog hänsyn till fler faktorer än kvaliten, men togs även tävlingsresultat med? Minns inte just nu. Men bl a fick Ceylon höjda siffror på benen, från 51 till 75, trots att han inte hade några avkommor på treeårstest. Hur gick det till:confused:

Har funderat mer på vilken information hingstägaren får om varför ens hingst sänkts till C. Räknas ASVH som myndighet i det fallet? I så fall är det ju ett myndighetsbeslut som man kan överklaga.
Det måste finnas någon form av möjlighet att överklaga, och då måste man givetvis ha tillgång till hela underlaget för att kunna göra en komplett överklagan!

Togs inte Junker ur aveln för några år sedan för att sedan få AB igen när han hade fått fler bedömda avkommor som visade på bättre förvärvning än man först trott? Eller är jag ute och cyklar?

Man var åtminstone på väg att sänka honom, men jag har för mig att han precis fick tillräckligt många kvalitetsbedömda avkommor och fick vara kvar.

Jag har tänkt mkt på det också, tycker det verkar väldigt konstigt att man, som hingstägare inte skulle få ngn förhandsinformation om en förestående ev sänkning...

Får nog ta reda på hur det förhåller sig om det under dagne...

Jämför två hingstar - Artist och "X"

Artist (plac int SvH) 272 bet ston t o m 1998
2 avk i SvH, 23 avk i MsvH, 2 avk i MsvD, 3 avk i MsvF och 1 i SvF.
= C

"X" (har inga plac) 204 bet ston t o m 1998
1 avk i SvD, 5 avk i MsvD och 1 avk i MsvH
= A

Artist har lägre Blup-index än "X" därav C istället för A!

Varför har han då det när han har avkommor som presterat mer??

Att enbart använda treårstest och kvalitetsbedömning som underlag känns fel. Det var intressant att se hur blup-siffrorna ändrades i våras när man tog hänsyn till fler faktorer än kvaliten, men togs även tävlingsresultat med? Minns inte just nu. Men bl a fick Ceylon höjda siffror på benen, från 51 till 75, trots att han inte hade några avkommor på treeårstest. Hur gick det till:confused:

Kan det inte bero om man tar med tex premiering av ston? Dvs deras bed där man ger poäng för ben??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka